به جرأت می‌توان گفت حرکت‌لاک پشتی صنعتی‌سازی ساختمان یکی عوامل تأثیر‌گذار در بخش تولید است.

سمیه فتحی: گویا طولانی شدن رکود بازار مسکن به‌تدریج دامن‌گیر بخش ساخت وساز مسکن هم شده به طوری که تولید خانه نیز همانند بازار آن در خوابی فرو رفته و خیال بیدار شدن ندارد و علی‌رغم تأکید مسئولان امر در رشد صدور پروانه‌های ساختمانی در عمل شاهد افزایش تعداد ساختمان‌های تمام شده با توجه به نیازی که کشور دارد نیستیم. با وجود تمام موانع موجود بر سر راه تولید مسکن به جرأت می‌توان گفت حرکت‌لاک پشتی صنعتی‌سازی ساختمان یکی عوامل تأثیر‌گذار در بخش تولید است.

در حال حاضر کمتر از3 درصد ساختمان‌های کشور به شکل صنعتی ساخته می‌شوند این درحالی است که سالانه 5/1 واحد مسکونی در کشور باید ساخته شود. در شرایط فعلی با توجه به رشد روز افزون نیاز جامعه به مسکن ساخت سنتی نمی‌تواند جوابگو باشد و تنها چاره صنعتی‌سازی ساختمان است که گویا آن هم در شرایط فعلی در حاشیه قرار دارد و باید در انتظار ماند دولت در برنامه‌های آینده خود چه سرنوشتی را برای صنعتی‌سازی ساختمان با توجه به نیاز انبوه در بخش مسکن پیش‌بینی کرده است.

محمود فاطمی عقدا معاون وزیر مسکن و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در گفت‌وگو با «خبر» با تشریح فعالیت‌های صنعتی‌سازی ساختمان در کشور اظهار کرد: گام‌های اولیه که ایجاد بستر و تأمین ابزارها در جهت تولید صنعتی‌سازی برداشته و جامعه از شیوه نیمه صنعتی وارد دوران صنعتی‌سازی شده است به طوری که در سال‌های آینده شاهد ساخت خانه‌هایی خواهیم بود که تماما به روش صنعتی تولید می‌شوند و با این حساب عرضه به سمت برابری با تقاضا گام بر می‌دارد و آن وقت ارزانی قیمت خانه را پیش رو خواهیم داشت اما در این مسیر نباید عجول باشیم.

وی افزود: به طور قطع نمی‌توان گفت امسال با رشد چند درصدی مواجه خواهیم شد اما بستر و ابزار کار فراهم شده و به‌تدریج شاهد رشد چشمگیر در این زمینه خواهیم بود به طوری که اجباری شدن تولید مصالح استاندارد در ساخت‌وساز مسکن یکی از گام‌های اصلی در حرکت به سوی صنعتی‌سازی ساختمان است چراکه امسال دیگر هیچ کارخانه‌ای حق ندارد مصالح غیر استاندارد تولید کند و در صورت مشاهده تخلف محسوب شده و با آنها برخورد قانونی می‌شود.

فاطمی عقدا ادامه داد: از ابتدای امسال گزارشاتی در این خصوص اعلام شده و دستگاهای نظارتی سریعاً با تخلف‌کنندگان برخورد کرده‌اند که مسئله باعث شده با به کارگیری مصالح استاندارد، صنعتی‌سازی نیز رو به رشد باشد.
معاون وزیر مسکن و شهرسازی ترویج تکنیک‌ها و فناوری‌های مربوط به صنعتی‌سازی ساختمان را یکی دیگر از اقدامات صنعتی‌سازی ساختمان دانست و گفت: تاکنون بیش از 90 شرکت تأییدیه فنی در زمینه صنعتی‌سازی ساختمان از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن دریافت کرده‌اند تا به تولید این فناوری‌ها بپردازند. لذا پیش‌بینی شده در شروع صنعتی‌سازی این تعداد کارخانه نیاز جامعه را پاسخ دهد.

فاطمی عقدا یکی از مشکلات صنعتی‌سازی را عدم وجود نیروی حرفه‌ای عنوان کرد وگفت: ضعف نیروی انسانی ماهر در اجرای تکنولوژی‌های نوین ساختمانی در کشور داریم. از این رو مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای در همین راستا آموزش‌های لازم در این زمینه را آغاز کرده است و سعی دارد با نهادینه کردن این آموزش‌ها زمینه برای ارتقای صنعتی‌سازی ساختمان را ایجاد کند.

وی افزود: به تناسب افزایش تولیدات صنعتی فرهنگ‌سازی نیز آغاز شده است و به‌تدریج جامعه در حال پذیرفتن استفاده از محصولات صنعتی در ساخت خانه است لذا پیش‌بینی می‌شود امسال جهش خوبی در تولید صنعتی ساختمان داشته باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با تأکید براینکه نباید انتظار بی‌جا در تولید صنعتی ساختمان داشته باشیم، تصریح کرد: هر پدید‌ه​ای نیاز به گذر زمان دارد وقتی از شیوه سنتی به سمت نیمه صنعتی حرکت کردیم باید جامعه آمادگی لازم را به دست می‌آورد و در شرایط فعلی این عزم در کشور وجود دارد اما نیازمند همراهی بیشتر است تا در آینده نزدیک شاهد رشد چشمگیر صنعتی‌سازی ساختمان باشیم. نباید با شتاب وعجله تنها الگویی در جامعه بنا کنیم که در نهایت نتیجه نداشته باشد. به گفته فاطمی عقدا صنعتی‌سازی کیفیت، دوام، ایمنی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها را به همراه دارد، در این راستا کار فرهنگ‌سازی نیز آغاز شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 123 IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۷
    0 0
    مسکن مهرطرح موفقی نبودوتاکنون کسی راخانه دارنکرده است