بازندهٔ تنش میان تهران و واشنگتن که بود؟

واکنش های عجولانه سه کشور حاشیه خلیج فارس حکایت از آن دارد که راهبرد وزارت خارجه در امور همسایگان هوشمندانه بوده است چرا که نشست های مکه و بازتاب آن خبر از انزوای سعودی می دهد.

زهره نوروزپور: شیخ نشنیان همچنان عصبانی هستند. مانند سلف خود ملک سلمان سعودی. حواشی این روزهای نشست های دومینو وار مکه پایانی ندارد و همچنان کانون توجه عرب های ذی نفع منطقه قرار دارد. عرب هایی که امروز به دو دسته تقسیم شده اند. شواهد حاکی از آن است که  سعودی با دو یار غار خود امارات و بحرین منزوی شده است. چرا که پس لرزهای مکه حاکی از آن است که یک؛ معامله قرن به جایی نرسید، دو؛ ائتلاف علیه ایران شکست خورد.

حواشی ها بسیار بود از تحقیر پادشاه سعودی از سوی عمران خان (اینجا) تا ترک هیئت قطری از نشست مکه و غیبت اردوغان(اینجا)، اما اظهارات وزیر قطری جنجال تازه تر و مهمتری به پا کرده است که نشان می دهد وزیر خارجه کشورمان راهبرد هوشمندانه ای را در پیش گرفته است.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر در مصاحبه با شبکه خبری راشاتودی اعلام کرد: پیمان عدم تعرض میان ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مساله ای فراخور توجه و مستلزم بررسی و پاسخ از سوی کشورهای عربی است.»

او همچنین روز گذشته درباره نشست های مکه موضع تندتری گرفت و گفت: دو نشست مکه نسبت به مسائل مهم منطقه از جمله مسأله فلسطین و جنگ در یمن و لیبی بی‌توجه بوده و امیدوار بودیم که در نشست‌های مکه اساس بر گفت‌وگو برای کاهش تنش با ایران گذاشته شود.

اظهاراتی که امارات، عربستان و بحرین را به شدت عصبانی کرده است. قطر در حالی این موضع گیری صریح را در حمایت از وزیر خارجه کشورمان مطرح کرده است که این کشور در محاصره عربی به سر می برد. کما اینکه در ماه های گذشته ائتلاف این کشور با ترکیه و ایران، کشورهای عربی تحریم کننده دوحه را برآشفته است و آنها به تکاپو افتاده اند تا بار دیگر قطر را به آغوش عرب ها بازگردانند. (اینجا)

وزیر خارجه قطر چه گفت؟
وزیر خارجه قطر در گفتگو با شبکه راشاتودی که در بخش عربی این شبکه به زبان عربی (روسیاالیوم) نیز منتشر شد صریحا خطاب به کشورهای عربی گفت: « کشورهای عربی در خصوص ایران یک رویکرد و تصویر مشترک ندارند و بیانیه هایی که از نشست شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب صادر شد، موضع واحد کشورهای عضو را نشان نمی دهد.

وزیر خارجه قطر همچنین روز گذشته نیز با اعلام موضع کشور خود در خصوص نشست های برگزار شده در مکه گفت: ما نسبت به بیانیه های نشست سران اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس به خاطر وجود بندهایی برخلاف سیاست های قطر ملاحظاتی داریم و امیدوار بودیم این دو نشست، زیر بنای گفت وگو برای کاهش تنش با ایران باشد.

وزیر خارجه قطر در بیان دلایل مخالفت کشورش با بیانیه‌های مذکور گفت که در این دو بیانیه بدون اشاره‌ای به سیاست میانجیگرانه با ایران تنها به محکومیت آن پرداخته شد. در بیانیه اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس سیاست واشنگتن در قبال ایران در پیش گرفته شده است نه سیاستی که همسایگی ما با آن را مورد توجه قرار دهد.(اینجا)

همه می دانند!
پس از انتشار بخش هایی از مصاحبه وزیر خارجه قطر و موضع گیری روز گذشته او داد شیخ نشینان درآمد. «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجی سعودی به انتقادات مقامات قطری به اجلاس مکه واکنش نشان داد و مدعی شد: همه می‌دانند که تحریف واقعیات توسط قطر مسأله غافلگیرکننده‌ای نیست.(اینجا)

پس از آن بحرین و امارات به دنبال اعتراض وزیر خارجه قطر به دو بیانیه پایانی نشست‌های اخیر شورای همکاری خلیج فارس و سران اتحادیه عرب در مکه داد اعتراض سر دادند و همتای قطری خود را به تحریف واقعیت متهم کردند.(اینجا)

آتشی که ظریف در دامن عرب ها انداخت
وزیر امور خارجه کشورمان ۵ خردادماه سال جاری در دیدار با وزیر خارجه عراق از کشورهای عربی دعوت کرد به امضای پیمان عدم تعرض بپیوندند. طرحی که مورد استقبال عراق، قطر، کویت و عمان قرار گرفت.

دکتر محمدجواد ظریف در سفرهای دوره ای خود که از نیویورک آغاز کرد و با اعزام مجید تخت روانچی دست راست خود به سازمان ملل،  استارت جنگ دیپلماسی رسانه ای را زد و از همان نقطه سایه جنگ را تا به امروز از ایران دور کرده است. ظریف پس از اظهارات خود در نیویورک و افشاگری ها علیه تیم بی، سفر دوره ای خود را به آسیا، به منظور هموار کردن تحریم نفتی و کاهش تنش های ایران و آمریکا آغاز کرد و در بغداد به پایان رساند.

نتیجه این سفرها افزایش تعدد کشورهای میانجیگر و عقب نشنینی نظامی آمریکا در خلیج فارس و ساکت شدن جان بولتون و چرخش موضع فاحش ترامپ و مایک پمپئو بود. در کنار این مسائل تسهیل فروش نفت نیز هموار شد. ظریف با زیرکی نشست مکه را به نفع کشورش یارگیری کرد. نشست هایی که در هیچ یک از پرونده ها برای ملک سلمان پادشاه سعودی دست آوردی نداشت. مسائلی چون، ایران، لیبی، یمن و فلسطین؛ حمله امروز قطر به سعودی حکایت از انزوای عربستان دارد که همچنان دست به دامان کشوری است که خواهان مذاکره با ایران بدون پیش شرط شده است! آیا عربستان در بازی تنش میان ایران و آمریکا شسکت خورده است؟ یا آمریکایی ها سعودی را دور زده اند؟ آیا آمریکا آتش توپ جنگ را به ریاض داد؟

امیر مومنان علی بن ابی طالب (ع) در نهج البلاغه می فرماید: دوستان تو سه گروهند و دشمنانت نیز سه گروه؛ دوستانت عبارتند از: دوست تو و دوست دوست تو و دشمن دشمن تو. دشمنانت عبارتند از: دشمن تو و دشمن دوست تو و دوست دشمن تو.

 ۳۱۰ ۵۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1266440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    24 17
    بازنده اصلی مردم بودند که فشار تورم دارد آنها را خرد می کند .....
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
      3 3
      کسانیکه منفی دادند حق دارند منفی بدند چون گفته مردم .
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    16 1
    پیمان عدم تعرض باید مرحله اول باشد. پس از آن باید پیمان همکاریهای نظامی و دفاعی با همسایگان امضا گردد و مسیر به سمت ایجاد یک بلوک نظامی متحد پیش برود.
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    11 1
    به نظرم عنوان "آتشی که ظریف در دامن عرب ها انداخت" اصلا جالب نیست. هدف دکتر ظریف نشان دادن مواضع صلح طلبانه و خیرخواهانه ایران و ایجاد اتحاد بین ما و کشورهای همسایه بود نه ایجاد اختلاف.
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    17 19
    سایه جنگ را قدرت روز افزون ایران دور کرده نه سفر دوره ای آقای ظریف وزیر خارجه هر کسی باشد فقط ماموریتش را انجام میدهد
  • امین زکی پور IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    12 11
    واقعا جای تعجب داره دستاورد های رهبری و مقاومت و سپاه رو به نام ظریف تعریف میکنید. اگر دولت کنونی توانایی داشت وضعیت ما به اینجا ختم نمیشد. تا امروز ۶ سال بر مسند قدرت حضور داشتند و تمام داشته های ایران دو نابود کردند.
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
      18 3
      مگرظریف خطش ازرهبری وسپاه وغیره جداست که ازروی کینه وحسادت به آن تاخته اید رهبران همیشه افراد کاردان وباجسارت وشجاع رابرای ماموریت انتخاب می کنند.
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    14 2
    قطعا بازنده امریکاست . چون باید هر دلار را 15 هزارتومن بخره و بخاطر تحریم ما شرکتهاش بیچاره شدن و جنس ها چند برابر در امریکا شد و مردمش فقیر تر شدن و صادرات نفتش هم کم شد.
  • اشکان IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    10 3
    والا مردم اونجا(عربستان قطر امارات کویت ) که دارند خوب زندگی میکنند با درامدهای برای کارگر ساده بالای هزار دلار.بازنده ما مردم ایرانیم که همیشه باختیم زندگی وسرمایه مون رو.البته رانتخورا وضعشون خوبه.
  • محمدی IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    7 3
    این کشورهایی که ادعای تسلط بر جهان را دارند در مقابل اراده ی خداوند تبارک تعالی کوچکتر از آن هستند که سرپابایستند، چه در لباس بن سلمان باشند، چه در لباس ترامپ. آنچه ماندگار است نام خداوند است و قبضه ی جهان بدست و تقدیر اوست و هیچ کاری نیست که بدون توکل به خداوند راه حل نداشته باشد، جز مرگ که آنهم در دست خداوند است و انسانها وقتی برحق ترند که خداوند تبارک و تعالی را در کوچکترین اعمال خود ببینند
  • سعید IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    9 4
    این بی انصافی که بگیم ظریف سایه جنگ رو از کشور دور کرد الان یعنی قدرت ارتش و سپاه هیچی نیست. اونوقت ظریف و دارو دستش جنگ و از ما دور کردند . آره خبر انلاین تو راست میگی همونجوری که ظریف و دارو دستش تحریم رو از سر ما با برجام برداشتند جنگ هم اونا برداشتند.
    • تارا IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
      1 1
      کدوم جنگ؟ کدوم سایه جنگ؟ با این حرف رای آورد دیگه. هیچوقت نه حرف جنگ نظامی بوده و هست. چرا مردم از خواب بیدار نمی شید. ما الان تو جنگ اقتصادی و فرهنگی هستیم اما نه الگو زندگی هامون تغییر کرده و نه گارد فرهنگی گرفتیم.
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    3 2
    " از همان نقطه سایه جنگ را تا به امروز از ایران دور کرده است."!!! این دولت همش در حال دور کردن سایه جنگه
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    2 2
    به خاطر این است که وزیر خارجه ما فکر نمی کند که سیاست یعنی دروغ گفتن جهت انتفاع جزیی و زیان کلی. ایشان مسئله غرب آسیا را در یک بسته بررسی می کند و خواهان گسترش آرامش در همه این کشورها و نفع بردن کشور ما از آرامش منطقه ای است. اینها باورهای دینی هستند اگر قرآن بخوانیم.
  • عسکری IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    2 2
    کدام سایه ی جنگ؟!!! چرا حرف نامربوط می زنید؟!!!
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    0 0
    عربستان
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    0 0
    واشنگتن و همپیماناناش
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    0 0
    مرک بر عربستان
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    0 0
    واشنگتن و عربستان