۰ نفر
۱۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۳

پس از سه دهه نبرد سخت بین مجرمان سایبری و کارشناسان نرم‌افزارهای رایانه‌ای، مجرمان علاقه خود را به رایانه‌ها و بخصوص سیستم‌عامل‌های ویندوز از دست داده و به فناوری‌های جدیدی علاقمند شده‌اند.

ابوالفضل کریمی: گزارش سالانه سیسکو به عنوان غول شبکه جهان که در سایت بی‌ بی سی منتشر شده نشان می‌دهد تلفن‌های همراه به شدت مورد توجه مجرمان سایبری قرار گرفته‌اند و به همین دلیل میزان جرائم و خرابکاری‌ها در این حوزه به سرعت در حال افزایش است.

در همین راستا پیش‌بینی می‌شود ما در سال 2011 شاهد تعداد زیادی از حملات به سمت گوشی‌های هوشمند، نرم‌افزارهای تلفن‌های همراه و کاربران آن‌ها باشیم.

البته هنوز هم بخش قابل توجهی از ویروس‌ها با هدف تخریب سیستم عامل ویندوز و برنامه‌هایی طراحی می‌شوند که روی آن نصب و اجرا می‌شوند، اما به گفته کارشناسان این روند در حال تغییر است.

به گزارش سیسکو از اواخیر سال 2009 توجه هکرها و مجرمان به سمت نرم‌افزارهای مخرب تلفن همراه به شدت افزایش پیدا کرد که به عنوان یک نمونه می‌توان به ظهور ویروس زیتمو اشاره کرد. زیتمو در حقیقت نسخه موبایلی تروجان ویندوزی زئوس بود و از آن زمان به شدت در میان مجرمان سایبری برای سرقت کلمه عبور، رمز کاربری و حساب بانکی کاربران تلفن‌های همراه محبوبیت پیدا کرد.

البته به گفته پاتریک پترسون محقق ارشد امنیتی در سیسکو افزایش امنیت ویندوز نیز در کاهش توجه هکرها به آن بی‌تاثیر نوبده است. اطلاعات جمع‌آوری شده توسط وی نشان می‌دهد امروزه تعداد تهدیدها بر علیه سیستم‌های عامل شرکت اپل به سرعت در حال افزایش است.

البته توجه دقیق سیسکو و اپل روی محصولات این شرکت، شدت و تاثیر بسیاری از این حملات را بی‌اثر کرده؛ اما بسیاری از مردم با انجام پروسه‌ای تحت عنوان jailbreaking آی‌فون‌ها و دیگر محصولات ساخته شده توسط شرکت اپل را در معرض خطر قرار می‌دهند. با این کار وسایلی که از سیستم عامل iOS شرکت اپل استفاده می‌کنند به تمام ویژگی‌های این سیستم عامل دسترسی کامل می‌دهند و محدودیت‌های اعمال شده توسط شرکت اپل را حذف می‌کنند. به این ترتیب کاربران می‌توانند نرم‌افزارها، افزونه‌ها و برنامه‌هایی را که از طریق وبسایت رسمی این شرکت در دسترس نیست، دانلود کنند و همین کار ممکن است آن‌ها را در معرض خطر قرار دهد.

البته به غیر از اپل و سیستم عامل او، نرم‌افزار آندروید شرکت گوگل نیز به شدت مورد توجه مجرمان و هکرها قرار گرفته است.
عمر کوتاه سیستم عامل آندروید و برنامه‌های آن به همراه تعداد زیاد کاربرانش، آن را پلت‌فرم بسیار جذابی برای هکرها کرده و به این ترتیب باید به زودی منتظر شنیدن خبرهایی مبنی بر حملات گسترده به این نرم‌افزارها و سیستم‌های عامل باشیم.

50132

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 125754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =