۱۳ نفر
۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۴
خطیب جمعه تهران نماینده کدام قشر است؟

سخنان این هفته خطیب جمعه تهران، موجی از واکنش‌ها را برانگیخته است. این واکنش‌ها اغلب از سوی قشر تحصیل کرده دانشگاهی، اصلاح‌طلب، و کسانی است که اصولا در فکر و سیاست، تمایلات خردورزانه دارند.

در مقابل، اصولگرایان، و حتی روحانیون زبده حوزوی، و استادان، هیچ اعتراضی نسبت به این سخنان نداشتند. گاهی سکوت، علامت رضایت نیست، اما این عدم رضایت، به حدی نیست که بتواند و بخواهد مخالفت کند. چرا؟

باید گفت، در واقع، روحانیتی که خود، بارها و بارها با ایده‌هایی مشابه آن‌چه در نمازجمعه مطرح شد، در متون خویش مواجه شده، و آنها را واگویه و تفسیر کرده و با آنها منبر رفته، اکنون چطور می‌تواند نوعی حس مخالفت با این مطالب را در وجود خویش بپروراند و مخالفت کند؟ اصولگرایان هم کما بیش همین باورها را دارند و اگر در موردی، فاجعه‌ای مثل همین تحریم‌ها یا بلایای طبیعی یا جز اینها صورت گیرد، در شرایط عادی، همین تحلیل‌ها را می‌کنند.

صورت دیگر این تفسیر این است که ما با دو طرز برخورد به لحاظ فکری و فلسفی روبرو هستیم. اگر تاریخ اسلام، برآیند واکنش‌های اخباری، اشعری، معتزلی و فلسفی و عرفانی بود، و بعدها نوعی خرد طبیعی هم بر آن افزوده شد، امروزه روز هم همان مسائل و چندگانگی‌های بی‌راه نجات را داریم.

امام جمعه تهران (آقای کاظم صدیقی)، نماینده قشری است که فاصله اشعریت تا عرفان را دنبال می‌کند. برای ایمان، هویتی بالاتر از عقل و خرد قائل است. ایمان را برتر از هر نوع عقل و خدای فلسفی یا طبیعی می‌داند. گریه و اشک را بر تأمل و تعقل ترجیح می‌دهد. صحنه هستی را میدان اراده الهی با حذف هر نوع مقاومت خردگرایانه برابر آن می‌داند و به آن بخشی از متون دینی تمسک می‌کند که همین رویه را توصیه می‌کند.

در مقابل، جناح دیگر، هم میراث‌دار معتزله و فلاسفه اسلامی است که می‌خواهند دین را عقلی بفهمند و عقل را بر ایمان مقدم بردارند و هم در چنبره افکار تمدن جدید است که کرامت انسانی را پای نوعی فلسفه جبرگرایانه اشعری ذبح نمی‌کند و می‌کوشد تا او را از چنته نگاه اراده‌گرایانه و طبعا از تحقیری که تصور می‌کنند جناح مقابل نصیب انسان کرده، نجات دهند.

مشکل ما، فقط این نیست که دو تفکر متفاوت برای تفسیر رابطه ایمان با خرد و دانش هست، مشکل این است که ما گرفتار نوعی آشفتگی فکری هستیم. همین قم را ببینید، ده‌ها نوع طرز فکر میان این دو دروازه دارد. هر لحظه از یکی از کارت‌های خود استفاده می‌کند و ضمن این که مشکل را موقتی حل می‌کند، هیچ راهبرد جدی برای نجات از این وضعیت ندارد.

1717

کد خبر 1251705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    0 3
    علمای قم مثل فیزیکدانها هستن حاج آقا. نظریه موجی و ذره ای بودن اشیا را توامان میپذیرند و از هر دو برای تبیین پدیده ها بهره میگیرند. به نظرتان چه اشکالی دارد؟
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    0 0
    واقعا نماينده چند صدم درصد مردم هستند؟
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    0 3
    جناب جعفریان شما و همفکرانتان را مصداق خردورزی نامیده اید ؟ الباقی هیچ و پوچ هستند و فقط فقط شما ؟؟؟؟ مکتب لیبرال و حس تحمل مخالفتان کجا رفته ؟ وقت آن نرسیده که پاسخگوی نتیجه تفکرات و خردورزی ها شما و دولت متبوعتان که با برجام یک و دو .....کشور را به این روز رسانده باشید ؟
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    1 0
    آخه عزیزم،اینها چی دارند که بخواهند راهکار حل مشکلات زندگی مردم رابدند،فقط تو ذهن وخیال خود سیر می کنند وبس.
  • بینا IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    1 0
    سخنان ائمه جماعت اگر رویائی وباشعار همراه نباشد بهتر دردل مخاطبین خواهد نشست باید درسخنان خود واقعیتهای جامعه را نیز درنطر بگیرند حال از هر طیفی باشند
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    1 0
    جناب جعفریان. تحلیل شما قابل احترام است اما گویا برخی از افراد هیچ درکی از مشکلات و دردهای مردم بی پناه ندارند و با تمسک به امتحان خواندن کوتاهی ها خود را قانع میکنند. آیا برای مشکلات بیکاری و فساد و ... نیز باید گفت به جهنم؟
  • US ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    1 0
    چه خوش فرمود شیخی در مصلا مبارک بادتان سیل و بلایا همو فرمود چندی پیش اینجا که زلزال است از فسق شماها! بفرمود عاقلی پس فسق باید که آبادان کنیم ایران فردا؟!
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    0 0
    احسنت لذت بردم