یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه زوال رژیم قاهره را ضربه دردناک و جبران‌ناپذیری به پیکره رژیم های هم‌پیمان آمریکا و اسرائیل دانست.

یوسف غروی‌قوچانی در یادداشتی برای خبرآنلاین ضمن اشاره به تحرکات خروشان و انقلابی مردم مصر و نتایج حاصل از تحقق مطالبات جنبش فعلی مردم این کشور،نوشت:این انقلاب بی‌شک تأثیر گسترده و بسزایی در جهان اسلام و به‌ویژه در منطقه خاورمیانه برجای خواهد گذاشت.

وی معتقداست که شاید نخستین نتیجه روی کار آمدن یک حکومت مردمی در مصر، به‌هم خوردن توازنات، ائتلاف‌ها و صف‌بندی‌های موجود در خاورمیانه است که کشورها را به میانه‌رو (طرفدار آمریکا و طالب همزیستی با اسرائیل) و انقلابی (مخالف سلطه و هژمونی آمریکا و متخاصم با اسرائیل) تقسیم کرده است. بی‌شک مصر در دوران حاکمیت مبارک، سردمدار کشورهای هم‌پیمان آمریکا و اسرائیل محسوب می‌شود.

غروی قوچانی شمار دیگری از کشورهای عربی واقع در حوزه جنوبی خلیج‌فارس و شمال آفریقا در همین رده‌بندی قرار داد و سقوط حاکمیت مبارک را بسیار تأثیر گذار در معادله موجود دانست و اذعان داشت  که حتی کفه ترازو به نفع نیروهای متخاصم با اسرائیل، سنگین خواهد شد.

او در ادامه با بیان اینکه کشورهای سازشکار عرب، از رویکردهای ذلت‌بار و تسلیم‌طلبانه رژیم قاهره الگوبرداری کرده و حکومت مبارک، به‌منزله گرانیکا و کانون سازش و تسلیم در خاورمیانه محسوب می‌شود،تاکید کرد زوال رژیم قاهره تلاطمات اجتماعی ،سیاسی و آینده‌ای مبهم و نامعلوم برای سران مادام‌العمر این رژیم‌ها رقم خواهد زد. قطعاً رژیم صهیونیستی و هیأت حاکمه آمریکا، آسیب‌های جدی و غیرقابل‌ پیش‌بینی‌ای را متحمل خواهند شد.16146

متن کامل این یادداست را اینجا بخوانید.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 129108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۱
    0 0
    یارو میگه لطفا ساعتاتونو برای زمان فرار من تنظیم کنید ... اوباما میگه یه لحظه دست نگه دارین گمونم مردم ارومتر شدن.....