۲ نفر
۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
چند نکته درباره حضور بانوان در «آزادی»

در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه آزادی به نظر می‌رسد برخی از مسئولان از جمله معصومه ابتکار و برخی از مسئولان وزارت ورزش می‌خواهند که افتخار چنین مساله‌ای را نصیب خود کنند.

اما واقعیت آن است که اگر قائل به آن باشیم که ورود بانوان به ورزشگاه‌ها افتخاری دارد، این افتخار در درجه اول مرهون «سحر خدایاری» و در مرحله بعدی مرهون فیفا، فدراسیون بین‌المللی فوتبال بوده است.

بنابراین چنین اقدامی نه مرهون فعالیت‌ها و اقدامات خانم معصومه ابتکار بوده و نه مدیون وزیر ورزش و نه مدیون و مرهون سخنگوی دولت است. بنابراین ورود بانوان به ورزشگاه آزادی مدیون هیچ‌کس نیست. واقعیت آن است که اگر تصمیم «سحر خدایاری» برای ورود به استادیوم و پس از آن اتفاقاتی که به تبع آن به‌وجود آمد و پیگیری جدی فیفا نبود، به احتمال خیلی زیاد وزیر محترم ورزش می‌گفتند همچنان ما در پی فراهم نمودن شرایط برای ورود بانوان به ورزشگاه هستیم. تاثیر ورود بانوان به ورزشگاه بر ایجاد نشاط اجتماعی در میان دخترانمان اقدام بسیار مثبتی در سطح جامعه بود.

به نظر می‌رسد کسانی که مخالف ورود بانوان به ورزشگاه‌ها هستند باید بگویند از کدام بخش آن ناراحت هستند؟ تا امروز هیچ یک از مخالفین ورود بانوان به ورزشگاه‌ها دلیل موجه و قانع‌کننده‌ای ارائه و یا حداقل بیان نکرده‌اند.
مخالفان ورود بانوان کشورمان باید به این پرسش پاسخ دهند که ورود زنان به ورزشگاه‌ها چه مشکل احتمالی ایجاد می‌کند. آنها باید پاسخ دهند که روز پنجشنبه که بانوان و دختران کشورمان در بازی ایران و کامبوج حضور پیدا کردند چه ضایعه و یا مشکل بزرگی ایجاد شد؟ پاسخ به این سوال خیلی روشن است چون هیچ اتفاق عجیب و غریبی به‌وقوع نپیوسته است. حتی برعکس می‌توان گفت که دارای آثار و تبعات بسیار مثبتی نیز بود. از جمله آنکه به هر حال احیانا برخی از معدود جوانانمان که رفتارشان ممکن است خیلی درست نبوده باشد به دلیل آن که حجب و حیای ناشی از حضور بانوان در ورزشگاه آزادی مانع از هرگونه ناهنجاری‌های اندک احتمالی بود، از این نظر حضور بانوان در ورزشگاه‌ها می‌تواند برای برخی از رفتارها و ناهنجاری‌ها یک حالت بازدارنده داشته باشد.

در نتیجه شاید حضور بانوان حداقل تا حدودی جلوی این ناهنجاری‌ها را بگیرد. بنابراین می‌توان گفت از نظر فرهنگی و اخلاقی ورود بانوان به ورزشگاه‌ها اقدام مثبتی است. این نکته را نباید فراموش کرد که حضور بانوان و دختران کشورمان در عرصه‌ها و میادین ورزشی کمک خواهد کرد تا آنها نشاط بیشتری داشته باشند. حتی شاید تماشای بازی‌های فوتبال، والیبال و... از نزدیک موجب شود تا استعدادهای خفته‌ای که در آنها وجود دارد شکوفا شود تا بدین وسیله تشویق شوند و به سمت ورزش بروند و در نتیجه سلامت و نشاط در جامعه بیشتر شود.

* استاد دانشگاه تهران 

* منتشر شده در روزنامه آرمان ۲۰ مهر ۹۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1309979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =