۶ نفر
۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۲

رنگونی، عجیب و غریب‌ترین سازه‌ هندی در جنوب ایران +تصاویر

رنگونی، مسجدی با معماری عجیب هندی در آبادان
رنگونی، عجیب و غریب‌ترین سازه‌ هندی در جنوب ایران +تصاویر

آبادان، سرشار از جاذبه‌های ناشناخته است و همین باعث می‌شود که سفر به این خطه از ایران‌زمین جذابیت به‌خصوصی داشته باشد. این بار قرار است شما را با جاذبه‌ای عجیب در آبادان آشنا کنیم که به خصوص در این فصل که زمان خوبی برای سفر به این شهر جنوبی کشورمان است، بازدید از آن خالی از لطف نیست. مسجد جامع رنگونی‌ها یا رانگونی‌ها در حدود سال 1300 در جنوب غربی پالایشگاه آبادان و درکنار اروند رود و نقطه‌ی صفر مرزی، همجوار با کشور عراق ساخته شد. این مسجد با تقاضای عده‌ای از مسلمانان سنی مذهب شبه قاره‌ی هند که عمدتا مهاجرانی از اهالی رانگون میانمار بوده و در پالایشگاه نفت آبادان مشغول به کار بودند، احداث شد و به همین دلیل به نام مسجد رانگونی‌ها شناخته شده است. همانطور که گفته شد، یکی از جاذبه‌های منحصر به فردی که در آبادان می توانید به سراغ آن بروید، مسجد رنگونی‌هاست که برخی آن را با نام مسجد رانگونی ها نیز می‌شناسند.

مسجد رنگونی آبادان

مسجد رانگونی‌ ها، به سبک معماری شبه قاره هند با گچبری‌هایی زیبا و برجسته و آرایه‌هایی سیمانی و منحصربفرد، دارای شبستان، حیاط اصلی و مأذنه و در پیشانی بنا، نقشینه‌ای منقش به بسم الله الرحمن الرحیم می‌باشد. تزئینات مسجد رانگونی‌ها شباهت زیادی به گچ‌بری برهشته دارند با این تفاوت که با سیمان انجام گرفته و در واقع سیمان‌بری هستند.

مسجد رانگونی آبادان

یکی از ویژگی‌های بارز مسجد، محراب گلگونه‌ای است که به شیوه‌ی خاصی ایجاد شده است. محراب در میان انبوهی از اشکال هندسی و نقوش اسلیمی تزئین شده، رنگ‌های گوناگون و طرح‌های نقش بسته بر دیوارهای محراب، نمادی از بهشت برین است.

مسجد رنگونی ها ابادان

هزینه‌ی ساخت مسجد به عهده‌ی خود پاکستانی‌های کارمند و کارگر شرکت نفت بود و رانگونی‌های ساکن پاکستان نیز مبلغی را برای ساخت و ساز مسجد اهدا کردند. آنها معتقد بودند که با این کار مسجد برایشان حلال و عبادت کردن در آن مباح می شود. تعمیرات، بازسازی، رسیدگی به خرابی ها، پرداخت قبوض آب و برق و سایر خدمات را نیز شرکت نفت بر عهده گرفت.

مسجد رنگونی آبادان

مسجد رانگونی آبادان

مسجد رنگونی آبادان

مسجد رنگونی آبادان

مسجد رنگونی ها آبادان

منبع : لست سکند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1236930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سپیده IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    2 0
    مسجد واقعا زیباییه. ممنون