۱ نفر
۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۲
سنت پیاده‌روی اربعین و سیاست خارجی

در رابطه با سنت راهپیمائی اربعین که امروز با رویکرد تمدنی انقلاب اسلامی پیوند خورده، تولید مستمر فکر و راهکارهای عملی برای بهره برداری حداکثری، می بایست مورد توجه جدی نخبگان و صاحبنظران قرار گیرد.

اربعین و پیاده روی شکوهمند آن یکی از جلوه های دیپلماسی انقلابی است و در سایه آن، تقویت مناسبات رسمی ایران و عراق ممکن و مسیر اتحاد اسلامی و یکی از ملزومات ایجاد تمدن نوین اسلامی، هموار شده است.
سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برگرفته از اسلام و منبعث از اهداف و آرمان‌های انقلاب بوده و بر منافع بلندمدت و اصول و ارزش‌های آن استوار است. در عین حال رویکرد  و راهکارهای دیپلماتیک در مقاطع مختلف باید در خدمت پیشبرد اصول سیاست خارجی باشد.
بهره گیری از پیاده روی اربعین به عنوان یک رخداد مهم و دارای ابعاد مذهبی و سیاسی، می تواند یک راهکار دیپلماتیک برای تحقق اهداف سیاست خارجی از جمله تحکیم روابط با همسایگان و ایجاد اتحاد و تفاهم میان مسلمانان باشد. دوستی و در هم تنیدگی توده های مردمی از کشورهای مختلف بخصوص از ایران و عراق ، نقش مهمی در پیشرفت اهداف سیاست خارجی این کشورها داشته باشد و به عنصری برای تامین منافع ملی مبدل شده است.
بارزترین نقش پیاده روی اربعین، تقویت مناسبات رسمی ایران و عراق بوده و این دو کشوردارای اشتراک‌های مختلفی برای همکاری هستند که نقطه عطف آن نماد وحدت دو ملت در راهپیمایی اربعین حسینی (ع) است.این مراسم هر ساله وحدت و دوستی دو ملت ایران و عراق را بیش از پیش نمایان می‌کند و جلوه‌ای از همزیستی برادرانه را به نمایش می‌گذارد.
بی تردید استفاده از راهپیمائی اربعین در عرصه دیپلماتیک و امضای اسناد همکاری در این زمینه ، روابط دو کشور را از دیگر روابط متمایز و اهمیت مناسبات فیمابین را دوچندان کرده است. قطعا ادامه این روند منافع تهران و بغداد را تامین و امید دشمنان را نسبت به اخلال در روابط این دو کشور خنثی می سازد.
حضور بیش از 1200 موکب دار و خادمان حسینی(ع) در ایران و ملاقات اخیر ایشان با رهبر معظم انقلاب اسلامی، موید دوستی و مودت میان دو دولت و دو ملت بود که از چشم تیزبین تحلیلگران جهان نیز دور نماند.
در عرصه دیپلماسی عمومی، تعهدات برادرانه به همه‌ی مسلمانان جهان و تلاش برای تقویت وحدت اسلامی یکی از راهبردهای سیاست خارجی انقلابی است و در صورت اجرای صحیح، منجر به حل بخش مهمی از مشکلات جهان اسلام خواهد شد. امروز دیپلماسی عمومی، پشتیبان دیپلماسی رسمی کشورها بوده و یکی از مظاهر تعمیق و تقویت روابط دولت ها به شمار می رود.
حضور جمع کثیری از پیروان مذاهب اسلامی  با نژادها و زبان‌های متفاوت و تجمع ایشان تحت شعار "حب الحسین یجمعنا"، موید این است که اربعین در عرصه دیپلماسی عمومی، به یکی از منابع قدرت نرم مسلمانان برای تقویت وحدت اسلامی مبدل شده است. پیاده روی اربعین امروز منحصر به شیعه نیست بلکه بسیاری از اهل سنت و حتی تعدادی از غیرمسلمانان در آن شرکت می کنند.
دیپلماسی اربعین می‌تواند با افزایش گفتگو میان علمای اسلام و روشنفکران متعهد مسلمان و آشنا کردن آنها با اقدامات نرم دشمنان اسلام شکل گیرد. نهادهای مسئول مانند مجمع جهانی اهل بیت(س) و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و بازوهای فکری آنها همچون دانشگاه مذاهب اسلامی و بنیاد بین المللی عاشورا باید با محوریت اربعین، در مسیر اجرای دیپلماسی وحدت اسلامی، برای مذاکره با علمای جهان برنامه ریزی کنند.
پیاده روی اربعین یک گفتمان  مشترک میان مسلمانان است که قادر است اختلافات را حول محبت اهل بیت(س) کاهش داده و به یافتن راهکارهای اجرائی برای مقابله با دشمنان اسلام منجر شود.
امروز وقت آن رسیده که گذشته از ابعاد معنوی و روحانی راهپیمائی اربعین، به نقش تمدن ساز این رویکرد مهم نیز توجه کرد و با استفاده از این ظرفیت بسیار عظیم، کارهای بزرگی انجام داد. حمایت وزارت امور خارجه، همراهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دیگر دستگاه‌های فعال در خارج از کشور می‌تواند در اِعمال این نوع دیپلماسی تسهیل کند.
در صورت بهره گیری هوشمندانه از مواهب اربعین، بدون صرف بودجه های کلان، تحقق توسعه و تعمیق روابط ایران و عراق ادامه یافته و هم افزایی و هماهنگی با مردم مسلمان لبنان، یمن، بحرین، پاکستان، هندوستان، شیعیان ساکن در اروپا، آفریقا، آسیا و نقاط دیگر جهان، ممکن خواهد بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1306090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمودی IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    0 21
    نکاتی خوبی رو اشاره کردید ممنون از شما