وقتی سفره ابزار یک هنرمند برای طرح ایده‌اش می‌شود

نمایشگاه «کلماتی بر دیوار» با نمایش آثاری اختصاص دارد که در خلال سال‌های اخیر در پیوند با وضعیت اقتصادی - اجتماعی و با نگاه به زوایا و پیامدهای مختلف آن شکل گرفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «کلماتی بر دیوار» عنوان نمایشگاه مجسمه و چیدمان مینا طلایی است که روز جمعه ۱۴ تیر در موسسه فرهنگی هنری ماه مهر افتتاح می‌شود. 

در معرفی نامه این نمایشگاه آمده است: «فردریش ویلهلم نیچه فیلسوف و زبان‌شناس قرن نوزدهم با نگرشی نو به هنر آن را مفری میداند برای رهایی انسان از رنج زیستن که به یاری آن می‌توان از سویه تراژیک زندگی عبور کرد. به نظر نیچه هنر و زیبایی تنها راه مواجهه آرام بخش با جهان هستی است. چرا که او جهان را آکنده از هراس و رنج می‌داند و انسان ناگزیر است این رنج کشیدن را تحمل کند. نیچه از تعالی بخشی به زندگی از طریق هنر و زیبایی سخن می‌گوید تا پستی و ملال زندگی را چهره‌ای جذاب و نو ببخشد.

نمایشگاه «کلماتی بر دیوار» جزوی از همین هنری است که نیچه می‌گوید موجبات رفع ملال و تحمل رنج زندگی می‌شود. مینا طلایی هنرمند همگام ماه مهر، با تیز بینی سفره را به عنوان ابزار بیانی برای توسعه و تبیین ایده‌اش برگزیده است. ایده پرتاب کلماتی مکرر که کمتر مورد توجه قرار گرفته و بسان مخاطب گرفتن دیوار است بی هیچ گونه واکنشی از سوی دیوار! طلایی با کاربرد انواع گوناگون سفره‌های آشنا، در ترسیم و تجسم بخشی ایده‌اش ما را به جستجو و کاویدن این شی پر بسامد روزانه، وامی دارد تا از این منظر امکانی برای شرح احوال ما فراهم سازد.»

آثار ارائه شده در این نمایشگاه در خلال سال‌های اخیر در پیوند با وضعیت اقتصادی - اجتماعی و با نگاه به زوایا و پیامدهای مختلف آن شکل گرفته است. بعد معیشت که به دغدغه جدی و اولویت نخست بخش قابل توجهی از مردم بدل شده است، ناگزیر بر سایر حوزه‌ها نظیر فرهنگ و هنر سایه می‌اندازد. آثار در سیری مضمونی از ابعاد عام و کلان تا زندگی فردی را در این رابطه با نگاه به مقوله‌هایی نظیر جنسیت و مهاجرت با استفاده از متریال شاخص سفره‌های یکبار مصرف کاوش می‌کند.

واژه سفره را در ترکیب‌های واژگانی چون سفره مردم، سفره انقلاب و... به دلالت‌های متفاوت و متمایزی با اشاره به وضعیت دارایی، منابع اقتصادی و معیشتی مردم، از تیتر روزنامه‌ها تا گفت‌وگوهای روزمره مردم، مکرر می‌شنویم. سفره که غایت امید به بهبود و ارتقاء کمیت و کیفیت آن موجب انتخاب‌هایی تعیین کننده در وضعیت ایران است.

۵۷۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1275780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =