دیروز روزنامه «خبر» عملکرد وزیر آموزش و پرورش را بررسی کرده بود. خیلی خوب بود و کلی حال داد. بخشی که «گزیدهای از دیدگاههای علیرضا علیاحمدی» وزیر آموزش و پرورش را نقل کرده بود. ای کاش آقای علیاحمدی در هیأت دولت آینده هم باشد. اساساً هیأت دولتمان عالیست و حرف ندارد، فقط ای کاش یک کمی «اسفندیار رحیممشایی»اش را بیشتر کنند؛ همین.
جملات حکما و بزرگان همواره نیازمند رمزگشایی و تأویل و تفسیر است، لذا در حد فهم خود که قطعاً بضاعت مزجاة است، برخی از دُر افشانیهای ایشان را شرح میکنم.
*وزیر آموزش و پرورش: من زن نیستم، ولی تا به حال برای کسری بودجه آموزش و پرورش چندین بار بغض کردهام و ذلیل شدهام.
1- بخش اول جمله فوق خیلی مهم است. اساساً حکما اینگونهاند که در ضمن جملاتشان به نکات کلیدی هم اشاره میکنند. تاریخنگاران، شرح احوال نویسان و ارباب تذکرهها هم زندگینامه بزرگان را از خلال همینگونه جملات برای آیندگان مینگارند.
2- ای کاش آقای وزیر میگفت از کی و در چند سالگی به این نکته پی برده.
3- با توجه به جمله ایشان در مییابیم که زنها اساساً از منظر آقای وزیر ذلیل هستند. این موضوع را به جامعه معلمان ایران که 60 درصد آنها زن هستند تبریک و تهنیت عرض مینمایم.
*آیا شما باور میکنید که من آمار دقیقی از تعداد مدارس و دانش آموزان نداشته باشم؟ اینها واقعیتهای تلخیست که در آموزش و پرورش وجود دارد.
1- طبیعتاً ماجرا کاملاً باورپذیر است. آن هم در اوضاع و احوالی که رئیس کل دادگستری استان تهران هم اعلام میکند که از آمار بازداشتشدگان اطلاعی ندارد.
2- اساساً کسی از چیزی اطلاع چندانی ندارد و ماجرا طبیعیست.
3- ما باور میکنیم، شما چطور
*در آموزش و پرورش حتی فرهنگ رشد مدارس غیردولتی وجود ندارد و بنده نیز یکتنه نمیتوانم در این زمینه کاری انجام دهم.
1 - وقتی میگویند «حتی... مدارس غیردولتی» یعنی به طریق اولی در مدارس دولتی هم فرهنگ رشد وجود ندارد. خُب این چه آموزش و پرورشی است که خودش هم نمیتواند رشد کند و فرهنگ رشد ندارد؟
2- با این حساب توی مدرسهها چی به بچههای مردم یاد میدهند؟
3- حالا که ایشان نمیتواند یکتنه کاری بکند، یک محصولی یا الهام یا دستکم رحیممشایی بگذارند کنارش که دوتنه کار را به انجام برسانند. اگر او نمیتواند اینها که میتوانند، خوبش را هم میتوانند.
*چه ربطی به آموزش و پرورش دارد که مدارس شبانهروزی را توسعه دهد؟
1- چه ربطی به وزارت نیرو دارد که برق میرود؟
2- چه ربطی به وزارت مخابرات دارد که SMS قطع است؟
3- اساساً چه ربطی به دیگران دارد که دنبال ارتباط موضوعات و نهادها میگردند؟
4- «به من چه، به تو چه، به او چه، به ما چه، به شما چه، به ایشان چه؟» پیشنهاد میکنم این جمله گهربار را سر در تمام وزارتخانهها و نهادهای دولتی نصب کنند.
*ما را مثل توپ فوتبال بین مجلس و دولت پاس کاری کردید.
1 - وزیر زن نیست ولی توپ فوتبال هم نیست.
2 - فقط توپ فوتبال را پاس نمیدهند، توپهای والیبال، هندبال، بسکتبال،سپکتاکرا و... هم قابل پاسکاری هستند.
3- پیشنهاد میکنم در دولت بعدی جای ایشان با آقای علیآبادی، رئیس سازمان تربیتبدنی، عوض شود. تا هم ایشان به ورزش واردتر شوند، هم آموزش و پرورش مثل ورزش پیشرفت کند.
*رقم اختصاصی برای تصحیح اوراق امتحانی، پول آب نبات چوبی هم نمیشود.
1 - آب نبات چوبی چند است؟
2- چه نوع آب نبات چوبی. از آنها که وسطش آدامس دارد، یا از همان معمولیها؟
3- در آموزش و پرورش اساساً واحد پول آب نبات چوبی است یا ریال؟
*اگر من در مدرسه کاری بکنم، اما «عمو پورنگ» و «فیتیله، امروز تعطیله» کار دیگری کنند، آیا اقدامات ما مؤثر خواهد بود؟
1 - سؤال: عموپورنگ مهمتر است یا وزیر آموزش و پرورش؟ (با رسم شکل توضیح دهید.) 2 نمره
2- ایشان خودش مدعی است که نمیتواند وزارتخانهاش را اداره کند. پس وزارتخانه را بدهید به عمو پورنگ یا فیتیلهایها. یک وقت اشتباهی آنها را به وزیر ندهید!
3- یک راه دیگر هم هست. آقای ضرغامی یک مناظره بگذارد بین وزیر و عمو پورنگ که این همه با هم اختلاف نظر دارند. منتها به شرط این که آقای دکتر پورحسین مجری مناظره باشد که حقی از کسی ضایع نشود.
*خبرنگارهای عزیز میکروفنهای خود را بیخ گلوی من میگذارند و میگویند بدهی چه شد؟ کسری چه شد؟ مطالبات معوق چه شد؟
1- ببخشید میکروفن را باید کجا بگذارند؟ (با رسم شکل توضیح دهید.)
2- وقتی میکروفن را میگذارند باید چه بگویند؟
3- آن وقت شما چه میگویید؟
شهرام شکیبا
کد خبر 12693
نظر شما