اهالی سینمای ایران دی ماه پرهیاهویی را پشت سرمی‌گذارند، از دیدار هیئت مدیره خانه سینما با معاون سینمایی تا برپایی شورای عالی سینما و در نهایت دیدار جمعی از سینماگران با اسفندیار رحیم‌مشایی.

به گزارش خبرآنلاین، تفاوت‌های مشخص این جلسات که همگی با عنوان برطرف کردن مشکلات سینمای ایران و ارتقای آن تشکیل  شده،‌ در اعضای حاضر در جلسه و موضوعات مطرح شده قابل درک است.

تشکیل شورای عالی سینما در تاریخ 9 دی و نادیده گرفتن خانه سینما در گزینش اعضای این شورا ابعاد تازه‌ای از مشکلات میان خانه سینما و مدیریت دولتی سینما را مطرح کرد.

هیئت مدیره خانه سینما زمانی در تاریخ 13 دی به دیدار معاون امور سینمایی رفت که مدتها از بروز مشکلات میان این دو بخش می‌گذشت و کشمکش‌های مدیران دولتی و صنفی سینما بارها و بارها خبرساز شد.

بعد از این مقطع بود که جمعی از سینماگران به عنوان اعضای صنوف سینمایی در تاریخ 21 دی با رئیس کمیسیون فرهنگی دولت و مسئول دفتر ریاست جمهوری دیدار کردند.

دیدار سینماگران با اسنفدیار رحیم‌مشایی که بعدازظهر روز سه‌شنبه 21 دی‌ماه در ساختمان شماره 2 خانه سینما اتفاق افتاد حرکتی تازه در سینمای ایران بود؛ اتفاقی که مشابه آن را در سنیمای ایران به سختی می‌توان یافت.

این دیدار از سوی یکی از مدیران اقتصادی بخش خصوصی که پیش از این به همکاری با خانه سینما و سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ و هنر اظهار تمایل کرده بود تدارک دیده شد.

در این نشست ابتدا به شکل‌گیری ارتباط فرهنگی اقتصادی و پیامدهای مثبت آن پرداخته شد و در ادامه تعدادی از سینماگران مسائل و مشکلات حوزه مدیریتی سینما را به صراحت و گسترده بیان کردند.

رئیس کمیسیون فرهنگی دولت و مسئول دفتر ریاست جمهوری ضمن بیان سخنانی در مورد مسائل فرهنگی و مدیریتی قول پیگیری و رسیدگی بیشتر را داد.

حضور داود رسولیان قائم‌مقام مدیرکل نظارت و ارزشیابی دقایقی پس از شروع جلسه بیانگر علاقمندی بخش دولتی سینما به کسب اطلاع از فضای جلسه و نکات مطرح شده در آن بود.

منوچهر محمدی: سینماگران هیچ درخواست شخصی از مشایی نداشتند
به گفته تهیه‌کننده باسابقه سینمای ایران، دیدار سینماگران با اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس کمیسیون فرهنگی دولت و مسئول دفتر ریاست جمهوری سه ویژگی شاخص داشت.

منوچهر محمدی در گفت‌وگو با خبر درباره ویژگی اول این دیدار گفت: «سینماگران حاضر در جلسه با صراحت و شفافیت مشکلات حوزه سینما به خصوص در دو سال اخیر را مطرح کردند.»

تهیه‌کننده «عصر روز دهم»‌ ادامه داد:‌ «دوم اینکه مسائل و تضعیقات ایجاد شده برای خانه سینما و تنی چند از هنرمندان که موجبات ممنوع‌الکاری آنان را به شکل آشکار و پنهان ایجاد کرده با روشنی تمام و ذکر مصادیق و موارد مطرح شد.»

محمدی سومین مورد را چنین بیان کرد: «هیچ یک از سینماگران حاضر هیچ درخواست شخصی و فردی را مطرح نکردند. دفاع به حق و همه جانبه سینماگران از خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی دارای مشروعیت و مقبولیت از نکات بارز صحبت‌های سینماگران در این جلسه بود.»

توحیدی: با صراحت از مشکلات سینما گفتیم
فرهاد توحیدی، رئیس هیئت مدیره خانه سینما از جمله اعضای حاضر در این دیدار در گفت‌و‌گو با ایسنا چگونگی فراهم شدن زمینه این دیدار را چنین تشریح کرد: «با یک مجموعه اقتصادی برای انجام طرح‌های مشترک که مربوط به رفاه و تامین اجتماعی اعضاء خانه سینماست، در حال مذاکره و گفت‌وگوهایی درباره کارآفرینی هستیم. این دوستان اصرار داشتند به دلیل اینکه مسئولان دولتی به خصوص رئیس کمیسیون فرهنگی دولت آقای مشایی در این زمینه نقش موثری دارند، در جریان این فعالیت قرار بگیرند و در ادامه راه از تسهیلات دولتی در این زمینه استفاده شود. آقای مشایی به دعوت آن دوستان مجموعه اقتصادی در جلسه شرکت کرده‌اند و ما هم استقبال کردیم.»

توحیدی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره موارد مطرح شده در جلسه توضیح داد: «صحبت‌های شفاف، صریح و مفصلی درباره مسائل روز سینما از جمله شورای عالی سینما، امنیت شغلی، ‌مساله آقایان جعفر پناهی و محمد رسول‌اف انجام شد، ایشان هم پاسخ کلی داشتند، اما آنچه مورد نظر ما بود، این بود که ایشان قطعا بر اساس همین درخواست‌ها در حوزه کاریشان که امکانات اجازه می‌دهد، وارد عمل شوند و همچنین مسائلی که به سیاست‌های کلان فرهنگی ارتباطی ندارد را حل کنند.»

رئیس هیئت مدیره خانه سینما به موارد مطرح شده در زمینه پناهی و رسول‌اف اشاره کرد و گفت: «آقای مشایی در زمینه مسئله آقای پناهی و رسول‌اف قول مساعد دادند و گفتند آقای رئیس‌جمهور هم پیگیر این ماجراست و خبرهای خوبی خواهیم شنید.»

او مسائل رفاهی و حوزه امنیت شغلی را از دیگر مسایل مطرح شده در این جلسه برشمرد و گفت: «گفت‌وگوی مفصلی انجام شد و ایشان قول مساعد دادند. البته درباره شورای عالی سینما هم کمی صحبت شد که ایشان هم معترف بودند که فعلا ترکیب شورای عالی سینما مناسب نیست و در این زمینه باید تجدیدنظر شود.»

رئیس هیئت مدیره خانه سینما تصریح کرد: «ما هم معتقد بودیم نه به خاطر اینکه از خانه سینما کسی در این جلسات حضور ندارند، بلکه معتقدیم باید کسانی که مسائل سینما را می شناسند و برنامه و راهکار در این زمینه دارند و با این مسایل نزدیک‌تر هستند،در جلسات حضور داشته باشند.»

توحیدی درباره نتایج جلسه‌ گفت: «آقای مشایی در همه حوزه‌ها قول پیگیری دادند و باز امیدواریم ایشان را ببینیم و مسائل مطرح شده را پیگیری کنیم. به هر حال ارتباط مستقیم‌تری برقرار شده و ما به پیگیری‌هایمان ادامه می‌دهیم.»

رئیس هیئت مدیره خانه سینما درباره افراد حاضر در جلسه گفت: «هیئت مدیره چهره‌های شاخصی هنری را دعوت کرد، البته این به این معنا نیست که دیگران از این ویژگی برخوردار نیستند بلکه به دلیل محدودیت مکانی از کسانی دعوت کردیم که سابقه صنفی دارند و با مسائل سینما به طور عینی‌تری آشنا هستند.»

دیدار خبرساز
گرد هم آمدن بزرگان سینمای ایران کنار میزی که شنونده سخنان آنان اسفندیار رحیم‌مشایی بود، در شرایطی که مشکلات میان خانه سینما و مدیران دولتی سینما به واسطه مسائل ایجاد شده بعد از جشن سینمای ایران به مرحله انتشار نامه خطاب به وزیر ارشاد هم رسید، مفاهیمی را با خود به همراه دارد.

سینماگران که گوش شنوایی در میان مدیران دولتی سینما نمی‌یابند و علاوه بر آن شاهد ایجاد تشکل‌های موازی خانه سینما از سوی این بخش مدیریتی هستند، پس از قرار گرفتن در شرایط نامساعد مالی و پشت سرگذاشتن بحران‌‌های بسیار، صدای نارضایتی و خود را به گوش مسئولان بالاتر می‌رسانند؛ مسئولانی که در صورت حضور نماینده خانه سینما در شورای عالی سینما و یا وجود رابطه درست از سوی دولت با خانه سینما امروز باید گزارشی از دستاوردهای همدلی این دو بخش و در نهایت بهبود سینمای ایران می‌شنید؛ نه قصه‌هایی از غصه‌های قدیمی و بحران شده سینماگران.

عنوان جلسه

اسامی حاضران صنفی

اسامی حاضران دولتی

تاریخ برگزاری

موضوعات مطرح شده

شورای عالی سینما

مسعود جعفری‌جوزانی (نماینده نویسندگان به انتخاب وزیر ارشاد)‌ و جمال شورجه (نماینده تشکل‌های سینمایی به انتخاب وزیر ارشاد)

محمود احمدی‌نژاد، اسنفدیار رحیم‌مشایی، سیمحمد حسینی و جواد شمقدری

9 دی 1389

مالیات دریافتی از تهیه‌کنندگان، بیمه هنرمندان، ساخت شهرک سینمایی، ساخت سالن سینما، تشکیل کارگاه‌هایی برای فیلمنامه، توجه به مضامین آثار سینمایی و تولید 10 فیلم فاخر به صورت سالانه

دیدار هیئت مدیره خانه سینما با معاون امور سینمایی

فرهاد توحیدی، محمدمهدی عسگرپور، امیر اثباتی، تورج منصوری، محمدرضا مویینی، ابراهیم مختاری، دکتر محمد سریر، مهدی خادم و مریلا زارعی

جواد شمقدری، سیدعلیرضا سجادپور، بابک خانیان و حمیدرضا دیبایی

13 دی 1389

طرح موضوعات مورد اختلاف دو نهاد خانه سینما و معاونت سینمایی به صورت صریح و تشکیل کمیته همکاری و تعامل بیشتر میان هیئت‌مدیره جدید خانه سینما و معاونت سینمایی

دیدار نمایندگان خانه سینما با اسنفدیار رحیم‌مشایی

اسامی به صورت رسمی اعلام نشد اما طبق خبرهای شنیده شده، فرهاد توحیدی، محمدمهدی عسگرپور، مریلا زارعی، امیر اثباتی، ‌ابراهیم مختاری، محمد سریر، تورج منصوری، محمدرضا موئینی، مهدی خادم، عزت‌الله انتظامی، پرویز پرستویی، داود رشیدی، عبدالحسن برزیده، مهتاب کرامتی، مازیار میری، ‌منوچهر محمدی،  کامران ملکی، مهدی فخیم‌زاده، کیوان کثیریان، فرشته طائرپور، منوچهر شاهسواری،  عزیزالله حمیدنژاد، کیومرث پوراحمد

اسنفدیار رحیم‌مشایی و داود رسولیان

21 دی 1389

بیان نکاتی درباره مسائل روز سینما از جمله شورای عالی سینما، امنیت شغلی، ‌مسئله احکام جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، مسائل رفاهی و امنیت شغلی.

 54143

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 123277

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =