دعوت از مردم در فضای مجازی با هشتک«می‌بخشم»/ رشد ۶۸ درصدی  پرونده‌های تهدید و توهین

نخستین همایش استانی صبر با محوریت ترویج فرهنگ صلح و بخشش و تجلیل از اسطوره‌های صبر در تالار شهیدان نژادفلاح کرج با حضور مسئولان و شهروندان استان برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین؛ در این همایش معاون فرهنگی قوه قضائیه، رئیس‌کل دادگستری استان البرز، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان البرز و ... به ایراد سخنرانی پرداختند.

در ابتدای همایش؛ حجت‌الاسلام ‌والمسلمین هادی صادقی -معاون فرهنگی قوه قضائیه- با بیان اینکه امروز گرد هم آمده‌ایم تا بگوییم؛ برای ما صبر، صلح و سازش و بخشایش اهمیت بالایی دارد، تصریح کرد: اخلاق جوانمردی در ایرانیان ریشه دارد و به اسلام لبیک گفتند زیرا می‌دانستند اسلام دین اخلاق است.

وی اظهار داشت: پیامبر خدا با خُلق نیک خود اعراب جاهلی را با اخلاق ساخت و مدینه نبی را برپا کرد و بین گروه‌ها اخوت و برادری برقرار کرد و فرهنگ ایرانی اسلامی آدمی را به صلح، سازش و مهربانی دعوت کرده است.

صادقی بیان کرد: دین اسلام رسول خدا را به نام پیامبر صلح معرفی می‌کند، جهاد پیامبر نمونه‌ای از مهربانی ایشان است که در دفاع از انسانیت و حق مظلومان در برابر ظالمان ایستاد و این اولین درس از قرآن است که می‌آموزیم.

این مسئول تشریح کرد: اسلام بر خویشتن‌داری در هنگام خشم تأکید دارد زیرا غصب موجبات تضعیف جامعه است و انسان‌های ضعیف که خویشتن‌دار نیستند غضبناک و خشمگین می‌شوند.

به گفته وی اگر جناح‌ها و گروه‌ها در یک قسمت از کشور به جان هم بیافتند هیبت و شکوه آن‌ها از بین می‌رود و در مقابل خشم باید صبر کرد و از عجله، شتاب و تندی و خشم پرهیز کنیم همچنین خداوند در مقابل پوشاندن و کنترل غضب از سوی انسان عیوب او را می‌پوشاند، خداوند برای آبرومندی به ما عقل داده است و تأکید بر هوشیاری دارد برای همین ما را از شراب بر حذر می‌دارد.

صادقی با اشاره بر اینکه بیشترین پرونده‌های قضایی تشکیل‌شده در دادگستری به دلیل بی‌صبری‌ها، شتاب داشتن و خشمگین شدن افراد است که موجب می‌شود انسان توانایی انجام کار درست را از دست بدهد. افزود: قرآن کریم به صابران و آن‌هایی که گذشت دارند بشارت داده است که دو پاداش دریافت می‌کنند چون صبر داشته‌اند و با خوبی بدی‌ها را پاسخ داده‌اند.

این مسئول ادامه داد: در مقابل اقدامات گردن کشان در جامعه که گروه اندکی هستند نباید صبر داشت اما در دیگر موارد نیکی کردن موجب اصلاح افرادی است که رخدادهایی ازجمله نزاع‌ها و دعواها را خلق کرده‌اند و بخشایش و بردباری در این زمینه‌ها از دستورات و تأکیدات اسلام است.

به گفته وی دنبال عیب مردم رفتن از اخلاق‌های بدی است که نباید دنبال شود، اما در دستگاه قضا این اقدام یک وظیفه است به آن عمل می‌شود که آن‌ها نیز در کنار تعقیب و رسیدگی به شکایات مردمی باید مراقب باشند که در این زمینه در حد قانونی عمل کنند.

صادقی با تاکید بر اینکه برقراری فرهنگ صلاح بین مردم نیز از بالاترین خیرات است، خاطرنشان کرد: افراد فعال در دادگستری و حوزه قضا بااقتدار، مستقل و قاطع عمل کنید اما در عین اقتدار، مهربانی پیشه کنید و در کنار صلابت تواضع داشته باشید و در عین قدرت بردبار باشید.

وی مردم را در فضای مجازی با راه‌اندازی هشتگ ها یا نماد پیشوندی با عنوان می‌بخشم، دعوت کرد: این فرهنگ را در جامعه ترویج دهند و جامعه را به صبوری تشویق کنند و در فضای مجازی همیار صبر به معنای بخشایش، گذشت و رضایت را گسترش دهیم.

این مسئول ابراز داشت: اهمیت بخشایش حسینی، صبر زینبی و صبر فاطمی  این را می طلبد که در فضای مجازی این کلیدواژه‌ها را هشتگ و گسترش دهند همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد ملی صبر برای مشارکت‌های  مردمی در این زمینه آماده است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه در پایان تصریح نمود: در اقدامی دیگر مدنظر است از هر استانی بخششی که صورت می‌گیرد را به‌عنوان صلح و سازش رضوی در حرم مطهر امام رضا (ع) انجام دهیم.

هدف از ستاد ملی صبر، ترویج گذشت و بخشش است
در ادامه همایش؛ احمد فاضلیان -رئیس‌کل دادگستری استان البرز- با بیان اینکه این همایش باهدف توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی، برگزار شده است، افزود: در لبیک به فرمایشات رهبر انقلاب، در معاونت فرهنگی قوه قضائیه ستاد ملی صبر تشکیل شد تا از تمامی ظرفیت‌ها برای تحقق این مهم استفاده شود.

به گفته وی ستاد ملی صبر مخفف صلح، بخشش و رضایت است که از ظرفیت تمام قوا، مردم، فعالان و خیرین اجتماعی استفاده می‌شود و هدف ستاد، احیا و ترویج اخلاق حسنه گذشت و بخشایش است همچنین فعالیت‌ در آن به صورت مشارکت‌های داوطلبانه صورت می گیرد.

این مسئول با اشاره بر اینکه با ایجاد این ستاد امید است میزان منازعات و دعاوی کم شده و در مواردی که طرح دعاوی داشته‌ایم موضوعات مطروحه ختم به خیر شود، عنوان کرد: در این راستا از ظرفیت‌های اجتماعی افرادی مانند نخبگان، خیرین و معتمدین در این خصوص بهره خواهیم برد

فاضلیان مطرح کرد: در دستورالعمل این ستاد مواردی از جمله گسترش فرهنگ صلح و سازش در جامعه، ارتقای فرهنگ مدارا، ترویج فرهنگ قانون مداری، ارتقای کارآمدی دستگاه قضایی و کاهش نزاع‌ها و درگیری‌ها لحاظ شده است که به کاهش پرونده‌های قضایی و آزادی زندانی‌ها منجر می‌شود.

به گفته وی هدف از برگزاری این همایش فرهنگ‌سازی در راستای دستیابی به امنیت اجتماعی و ایجاد جامعه‌ای سالم، پاک و عاری از خشونت دانست در این زمینه باید آموزه‌های دینی و اسلامی در فرهنگ جامعه نهادینه شود و باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که مهربانی، گذشت و صبر جایگزین خشونت‌ها و ناملایمات شود.

این مسئول در خصوص ۱۰ اتهام مهم از حیث فراوانی در کشور که بیشترین پرونده‌های قضایی را به خود اختصاص داده است، ابراز داشت: بخش عمده‌ای از پرونده‌های کیفری مربوط به جرائمی چون ضرب‌وجرح عمدی، تهدید و تخریب و یا پرونده ضربات ناشی از تصادفات رانندگی است که تمامی این موارد ارتباط زیادی با صبر دارد.

فاضلیان اشاره ای به تعداد پرونده‌های ضرب‌وجرح عمدی که طی شش‌ماهه نخست سال جاری وارد دستگاه قضای استان شده است و تصریح کرد: تعداد پرونده‌ها در این بازه زمانی هفت هزار و ۸۰۳ فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد رشد داشته و نسبت به سال ۹۵ از رشد ۸ درصدی برخوردار است.

به گفته وی تعداد پرونده‌های تهدید و توهین در نیمه نخست امسال چهار هزار و ۹۱۹ فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۸ درصد و نسبت به سال ۹۵ حدود ۱۶۳ درصد رشد داشته که همه در پایین بودن آستانه صبر مردم ریشه دارد.

این مسئول اشاره ای به پرونده‌های مرتبط با ضربات ناشی از حوادث رانندگی که مشتمل بر صدمات خسارتی و بدنی داشت و بیان کرد: علت عمده این حوادث عجله داشتن راننده اعلام می‌شود.

فاضلیان ادامه داد: قشر جوانان و نوجوان در این حوزه‌ها آسیب‌پذیرتر هستند به‌گونه‌ای که توجه به صبر و کاهش خشونت در این مورد اهمیت زیادی دارد، در این زمینه ضعف‌های نظام آموزشی باید اصلاح شود، باید از حیث محتوا و روش‌های آموزشی به این موارد توجه شود تا در بعد زندگی اجتماعی آینده‌سازان ما مؤثر باشد.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۸۰ درصد از  قتل‌های صورت گرفته در استان آنی و بدون تصمیم‌گیری بوده است، اظهار نمود: یعنی این‌طور نبوده که از قبل برای آن برنامه‌ریزی‌شده باشد و این نشان می‌دهد که آستانه صبر مردم پایین است.

رئیس‌کل دادگستری استان البرز در پایان با بیان اینکه اگر فرهنگ صبر و گذشت در جامعه نهادینه شود جامعه‌ای امن‌تر و سالم‌تر خواهیم داشت، ناهنجاری‌ها کاهش می‌یابد، افزود: این موضوعی ملی است که باید با همکاری تمامی آحاد جامعه از جمله رسانه‌ها و نخبگان به آن بپردازیم و جوانان را با آموزش‌های لازم آماده کنیم تا در مقابل این تهدیدها مصون بمانند.

تجمع فاطمیون در ۲۰ بهمن ماه
در پایان همایش ، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین روحی یزدی -رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان البرز- با بیان اینکه اقدامات لازم برای برگزاری برنامه‌های دهه مبارکه فجر انجام‌شده است، گفت: روز دوازدهم بهمن‌ماه استقبال نمادین از ورود امام و رژه موتورسواران به سمت مصلی کرج برگزار می‌شود.

به گفته وی در روز نهم بهمن‌ماه، مسئولان و بسیجیان استان البرز در مراسم تجدید بیعت و میثاق در کنار مرقد امام حضور پیدا می‌کنند .

این مسئول اضافه کرد: سخنران مراسم دوازدهم بهمن‌ماه فرمانده سپاه استان البرز است همچنین در روز سیزدهم بهمن نیز نمایشگاه دستاوردهای انقلاب افتتاح می‌شود.

روحی یزدی با اشاره بر اینکه نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی از روز سیزدهم تا نوزدهم بهمن‌ماه، هفت ساعت در روز فعال است، اظهار داشت: شهروندان می‌توانند از این محل بازدید کنند لازم به ذکر است در همه شهرستان‌های استان البرز نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی برپا می‌شود.

به گفته وی روز ۱۸ بهمن مراسم گلباران مزار شهدا در تمام گلزارهای شهدا صورت می گیرد و همچنین  تجمع فاطمیون در ۲۰ بهمن ماه برگزار خواهد شد که این همایش یکی از بزرگترین برنامه‌ها در دهه مبارک فجر است.

این مسئول تصریح کرد: ۴ مسیر راهپیمایی در مرکز استان البرز در برگزاری مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن تدارک دیده شده است که مسیر اول از میدان کرج به سمت میدان شهدا و میدان جمهوری, مسیر دوم  از میانجاده به سمت سه راه رجایی شهر و میدان جمهوری, مسیر سوم از فلکه اول رجایی شهر به سمت بلوار ماهان و سپس میدان جمهوری و  مسیر چهارم از دولت آباد به سمت بلوار علامه جعفری و میدان سپاه و سپس میدان جمهوری اسلامی است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان البرز در پایان با بیان اینکه سخنران راهپیمایی بزرگ ۲۲ بهمن در کرج علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی است, تصریح کرد: فعالیت اصحاب رسانه در روز ۲۲ بهمن در قالب کارت‌های خبری بوده و خبرنگارانی که قصد پوشش خبری این مراسم را دارند، باید از طریق شورای تبلیغات اسلامی استان البرز پیگیر باشند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1226516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =