پل تاریخی صلوات‌آباد نگین رودخانه قزل‌اوزن/ عکس

فارس نوشت:پل تاریخی صلوات‌آباد که قدمت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد، هنوز هم مانند نگینی بر رودخانه قزل‌اوزن می‌درخشد.

ار، دیار گروس مملو از گنجینه‌های غنی و ارشمندی از آثار باستانی و تاریخی و گردشگری است، که پل تاریخی صلوت‌آباد از جمله این آثار باستانی است.

پل تاریخی صلوات آباد، که نگریستن به آن یادآور و سندی بر قدمت دیار گروس است، به دوران صفویه باز می‌گردد.

پل تاریخی صلوات‌آباد همچون نگینی در دل قزل‌اوزن می‌درخشد، این پل تاریخی و عظیم که چشم هر بیننده‌ای را خیره و مجذوب می‌کند در حدود ۱۵ کیلومتری جاده تکاب ـ بیجار قرار دارد و بر رودخانه قزل‌اوزن در نزدیکی روستا و قلعه تاریخی صلوات‌آباد قرار دارد.

پل زیبای صلوات‌آباد بیجار برای عبور کاروان‌های زائرین منطقه آذربایجان به عتبات عالیات در عراق و عربستان ساخته شده است، این پلِ عبور مسافران و عاشقان کربلای حسینی و عتبات عالیات؛ حدود ۱۰۰ متر طول و بیش از هشت متر عرض و نزدیک به ۱۰ متر ارتفاع دارد.

نگین رودخانه قزل‌اوزن، ۹ دهانه بزرگ دارد و آب رودخانه در مواقع عادی از میان این دهانه می‌گذرد که در بین هر دو دهانه بزرگ یک دهانه کوچک قرار گرفته و کف دهانه کوچک، نزدیک ۲ متر از کف دهانه‌های بزرگ بالاتر است.

شگرفت‌ترین قسمت این بنای تاریخی دوران صفویه این است که این دهانه‌ها در مواقع ضروری همچون سیلاب که دهانه‌های بزرگ قادر به عبور تمامی آب سرازیر شده نیستند از میان این دهانه‌های کوچک عبور می‌کنند تا مانع ریزش و نابودی پل توسط سیلاب شوند.

از پایه‌های عظیم این پل که نماد استحکام است، همین بس که از سنگ ساخته شده‌اند و این بنای تاریخی را سال‌ها برای گم‌نشدن در صفحات تاریخ برپا نگه داشته است.

قسمت شرقی پایه‌های این پل تاریخی که جهت مخالف حرکت آب قرار گرفته به شکل مثلثی و نوک تیز ساخته شده تا به آسانی آب را شکسته و مانع برخورد شدید آب با پایه‌ها شده است، اما سمت دیگر پایه‌های گلی که جهت حرکت آب قرار دارند و به شکل نیم‌دایره ساخته شده است.

این پل تاریخی و بنای ناب در سال ۱۲۸۲ هجری قمری به دستور حسن علی‌خان امیرنظام گروسی مرمت و بازسازی شده است، اما متأسفانه بعدها به علت بی‌توجهی به این پل تاریخی و زیبا در سال ۱۳۷۵ سیلاب موجب نابودی بیش از ۶۰ درصد آن شد.

پل صلوات‌آباد این بنای زیبای دوران صفویه در دو طرف خود دارای جان‌پناه است که از قلوه‌سنگ و آجر کار شده که نظیر این گونه جان‌پناه در پل‌های قدیمی خصوصا پل‌های اصفهان دیده می‌شود.

در سال ۱۳۷۹ به همت میراث فرهنگی استان کردستان بازسازی شد و امروزه میزبانی برای گردشگران و توریست‌های علاقه‌مند به آثار تاریخی و باستانی است.

پل عظیم و زیبای صلوات‌آباد بیجار در سال ۱۳۷۷ در ردیف ۴۲۰ آثار ملی ثبت شده است.

قلعه صلوات‌آباد بنای به جا مانده از دوران صفویه

در روستای صلوت‌آباد علاوه بر این پل تاریخی که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند، قلعه تاریخی و باستانی استوار صلوات‌آباد است که به دور روستای صلوات‌آباد کشیده شده است.

قلعه صلوات‌آباد دارای ۹ برج و بارو و یک ورودی است که در سمت غربی قلعه قرار دارد و هم اکنون بیشتر قسمت‌های  آن پا برجا و همچنان مستحکم و استوار است.

پایه‌های دیوار این قلعه زیبا و مستحکم از سنگ و مابقی قسمت‌ها از خشت و گل ساخته شده و هنر و ارزش این اثر که به جا مانده از دوران صفویه و از آثار تاریخی و فاخر بیجار گروس است، اکنون در معرض دید گردشگران است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1242288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =