۴ نفر
۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
بازار خودرو قفل شد

 خرید و فروش خودرو در بازار به صفر رسید،این اتفاق تحت‌تاثیر اعلام قیمت های تازه از سوی خودروسازان صورت گرفت.

 به گزارش خبرآنلاین، دی ماه، ماه افزایش قیمت خودرو بود. در این ماه به فاصله کوتاهی خودروسازان قیمت تولیدات خود را افزایش دادند و برخی خودروها نظیر پراید که پرتیراژترین خودروی تولیدی محسوب می شود، دو بار پیاپی در فاصله یک هفته افزایش قابل توجه قیمت را تجربه کردند. این اتفاق سبب شد بازار خرید و فروش خودرو به گفته برخی فعالان "سنگوپ" کند چرا که قیمت های تازه امکان خرید و فروش را از میان برد.

 وقتی تنور داغ شد

 از پس افزایش قابل توجه قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی، تلاش برای تبدیل نقدینگی به کالا در دستور کار بسیاری از دارندگان سرمایه های خرد قرار گرفت.

 بازار خرید و فروش داغ بود و این فقط خودرو نبود که در تیررس سرمایه‌های سرگردان فراری از کاهش ارزش قرار گرفت. ارز، سکه، طلا و مسکن همگی اقلامی بودند که با هجوم سنگین سرمایه ها روبرو شدند. داستان خودرو اما متفاوت بود. خودروسازان در این مقطع در حالی دست به پیش فروش‌های مکرر زدند که تحت‌تاثیر تحریم و اعلام نبود قطعه کافی، تزریق خودرو به بازار را متوقف کرده و سطح تولیدات خود را به شدت کاهش داده بودند. با این حال پیش‌فروش‌ها، بر اساس کد ملی و باب شدن اصطلاحاتی چون "خودرو اولی" و ... نیز نتوانست تب فراگیر خرید خودرو را به عرق بنشاند.روند پیش فروش خودرو در کنار عدم تحویل خودروهای قبلی و عدم ارسال دعوت نامه برای خریداران ادامه داشت که کم کم بحث افزایش قیمت خودرو بار دیگر مطرح شد.

خودروسازان در تحویل خودرو های پیش فروش شده بدقولی می کنند

ماه موعود

 دی ماه اما ماه موعود برای خودروسازان بود. قیمت‌ها دو بار پیاپی افزایش یافت و نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرد که اتفاقا این میزان افزایش کافی نیست و مقرر است رشد قیمت‌ها در سه مرحله تداوم یابد.

 حالا آنها که خودرو پیش خرید کرده بودند می پرسیدند قرار است خودروها را به قیمت روز بگیرند یا به قیمت زمان ثبت نام؛ پاسخ همان قدر که معلوم بود، نامعلوم می‌نمود. گفتند خودروهای ثبت نام شده تا مرداد، مشمول افزایش قیمت نمی‌شوند اما کمی بعد استفاده از عبارت خودروهای فروش قطعی، معادله را به هم زد. در حالی تاکید می شود خودروهای فروش قطعی مشمول افزایش قیمت نمی‌شوند که بخش عمده خودروهای پیش فروش شده، دریافت‌های علی الحساب دارند.

 بازار خرید و فروش حواله خوابید

 در عین حال بازار خرید  فروش حواله نیز با کاهش شدید معاملات روبرو شد. حالا دیگر کسانی که به امید حفظ ارزش پول خود خودرو خریدند، با شرایط تازه ای روبرو شده‌اند. این در حالی است که سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران می گوید ۹۰ درصد پیش خریدکنندگان خودرو سرمایه‌گذار بودند نه مصرف‌کننده.موتمنی به خبرآنلاین گفت: بازار هنوز سردرگم است باید دید در روزهای آتی شکل تحویل خودرو چگونه است. اگر خودروسازان خودروهای تولیدی خود را پنج تا ۱۰ روزه به فروش برسانند قیمت‌ها تغییر نمی‌کند اما فروش بلند مدت همچنان قیمت در بازار آزاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته وی تحویل خودروهای معوق می‌تواند قیمت‌ها را تا حدی منطقی کرده و از فشار موجود بر بازار بکاهد.عباس تابش معاون وزیر صنعت و رییس سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، خودروسازان حق ندارند بیش از ۲۰ درصد تولیداتشان را به فروش نقدی اختصاص دهند و ۸۰ درصد باید به معوقات اختصاص یابد.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1224729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبداله IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
    54 0
    سیاست های غلط مدیران خودروسازی بزودی منجر به تعدیل نیروها(اخراج مودبانه ) خواهد شد
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
    53 0
    با دست خويش بازارو تعطيل كرديد
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
      0 0
      دقیقا درست گفتید
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
    0 0
    امان از دست این دلالها
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
    74 0
    ۹۰ درصد پیش خریدکنندگان خودرو سرمایه‌گذار بودند نه مصرف‌کننده. همین جمله برای درک فاصله بین معنی وسیله نقلیه و وسیله سرمایه گذاری در جامعه مصرف گرای بشدت کاسبکار کافیه .
  • بهروز IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
    57 0
    وزیر صمت فرمودند اگر پراید و.. سود ندارد ماشین پر سود تولید کنند. فکر کنم از ماه آینده ایرانخودرو و سایپا مازراتی و فراری و ... رو تولید و پیش فروش میکنن. اینو میگن مدیریت. واقعا چرا غربیا از ما یاد نمیگیرن.
  • محمودی IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
    0 0
    نرخ ارز باید کنترل شود تا همه چیز درست شود
  • ترافیک IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
    0 0
    قیمت اولویت دوم است ! شهرهای جدید احداث کنید تا برای رانندگی وخودروهای جدید فضا سازی ایجاد شود !!!!!!!!!
  • Ali ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
    0 0
    مطمئناً مردم بزودی می فهمن که با افزایش قیمت دلار، خودروسازها راهی جز افزایش قیمت خودروها ندارن و قیمت ها از اینی که هست پایینتر نمیاد.
  • کاکو IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
    0 0
    چاره کار فقط وفقط آماده کردن زمینه رقابت خودرو سازان داخلی وباکاهش تعرفه واردات خودرو از خارج می باشد دراین حالت نه پول اضافی تو جیب خودرو ساز می شود و انحصار ازبین می رود واز طرفی حقوق مصرف کننده بیچاره نیز حفظ می شود
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
    0 0
    این ها زا نتایج انحصار است
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
    0 0
    90 درصد سرمایه گذار!! من مصرف کننده چه گناهی کردم
  • سینا ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
    0 0
    خداییش با نخریدن کار درست نمیشه فقط ضررش را فقط کارگری که اونجا شاغل هست می بینه تعدیل میشن کلی بیکاری توی جامعه زیاد میشه قبول دارم خیلی شرکت ها به تعهدات خودشون عمل نمیکنن ولی خداییش همه را نباید به نگاه سوزوند
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
    0 0
    خوش به حال اون ها که می خرن
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
    0 0
    مدیریت نامناسب یعنی همین
  • علی IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
    0 0
    با توجه به شرایط فعلیم ، شاید دو سال دیگه بتونم ی 30 میلیون وام بگیرم برم یک پیکان بخرم
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    0 0
    اصلاح صنعت خودرو تنها راهکار است
  • عطا IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    0 0
    خوب صفر بشود آسمان به زمین نمیآید
  • پیام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    0 0
    اصلا نباید این ماشین هارو خرید تا وقتی دلال این بازار زیاد هست و ما ماشین میخریم وضعیت همینه.
  • فرید RO ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    0 0
    با نخریدن هیچی درست نمیشه فقط یه صنعتی که 40سال داره به زور روی پای خودش وایساده وبطور مستقیم وغیر مستقیم 10میلیون شاغل داره را نابود نکنیم