عکاس ایرانی و ثبت جهانی و خیره کننده‌ شهری پنهان! +تصاویر

کنجکاوی از ویژگی‌های ذاتی عکس‌برداری عکاس ایرانی، نوید براتی است. چه او به دل صحراهای گمراه‌کننده بزند و چه از خورشیدگرفتگی‌های کامل تصویربرداری کند، علاقه او به جهان (و فراتر از آن) نتایج بصری قدرتمندی حاصل می‌کند.

از معروف‌ترین مجموعه‌های او مجموعه‌ی «شهر پنهان» است. او از این طریق ما را به بالای خیابان‌های نیویورک و دل آسمان‌خراش‌های آن برده و به کلان‌شهر پرتکاپوی زیرین آن خیره می‌سازد. اما ویژگی متمایزی در این عکس‌ها هست؛ این عکاس انعکاس شهر در ساختمان‌های شیشه‌ای را نیز در کادر خود وارد می‌کند تا تقارن گیج‌کننده‌ی فعالی به وجود بیاورد. آقای براتی در مصاحبه با MyModernMet می‌گوید: «بسیار جالب و سرگرم‌کننده است اگر به این انعکاس‌ها به دید یک بعد پنهان یا جهان موازی نگاه کنیم.»

براتی به‌طور اتفاقی این انعکاس‌ها را هنگامی کشف کرد که در حال بازدید از یکی از نخستین آسمان‌خراش‌های موردنظرش در منهتن بود. او این‌گونه توضیح می‌دهد: «من سعی داشتم دوربینم را تا حد ممکن به لبه ساختمان نزدیک کنم تا تصویری از شهر و ساختمان‌ها به دست آید که تا حد امکان صاف باشد و هنگامی‌که به یکی از عکس‌های گرفته‌شده توسط دوربینم نگاه می‌کردم، انعکاسی که در پنجره آسمان‌خراش دیدم مرا شگفت‌زده کرد. واقعاً تعجب‌برانگیز بود.» این نمای خوش اقبالانه به او الهام بخشید تا از مکان‌ها و نماهای مختلف دیگری در شهر نیز عکس‌برداری کند.

شفافیت و جزئیات چشم‌نواز تصاویر آقای براتی به دلیل داشتن چشمی تیزبین و نیز ابزار مناسب حاصل‌ شده است. او افزود: «من برای تمام اثرهایم از یک دوربین Nikon D800 استفاده می‌کنم و تصاویر هوایی من با یک لنز زاویه باز 14-24 میلی‌متری گرفته‌شده‌اند تا نمایی وسیع‌تر به دست آید.» آقای براتی دوربین خود را (با نوار محافظی که به دوردستش پیچیده است) به دست گرفته و زاویه‌هایی را شکار می‌کند که تصویری متقارن را به بینندگان نشان می‌دهند. او می‌گوید: «بسیاری از افراد فکر می‌کنند من این تصاویر را از یک هواپیمای بدون سرنشین یا هلیکوپتر می‌گیرم یا من مرد عنکبوتی هستم، اما تمام این تصاویر از بالای ساختمان‌های گرفته‌شده‌اند.»

در تصاویر پایین می‌توانید زاویه متفاوتی از جهان را تماشا کنید. نوید براتی در مجموعه‌ی «شهر پنهان» خود تصاویر هوایی گیج‌کننده‌ای را از شهر نیویورک پیش چشم مخاطبان می‌گذارد.

این تصاویر هم کلان‌شهر زیر ساختمان‌ها و هم شهری که در پنجره‌های آسمان‌خراش‌ها منعکس می‌شود را نشان می‌دهند.

منبع: لست سکند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1256644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =