۱ نفر
۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱

میانجی‌های کم حافظه

محسن پاک‌آیین
میانجی‌های کم حافظه

همانگونه که انتظار می رفت سران چند کشوراروپائی در دیدار با رئیس جمهور کشورمان در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، نشان دادند که هدف اصلی آنها نوعی واسطه گری برای متقاعد کردن ایران برای مذاکره با آمریکاست.

 رئیس جمهور فرانسه در این زمینه گفت:  " اگر ایشان (روحانی) این کشور را بدون دیدار با رئیس جمهور ترامپ ترک کند به منزله فرصتی از دست رفته خواهد بود، چون او به زودی و در چند ماه آینده به اینجا برنخواهد گشت و رئیس جمهور ترامپ هم که به تهراننخواهد رفت. بنابراین، آنها باید همین حالا دیدار کنند."
 جانسون نخست وزیر انگلیس نیز با تکرار همین مطالب گفت من با امانوئل(مکرون) موافقم.
«آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان نیز بعد از دیدار با روسای جمهور ایران و آمریکا ضمن استقبال از پیشنهاد مذاکره ایران و آمریکا گفت: ولی فکر می کنم اینکه همه تحریم‌ها ابتدا رفع شوند و بعد گفت‌وگو انجام شود واقع‌بینانه نیست.»
بنظر می رسد این سه رهبر میانجی اروپائی دچار نقص حافظه شده و مواردی را فراموش کرده اند که مجددا به آنها یادآوری می گردد.
1- دولت آمریکا سال گذشته از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را احیا کرد. جمهوری اسلامی ایران دو سال با آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته ای گفتگو کرد و در یک نوبت وزیران امور خارجه ایران و آمریکا ۱۷ روز برای ادامه مذاکره در اروپا ماندند .نتیجه این مذاکرات توافقی بود که بسیار سخت به دست آمد و مورد تائید شورای امنیت سازمان ملل هم قرار گرفت. اما دولت ترامپ از این توافق، بدون هیچ دلیل موجهی خارج شد.
2- کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند.اما این کشورها، علی‌رغم  لفاظی و ژست های سیاسی، هیچ اقدام عملی برای عمل به وعده‌های خود انجام ندادند.اروپا در عمل نشان داد که سران اصلی این قاره، مرعوب هیاهوهای ترامپ هستند و هنوز از استقلال سیاسی فاصله زیادی دارند.
3- ایران هر گونه مذاکره با آمریکا را مگر در صورت بازگشت واشنگتن به برجام رد کرده است. در این رابطه قبل از سفر رئیس جمهور به نیویورک، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای جلسه درس خارج فقه ،با تاکید بر اینکه راه ما روشن است و می‌دانیم چه می‌کنیم، به عنوان فصل الخطاب فرمودند:  "با آمریکا مذاکره نخواهیم نکرد؛ نه دوجانبه، نه چند جانبه، نه در نیوریوک و نه غیر آن". ایشان همچنین افزودند: برای همین است که مسئولان کشور از رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه و دیگران، یک‌صدا اعلام کردند که با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد نه مذاکره دوجانبه نه چند جانبه.

میانجی های کم حافظه اروپا باید بدانند که ایران به هیچ وجه به دولت متخاصم آمریکا امتیاز نخواهد داد و با شخصی که در مقابل موازین بین المللی قرار گرفته است، پای میز مذاکره نخواهد نشست. اروپایی ها بدانند که رئیس جمهوری آمریکا در رفتار و کردار خود نسبت به مردم بزرگ ایران از همه خطوط قرمز عبور کرده و منفور ملت ایران است. سران کشورهای آلمان،فرانسه و انگلیس باید تکلیف خود را با ایران و آمریکا روشن نمایند و بدانند در صورت پیروی از آمریکا، منافع دراز مدت خود در ایران و منطقه را در معرض خطر قرار داده اند.
امروز ایران یک کشور قدرتمند و تاثیرگذار در منطقه است و با همپیمانان خود می تواند توطئه های بیگانگان را در همه محورها شکست دهد. امروز ایران از محدوده جغرافیایی خود بسیار بزرگتر شده و با اتکال به خدا و پیروی از رهنمودهای رهبری شجاع و مدبر و با دارا بودن مردمی مقاوم و روشن ضمیر، در مسیر تعالی و پیشرفت حرکت می کند.اروپا باید در این شرایط، درست تصمیم بگیرد تا دچار خسران مضاعف نگردد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1303795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدی IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    0 0
    ایران باید در جنگ اراده ها پیروز شود، سردمداران امریکایی و بدنبال آن غرب که از روی اجبار نه اختیار، می خواهند ایران را زیر بار نظام زورگو و یکجانبه گرای امریکایی_صهیونیسمی برند خودشان دستشان در پوست گردو است و ایران نه در مقابل سردمداران امریکایی منزوی می شود، نه زیر بار زورگویی می رود مانند دیگر آسیا که نظام یکجانبه گرای امپریالیسم سرمایه داری، به آسیا به دیده ی تجارت نگاه می کند و این خلاف قوانین الهی و انسانی است و خداوند یکتا سخت عذاب می دهد و ایران، هم در مقابل زورگویی می ایستاد، هم از منافع ملی و ناموسی خود دفاع می کند و زیر بار نظام یکجانبه گرایی امریکایی_صهیونیسمی نمی رود که قصد تسخیر جهان هستی را دارند که خلاف قوانین الهی و انسانی است و گذر زمان همه چیز را مشخص می کند و خداوند یکتا سخت عذاب می دهد