۰ نفر
۲۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۴

فارس: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهار نظر جدید از ارتش مصر خواسته تا در قبال حوادث جاری در این کشور خویشتن‌دار باشد.

به گزارش مانیتورینگ فارس به نقل از شبکه العربیه، "رابرت گیبس " سخنگوی کاخ سفید در ادامه موضع‌گیری‌های دوگانه آمریکا خواستار انتقال مسالمت آمیز قدرت در مصر شد.

گیبس در حالی از رژیم مبارک خواسته تا اقداماتی ملموس برای تامین خواست مردم انجام دهد که پیش از این مقامات آمریکایی گفته بودند که شرایط برای تغییر حسنی مبارک درحال حاضر فراهم نیست.

وی درحالی که عمرسلیمان را به مذاکره با گروه‌های معارض دعوت می‌کرد تاکید کرد که مصر قانون وضعیت اضطراری را لغو کند.

گیبس بدون اشاره به سرکوب مردم در مصر توسط رژیم حسنی مبارک و درخواست ملت مصر برای سرنگونی آن، خواستار برگزاری انتخابات در مصر شد.

از سوی دیگر فلیپ کرولی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت که در شرایط کنونی ارتش مصر را به خویشتن داری دعوت می‌کنیم و به نقش ارتش در مصر احترام می‌گذاریم.

این درحالی است که چند روز پیش باراک اوباما در گفت‌وگو با خبرنگاران، اعلام کرد: مصر در حال یافتن راه حل برای بحران سیاسی اخیر و آمادگی برای برگزاری انتخاباتی آزاد است.

اگر چه اوباما در اظهارنظر خود به جزئیات نپرداخت، اما سخنان او، منعکس‌کننده اظهارنظرات "هیلاری کلینتون " وزیر امور خارجه آمریکا بود که اواخر هفته گذشته از روند انتقال قدرت به "عمر سلیمان " معاون فعلی مبارک حمایت کرد و از جامعه بین‌الملل هم خواست که از سلیمان پشتیبانی کنند.

اوباما در شرایطی به چنین اظهارنظری می‌پردازد که روز جمعه از کناره‌گیری مبارک استقبال کرد و اعلام کرد: حالا که مبارک تصمیم دارد در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری مصر شرکت نداشته باشد، پس باید در شرایط فعلی کار درست را انجام دهد.

الجزیره با اشاره به تغییر رویکرد آمریکا در قبال مسائل مصر تاکید کرد که چند روز پیش‌تر همزمان با برگزاری تظاهرات میلیونی در مرکز قاهره آمریکا خواستار استعفای مبارک شده بود ولی در شرایط کنونی خواستار حضور مبارک در سمت ریاست حکومت تا موقع انتخابات است.

این شبکه تاکید کرد که آمریکا بین همسویی با مردم مصر و همپیمانی با رژیم حسنی مبارک دچار سردرگمی شده است و پیام‌های ارسالی از کاخ سفید همزمان با شروع بحران در مصر متناقص است.

 48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 129311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    0 0
    دیگه حال آدم از این دیکتاتورهای توهم زده بهم میخورد اگر آزادی واقعی باشد و مردم را نگیرند ببینید تو دل مردم از این رهبران خود خواه و روانی و خود محور چقدر خون است