*به موجب ماده 216 آیین نامه داخلی مجلس، نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه سالیانه کل کشور و پیوستهای آن تا مدت 10 روز میتوانند پیشنهادهای خود را به کمیسیونهای تخصصی مجلس بدهند. همچنین این کمیسیونهای تخصصی موظفند حداکثر تا 15 روز پس از چاپ و توزیع لایحه گزارش خود را به کمیسیون تلفیق بدهند. کمیسیون تلفیق هم موظف است حداکثر تا پانزده روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیونهای تخصصی گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس تقدیم نماید.
*بنابراین مجلس برای بررسی اولیه 40 روز فرصت میخواهد. وقتی بودجه هم وارد صحن علنی مجلس می شود معمولا بین یک هفته تا 10 روز مورد بررسی و تصویب قرار میگیرد. یک پرسش کلیدی وجود دارد و آن اینکه آیا واقعا برای بررسی و تصویب بودجه این همه زمان نیاز است.بودجه یعنی پیشبینی درآمد و برآورد هزینه؛ آیا برای بررسی و تصویب «پیشبینی» اعداد و ارقام درآمدی و «برآورد» اعداد و ارقام هزینهای به چنین زمانی نیاز است؟
*مجلس برنامه پنجم توسعه را 28 دی 89 تحویل دولت داده است. دولت اعداد و ارقام بودجه را باید بر اساس برنامه بدهد. آیا درست است دولت برای تهیه و تدوین بودجه حتی نصف این زمان هم فرصت نداشته باشد؟!
*بارها نمایندگان مجلس از دولت گله کردند که چرا بودجه را دیر به مجلس میآورد. طبق آیین نامه دولت باید بودجه را حداکثر تا 15 آذر به مجلس تسلیم نماید. لذا مهلت قانونی را رعایت نکرده است. اما دلیل توجیهی این مهم معطل کردن مجلس هنگام تصویب برنامه پنج ساله پنجم است. نمیشود از دولت انتظار داشت بودجه را بدون اعتناء به خطوط برنامه ارائه دهد.
*راه حل رفع این مشکل چیست؟ راه حل آن است که مجلس در مورد مهلتهای زمانی مقرر برای بررسی بودجه که در ماده 216 آمده است، تجدیدنظر کند.
*اگر مجلس و دولت از زاویه قانون مقرر در اصل 52 به بودجه سالیانه نگاه کنند حتی 10 روز برای تصویب قانون بودجه کفایت میکند. فقط کافی است به بازه زمانی دولتهای پیشرفته هنگام تصویب بودجه در پارلمان آنها توجه کنیم تا به این حقیقت روشن برسیم.
/28119
نظر شما