۱ نفر
۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
سفر موگرینی به آسیای میانه

ایرنا نوشت: «فدریکا موگرینی» دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی، از روز گذشته وارد آسیای میانه شده است تا علاوه بر دیدار با مقامات کشورهای این منطقه و امضای توافقنامه های مشارکت و همکاری در پانزدهمین نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی در شهر بیشکک قرقیزستان شرکت کند.

به گزارش رسانه‌های آسیای میانه، امروز ۷ ژوئیه (۱۶ تیر)، موگرینی، در پانزدهمین نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی با موضوع اجرای راهبرد جدید اتحادیه اروپا برای آسیای مرکزی در شهر بیشکک قرقیزستان، شرکت کرده است.

موگرینی طی این سفر با پنج تن از مقامات عالی رتبه کشورهای آسیای مرکزی نیز دیدار خواهد کرد که امضای توافقنامه مشارکت و همکاری گسترده اتحادیه اروپا و قرقیزستان نیز در دستور کار آنها قرار دارد.

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا روز گذشته در عشق آباد پایتخت ترکمنستان با «رشید مردوف» وزیر امور خارجه و «گلشاد مامدوا» سخنگوی مجلس این کشور دیدار و گفت و گو کرد و توافقنامه‌هایی نیز میان آنها به امضا رسید.

براساس این توافقنامه، دفتر اتحادیۀ اروپا می‌تواند در عشق آباد نمایندگی رسمی داشته باشد چرا که تاکنون این اتحادیه در عشق آباد یک دفتر رابط داشته است.

موگرینی دیروز در ترکمنستان در باره سفر خود به بیشکک گفته بود: «توافقنامه جدید با قرقیزستان ابزاری جدید برای تقویت روابط در زمینه‌های مختلف است. این امر به اجرای قانون سیاسی، حکومت قانون و اصلاحات اقتصادیو همچنین نوسازی کشور و رفاه مردم کمک خواهد کرد.

وی همچنین گفت که این توافقنامه فرصت‌هایی برای همکاری در بخش اقتصاد به ویژه توسعه اقتصادی پایدار و افزایش ظرفیت برای حل چالش‌هایی مانند تخریب محیط زیست و تغییرات آب و هوایی را ارتقا خواهد داد.

همانطور که آموزش و جوانان برای هر دوی ما یک اولویت محسوب می‌شود، برنامه پشتیبانی جدید بودجه را نیز به این منظور به امضا رساندیم. ما همچنین تصمیم گرفتیم که ما بیش از پیش درمورد چالش‌های مشترک مانند مبارزه با جرایم سازمان یافته، جرایم اینترنتی یا تروریسم فعالیت داشته باشیم.

وی تصریح کرد؛ همچنین می‌خواهیم مبادلات بین مردم کشورهای آسیای میانه را توسعه داده و در زمینه مهاجرت و سیاست‌های ویزا و مسائل قضائی و قانونی همکاری کنیم.

پیش از سفر موگرینی به آسیای میانه، گروه‌های حقوق بشر از موگرینی خواسته‌اند که مقام‌های آسیای میانه را در زمین بهبود حقوق بشر تحت فشار قرار دهد.

موگرینی امروز نیز در بیشکک پایتخت قرقیزستان با «سورانبای جین بیک اف» رئیس جمهور قرقیزستان و «چنگیز آیداربکوف» وزیر امور خارجه این کشور دیدار خواهد داشت.
 


آسیای میانه طی سال‌های اخیر با تغییرات چشمگیری مواجه بوده است. کشورهای این منطقه به ویژه اخیراً در قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان که نزدیک به ده‌ها سال در رأس قدرت بودند برکنار شده و رهبران جدیدی قدرت را دست گرفته‌اند.

استراتژی اتحادیه اروپا در حالی که این تحولات را تأیید می‌کند، می‌گوید که روند پیشرفت‌ها در این منطقه نباید متوقف شود.

310311
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1277280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =