۸ نفر
۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۱
مسجد کبود، قصه هزار و یک شب تبریز

همیشه قصه‌های ایرانی همراه با لطافت، شور و پند آموزی بوده است اما جریان این قصه ایرانی بسیار متفاوت‌تر است، هم لطیف است، هم شورانگیز است و هم پندآموز اما فرق اساسی آن با سایر قصه‌ها و افسانه‌ها، واقعی بودن آن است. تبریز از قدیم‌الایام شهر بسیار بزرگ و تاثیرگذاری در ایران بوده است. شهری که یکی از طویل‌المدت‌ترین پایتخت‌های ایران بوده است و اتفاقات بسیاری را در دل خود دارد که جاذبه‌های معروف آن خود گواه این پیشینه هستند.

در دل این شهر زیبا جاذبه‌ای نهفته است که هزار و یک شب قصه در دل خود دارد. بنای زیبایی که اکنون بسیار مهجور مانده اما چیزی از عظمت آن کم نشده است. در سفر به تبریز از هر شهروندی بپرسید مسجد کبود کجاست، به راحتی آدرس آن را خواهید یافت. مسجدی که در کتب تاریخی به عمارت مظفریه نیز معروف است.

موسس این بنا بر طبق شواهد، ابوالمظفر جهانشاه بن قره یوسف از امرای قراقوینلو بوده ولی نظارت ساخت مسجد زیر نظر همسرش و یا به عقیده‌ی برخی از مورخین، دخترش بوده است. تاریخ پایان ساخت این مسجد سال ۸۷۰ هجری قمری است. متاسفانه مسجد کبود در زلزله‌ی سال ۱۱۹۳ هجری قمری تبریز ویران شد، سقفش فرو ریخت و تمامی دیوارها را خراب گردید.

 مسجد کبود متعلق به قرن نهم هجری است، که حدود ششصد سال پیش ساخته شد. بیشتر گردشگرانی که برای بازدید به اینجا می‌آیند، آوازه‌ی کاشی کاری‌های آن را شنیده‌اند. مسجد کبود تبریز علاوه بر معماری فوق‌العاده، جذابیت‌ها و زیبایی‌های بی نظیر دیگری را در خود جای داده است. تنوع و ظرافت کاشی‌کاری و انواع خطوط به‌کار رفته در آن و مخصوصا رنگ لاجوردی کاشی‌ کاری‌های معرق آن باعث شده است که به  فیروزه اسلام مشهور شود. باهم، تصاویر زیبای دیگری از این مسجد را می‌بینیم.

منبع : لست سکند

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1309867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهرزاد IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    1 0
    سلام نام این اصلی این بنا عمارت مظفریه هست و مسجد کبود لقب این بنای زیبا هستش