۰ نفر
۱۹ تیر ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۷

گوگل قصد دارد تا اواخر امسال، سیستم‌عامل جدید کروم را برای رایانه‌ها ارائه کند که مناسب فعالیت‌های اینترنتی است.

بهنوش خرم‌روز: سازمان‌دهی اطلاعات و قرار دادن آن در دسترس همه دنیا،‌ نیازمند سیستم‌عامل جدیدی است. مدت‌هاست که گوگل می‌کوشد به دستاوردهایی فراتر از حوزه جستجوی اینترنتی دست یابد و بالاخره چهارشنبه گذشته اعلام کرد که بر پایه لینوکس و استانداردهای وب، ‌سیستم‌عامل کم‌حجمی را برای رایانه‌های شخصی با نام کروم خواهد ساخت.

فلسفه گوگل برای کار روی حوزه‌هایی غیر از جستجو این است که کمک به راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر بودن استفاده از اینترنت برای کاربران،‌ به طور ضمنی به معنای بالا بردن کاربران جستجوگر گوگل خواهد بود. با این حال، ‌سیستم‌عامل کروم فراتر از این هدف به نظر می‌رسد و تفاوت‌های غیرقابل انکاری برای رقابت با سایر سیستم‌عامل‌ها دارد.

هنوز ابهامات زیادی در مورد مهم‌ترین پروژه گوگل وجود دارد. منابع آشنا با این سیستم‌عامل می‌گویند مهندسان گوگل از اوایل امسال به طور جدی روی آن کار کرده‌اند،‌ بنابراین به احتمال زیاد هنوز زمان زیادی تا تکمیل آن باقی مانده است. گوگل فکر می‌کند کروم از ویندوز،‌ او.اس.ایکس مک، لینوکس و حتی سیستم‌عامل آندروید خودش بهتر است.

زمانی سیستم‌عامل‌ها برای استفاده شخصی یا در نهایت ارتباط چند همکار در محل کارشان طراحی می‌شدند، ‌اما حالا که افراد اغلب در هر زمان و مکان آنلاین هستند و مرزهای استفاده شخصی کم‌رنگ شده،‌ سیستم‌عامل جدیدی لازم است. به این تغییر، کاهش اهمیت قدرت پردازش و پیچیدگی سیستم‌عامل را هم اضافه کنید. بر ای سال‌ها، راز صنعت رایانه این بود که اغلب افراد از حداکثر قابلیتی که ریزپردازنده‌ها و سیستم‌عامل‌های مدرن برایشان فراهم می‌کنند، ‌استفاده نمی‌کنند. در عوض برای اغلب کاربرانی که در اینترنت جستجو می‌کنند، ای‌میل می‌فرستند، تایپ می‌کنند،‌ عکس می‌بینند و فیس‌بوکشان را به روز می‌کنند، سرعت و دوام باتری مهم‌تر است.

به نظر می‌رسد گوگل از این کار دو هدف دارد:‌ نخست این‌که با سیستم‌عاملی سریع، امن و کم‌حجم که روی رایانه‌های همراه هم جا بگیرد، ‌به کاربران کمک کند راحت‌تر از رایانه استفاده کنند. این شرکت روی نوع جدیدی از پنجره‌سازی یا جابه‌جایی بین برنامه‌های مختلف کار می‌کند و می‌خواهد روش ذخیره اطلاعات را از پوشه‌‌سازی که به اعتقاد گوگل قدیمی و منسوخ شده،‌ تغییر دهد.

هدف دوم این است که به باور گوگل، فهم ساخت نرم‌افزار روی یک سیستم‌عامل بر پایه مرورگر و با استفاده از استانداردهای وب مانند HTML 5 برای برنامه‌نویسان عصر جوامع مجازیWeb 2.0 ساده‌تر خواهد بود. اچ.تی.ام.ال 5 که بی‌شک بخش اعظم این سیستم‌عامل را تشکیل می‌دهد، این قابلیت را دارد که وقتی کاربر به اینترنت متصل نیست، در مرورگرش کار کند و وقتی که دوباره به اینترنت وصل شد،‌ تغییرات را آپ‌لود کند.

البته این ایده تازه‌ای نیست. پالم هم با سیستم‌عامل وب بر روی پالم‌پری به عنوان محیطی مناسب برای وب بر پایه یک موتور جستجوگر،‌ همین برنامه را داشت. اما گوگل مجموعه کامل‌تری از برنامه‌های لازم را ارائه می‌دهد: ارسال ای‌میل، ایجاد فایل‌ها، ویرایش عکس و البته مرور وب.

اما چرا گوگل تنها این قابلیت‌های بیشتر را به همان آندروید اضافه نکرد؟ همین چند ماه پیش بود که اندی رابین، آندروید را یک انقلاب خواند و مدیران گوگل موافقت کردند سایر شرکت‌ها محصولاتشان را بر پایه آن بسازند.

چنان که از وبلاگ گوگل برمی‌آید، آندروید برای رایانه‌های همراه و گوشی‌های همراه طراحی شده بود،‌ حال آن‌که کروم برای استفاده کسانی پیش‌بینی شده که بیشتر وقت‌ها آنلاین هستند و روی همه انواع رایانه، از جیبی گرفته تا خانگی، جواب می‌دهد. این وبلاگ می‌نویسد: «ما تلاش می‌کنیم ذهنیت جدیدی از آن‌چه یک سیستم‌عامل می‌تواند باشد،‌ ایجاد کنیم. به علاوه کروم با تراشه‌های x86 و ARM که به طور فزاینده‌ای در لپ‌تاپ‌های امروزی به کار می‌روند،‌ کار می‌کند. این مورد،‌ یکی دیگر از تفاوت‌های کروم با آندروید است».

چنان که گفته شد، ‌هنوز جزییات زیادی نامشخص است و نمی‌توان در مورد آثار احتمالی آن صحبت کرد. گوگل می‌گوید قصد دارد کدهای کروم را اواخر امسال بیرون بدهد و انتظار دارد تا نیمه دوم سال 2010،‌ یعنی پاییز سال بعد، به اولین دستگاهی که بر پایه کروم کار کند، دست یابد.

اصلا تعجب نکنید اگر ارائه این کدها هم‌زمان با ویندوز 7 باشد. به هر حال به نظر می‌رسد پیش‌بینی مایکروسافت در مورد این که با آمدن ویندوز 7، ‌96 درصد لپ‌تاپ‌ها ویندوز خواهند داشت،‌ امسال متفاوت خواهد شد.

جاه‌طلبی‌های گوگل بی‌پایان است؛‌ در این شکی نیست. به نظر می‌رسد آن‌ها به کم‌تر از بازنویسی قوانین رایانه‌ها راضی نمی‌شوند. ‌

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عماد IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۹
    0 0
    واقعا عالیه به نظر من لینوکس یک رهبر و سرمایه گذار واقعی کم داشت و حالا مایکروسافت باید خودشو آماده کنه