پس از اظهارات صریح رییس جدید شرکت نوکیا که از بحران بزرگ‌ترین تولیدکننده تلفن همراه حکایت داشت، این شرکت با مایکروسافت بر سر استفاده از ویندوزفون به جای سیمبین به توافق رسید.

ابوالفضل کریمی:روز جمعه استفان الاپ مدیر اجرایی شرکت نوکیا از توافق‌نامه جدیدی با مایکروسافت خبر داد تا به این ترتیب این شرکت بتواند در بازار فشرده تلفن همراه به رقابت با شرکت‌های اپل و گوگل بپردازد.

به این ترتیب قرار است نوکیا ویندوز فون را به عنوان سیستم عامل اصلی تلفن‌های همراه خود به کار گرفته و آن را جایگزین نرم‌افزار سیمبین کند. این نرم‌افزار در طول چند ماه گذشته به شدت تحت تاثیر آی‌فون شرکت اپل و اندروید شرکت گوگل قرار گرفته بود.
بسیاری معتقدند آغاز این همکاری در جهت نامه‌ای است که چند روز پیش پیش آقای الاپ برای کارکنان شرکت خود ارسال کرده بود.

بحران جدی نوکیا
استفان الاپ معتقد است رقبای نوآور و خلاق این شرکت به تدریج در حال به دست آوردن سهم بیش‌تری از بازار تلفن همراه هستند و این رقبا هر روز عرصه را برای نوکیا تنگ‌تر می‌کنند. در این بین موفقیت سیستم عامل آندروید شرکت گوگل و آی‌فون‌های ساخت شرکت اپل ضربه بزرگی به این شرکت زده‌ و علاقه‌مندان زیادی را به سمت خود جذب کرده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، در یادداشت آقای الاپ که در بین کارمندان شرکت نوکیا توزیع شده و برای اولین بار توسط وب‌سایت فناوری انگدجت منتشر شده، آمده است:« اولین آی‌فون در سال 2007 عرضه شده و از آن زمان تاکنون ما حتی یک محصول مشابه با این تلفن همراه در بازار نداشتیم. آندروید دو سال پیش وارد صحنه شد و در همین مدت محدود توانست جایگاه اول (در سیستم عامل) را از ما بگیرد و به خود اختصاص دهد. این اتفاق غیر قابل باور است.»

بازار موبایل

اگرچه هنوز هم نوکیا در بازار فروش تلفن‌های هوشمند مقام اول را به خود اختصاص داده، اما سهم این شرکت به تدریج در حال کاهش است. بر اساس آمار ارائه شده توسط شرکت IDC، سهم نوکیا از 38 درصد در سال 2009 به کم‌تر از 28 درصد در انتهای سال 2010 رسید. در این بین سهم رقبایی مانند اپل و اچ.تی.سی افزایش داشته یا به همان اندازه قبلی باقی مانده‌ است.

بن وود یکی از تحلیل‌گران شرکت CCS insight می‌گوید: «این یادداشت نشان می‌دهد آقای الاپ فهم عمیقی از مشکلاتی ساختاری دارد که شرکت نوکیا با آن‌ها مواجه است. من فکر می‌کنم او شرکت را در شرایط بسیار بدی تحویل گرفته و برای بازگرداندن آن به مسیر موفق قبلی باید تلاش بسیاری کند. این یادداشت هم‌چنین نشان می‌دهد سازندگان چینی نیز با ارائه محصولات خود لطمه زیادی را به این شرکت وارد می‌کنند، به طوری که او کارخانه‌های چینی را بسیار سریع و محصولات آن‌ها را ارزان‌ خوانده که رقابت شدیدی را با نوکیا آغاز کرده‌اند.»

50132

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 129588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =