۰ نفر
۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
 چرا رژیم یهودی نتوانست دولت تشکیل دهد؟

گیلاد آتسمون نویسنده یهودی در آستانه انتخابات برای وترنز تودی در مقاله ای به فرو پاشی اسرائیل پرداخت و نوشت:فضای دو قطبی اسراییل دیگر دو قطبی معمول اشکنازی و یهودی عرب (سِفاردی) نیست. قطبی شدن کنونی بر اساس ایدیولوژی، طایفه، مذهب و فرهنگ است نه بر پایه چپ و راست سیاسی چرا که یهودیان اسراییل حتی زمانی که وانمود به چپ بودن می کنند گرایش سیاسی به راست دارند.

به گزارش خبرآنلاین، این نویسنده یهودی با طرح این سوال که اگر اسراییلی ها تا این اندازه متحد هستند پس چرا رژیم یهودی نتوانسته دولت تشکیل دهد می نویسد: یار غار سابق نتانیاهو، اویگدور لیبرمن که از ناسیونالیست های افراطی است، دیروز در تحلیل بن بست سیاسی اسراییل گفت نتایج انتخابات از همین الان قطعی است و جناح های «ارتدوکس افراطی» و « یهودیان مسیح باور» به ترتیب 61 و 62 کرسی  را تصاحب خواهند کرد. رهبر حزب ناسیونالیستی و فناتیک«اسراییل خانه ما (Yisrael Beiteinu)»، می گوید که اگر حداقل 70 درصد واجدان شرایط رای دادن در مناطق «غوش دان (Gush Dan)» و «شارون» در انتخابات شرکت نکنند، دولت شریعت محور (Halacha government)  دراسراییل شکل خواهد گرفت.لیبرمن گفت «اگر یهودیان سکولار تل آویو در انتخابات شرکت نکنند، باید در انتظار تشکیل حکومت یهودی بر پایه شریعت (Halacha State) و زندگی زیر سایه دولت افراطی راست نتانیاهو باشیم». به نظر می رسد که لیبرمن در پی ثبات سیاسی در اسراییل است. هر چند که لیبرمن و نتانیاهو در رابطه با موضوعات ملی و امنیت اسراییل حکم دوقلو را دارند اما رقیب سرسخت هم هستند و با یکدیگر به شدت درکش و قوس بوده اند.

وی می افزاید: نتانیاهو سالهاست که فهمیده در غیاب یک دولت راست افراطی و قوی در اسراییل، باید درانتظار پشت میله های زندان - که سرنوشت مشترک سران سیاسی اسراییل است – باشد. شرکای معمول سیاسی نتانیاهو، احزاب راست افراطی و ارتدوکس هستند. البته لیبرمن از نظر ایدیولوژیک مشکلی با این ائتلاف ندارد اما از طرف دیگر، تصمیم او نقش مهمی در حیات سیاسی اش دارد. لیبرمن همین چند وقت پیش بود که دریافت هواداران سیاسی اش – که یهودیان مهاجر از شوروی سابق هستند و بسیاری از آنها از (نظر خاخام ها) یهودی به حساب نمی آیند و مورد آزار و اذیت خاخام ها قرار می گیرند – احزاب یهودی ارتدوکس را دشمن دیرینه ی خود می دانند. هر چند بسیاری از این یهودیان روسی و اوکراینی از نظر گرایش سیاسی راست افراطی به حساب می آیند اما خاخام ها را برای حیات خود تهدیدی جدی می دانند.

وی تصریح کرد: البته لیبرمن می توانست یک ائتلاف سیاسی تشکیل دهد که نتانیاهو در راس آن باشد و بدنه ائتلاف متشکل از حزب خود لیبرمن، حزب کار، حزب ائتلافی میانه روها و لیبرال ها (Kachol Lavan) و سه تن از ژنرالهای اسراییلی باشد. چنین ائتلافی می توانست 80 کرسی کنست را تصاحب کند که این تعداد برای تشکیل یک دولت قوی کافی بود اما از طرفی مشکل این بود که این ائتلاف حاضر به پذیرش مصونیت نتانیاهو نبود.در اینجا نتانیاهو دست به قمار زد و در پی تشکیل یک دولت مذهبی راست افراطی و البته ضعیف رفت که هر چند ممکن است عمر طولانی نداشته باشد اما به زندان افتادن نخست وزیر را به تاخیر می اندازد.

مشروح این یادداشت را ایــــنـــــجــــــا بخوانید.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1300631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =