شما نظر بدهید/ ارزیابی شما از تاثیرات مذاکرات احتمالی تهران و ریاض چیست؟

تهران و ریاض در چند قدمی مذاکره قرار گرفته اند؛ نگاه شما به این اتفاق تاریخی چیست و چه سرنوشتی را برای این اتفاق مهم پیش بینی می کنید؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این روزها زمزمه هایی شنیده می شود مبنی بر چرخش ریاض به سمت تهران، از میانجیگری های عبدالمهدی گرفته تا آمدن نخست وزیر پاکستان به تهران، محمدجواد ظریف وزیر خارجه نیز در همین باره به شبکه تلویزیونی تی ار تی ترکیه نیز گفت ایران آماده مذاکره با عربستان است.

ولیعهد عربستان در گفتگو با شبکه سی‌بی‌اس گفته بود که برای رفع مناقشه با ایران، راه حل دیپلماتیک را به راه حل نظامی ترجیح می‌دهد.

این در حالی است که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به درخواست بن سلمان به الجزیره گفت:  "ما از این گفته‌ای که از محمد بن سلمان نقل شده که می‌خواهد مسئله را از راه گفتگو با تهران حل کند استقبال می‌کنیم."
شما کاربران خبرآنلاین می توانید نظرات خود را در قالب کامنت انتهای همین خبر برای ما ارسال کنید.

310310/23

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1310064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 75
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    هیچ فایده ای نداره
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      83 21
      مذاکره معمولاً در شرایطی مفید است که نظرات طرفین اندکی با هم زاویه داشته باشد نظرات ایران و عربستان کاملاً در فاز مقابل هم است و البته تاریخی بسیار طولانی. موضوعات مورد اختلاف هم در درجه اول مذهبی است که تاریخ نشان داده اختلاف مذهبی موضوعی لاینحل است چون در گذشته اتفاقاتی افتاده که برگشت پذیر نیست پس من هم فکر میکنم مذاکرات دو کشور هیچ فایده و دستاوردی نخواهد داشت و صرفاً نمایشی و برای پز دادن دو طرف خواهد بود.
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      43 57
      دوستان عزیز اینقدر بر طبل مخالفت خود با صدای بلند نکوبید بشر تا بوده توانسته با منطق و گفتگو شرایط سخت حیات بشری را مدیریت کند و برای همین هم در این دوره زمونه باز هم باید شرایط گفتگوی احترام امیز را فراهم کرد و گرده حریفبی عقل را بر زمین کوبید.
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      جناب اویغور فقط به منافع ترک ها فکر نکن کمی هم انسانیت تو وجودت باشه حدا ازتون دلخور نمی شه
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      5 55
      خون چنگیزخان نباید اویغور ها بی رحم کنه انسانیت چی می شه
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      45 1
      دوست عزیز ۱۱:۲۲ جمله پایانی کامنت شما با بخش اول آن کاملاً متضاد و در جهت رد آن است اگر ابتدا به ساکن بخواهید حریفتان را بی عقل بنامید و هوس به خاک زدن گرده اش را داشته باشید مذاکره هیچ گاه شکل نگرفته و البته در صورت شکل گیری هم نتیجه ای نخواهد داشت و دقیقاً به همین دلیل هم هست که اختلاف بین مسلمانان تاریخی چند ده قرنی دارد.
    • مقدم IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      18 37
      فکر می کنم باید امیدوار بود قبول دارم که اختلافات بسیار عمیق و تاریخی و عقیدتی هست ولی به هرحال مذاکره و صحبت برای پیشگیر از درگیری بیشتر و پیدا کردن راهی برای تحمل یکدیگر باید در نظر گرفته بشه
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      44 1
      هموطن ۱۱:۲۲ - چنان میفرمایید بر طبل مخالفت بلند مکوبید که آدم فکر میکنه مثلاً قراره با کوبیدن محکم برخی بر طبل و دهل مخالفت، موضوع حمل بر رفراندوم شده و کنسل بشود. سخت نگیرید برادر فقط یک نظرسنجی سایت خبری است که گوش هیچکس هم بدهکار نتیجه آن نیست.
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      56 1
      آقا یا خانم ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱ تا وقتی تعصب مذهبی هست، منطق و گفتگو جایی نداره
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      26 1
      دوره دوره ی گفتگو ست نه جنگ افروزی و دشمنی ...
    • شمس تبریزی IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      8 2
      عکسهای تسلیم شدن ژاپن بعد از شکست در جنگ جهانی دوم را ببینید. مقامات ژاپنی اومدن روی عرشه کشتی آمریکایی ها و پشت میز نشستن و دارن اوراق تسلیم شدن را امضا میکنن. آن طرف میز هم هیچ مقام آمریکایی ننشسته. اصلا در شان خودشان نمیدانستن که با طرف بازنده بر سر یک میز بشینن. وضعیت سلمان و پسرش الان همینه. شما بلد نیستید که چطوری با بازنده برخورد کنید. به خاطر همین کسی ازتون حساب نمیبره. طرف، منطقه را به گند کشیده و دهها هزار نفر را کشته. حالا شما میخواهید نجاتش دهید؟ شد حکایت صدام که بعد حمله به کویت، یه عده میخواستن منجی اش شوند؟ شما از همین تاریخ معاصر هم درس نمیگیرید. سیاست را با خاله بازی و من بمیرم و تو بمیری اشتباه گرفتید. دلتان برای برادر مسلمان تان میسوزه؟ طرف گاو شیرده آمریکا بود اما اینها میگویند برادر مسلمان ماست. طفلکی گناه داره. وظیفه شرعی داریم که برادران مان را زیر بال و پرمان بگیریم.اصلاح طلبان هم که خیلی تی تیش مامانی و مکش مرگ من حرف میزنن از آن طرف میگن الان عصر دیپلماسی و گفتگو و مذاکره است.این اخوت اسلامی و دیپلماسی شما ما رو کشته. این زبون شیرین را نداشتید،چه داشتید؟
    • IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      5 0
      خوب و بدش را کار ندارم ولی ما الان با اکثر کشورهای عربی مثلا عربستان و امارات و بحرین و کویت و...مشکل داریم و دشمن هستیم با امریکا و غرب هم مشکلات اساسی داریم و دشمن هستیم الان سفارت امریکا و کانادا بسته است و با برخی کشورهای اروپایی تنش داریم با اسرائیل هم دشمنی هست و کلا امکان سازش و صلح وجود نداره عربستان هم چون مذهبشن فرق داره و هم با غرب هم پیمان هست دو مشکل اساسی باهاش داریم و صلح ناممکن است و صلح هم بشود به یه سال دوام نمیاره ای مذاکره ای که راه انداختن هم خودشون میدونن نتیجه ای نداره و نمایشی بیش نیست باید قبول کنیم که ما با دنیا در جنگ هستیم حالا خوب یا بدش را کار ندارم و در فاز صلح قرار نداریم با عربستان هم صلح نخواهد شد قطعا و حتما چون عربستان مرکز ثقل اکثر این مسائل هست
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    60 91
    عرب و عجم هیچوقت با هم کنار نیومدن
    • رحیمی IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      26 46
      این دفعه شرایط فرق کرده و مجبورن کنار بیان
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      55 14
      افکار واندیشه مرتجع و پوسیده ای چون دعوای تاریخی عرب و عجم مدتهاست عمرش را به جان شما بخشیده عصر اطلاعات و نفوذ است و ادما در پی تفکرات متعالی برای آرانش بخش زندگی پس بکوشیم بروز باشیم.
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      66 2
      تعصبات و اختلافات قومی و نژادی یک موضوع طبیعی است که در همه جهان وجود دارد و اجتناب ناپذیر است اما وقتی این تعصبات و اختلافات با تعصبات و اختلافات مذهبی هم ترکیب می شود تقریباً حل آن غیر ممکن میشود چون دوره های تاریخی دور و درازی را هم وارد ماجرا میکند و همینطور افراد و شخصیتهایی که دیگر نیستند ممکن است بتوان در مورد حال و آینده به نوعی با هم کنار آمد ولی گذشته ای را که گذشته و از دست رفته نمیشود کاریش کرد.
    • فرخزاد IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      8 34
      جنگ جهانی "قادسیه 2" در پیش است
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      30 4
      دوست عزیز ۱۱:۲۳ ایکاش این افکار به قول شما واقعاً جایگاهش را از دست داده بود و پوسیده میشد اما متاسفانه یک بررسی اجمالی منطقه و کشورها و مذاهب نشون میده متاسفانه این افکار نه تنها پوسیده نشده بلکه تحت تأثیر محرکهای جدیدی تقویت هم شده است ظهور داعش نمونه بارز عرض بنده است که متاسفانه پتانسیل برگشت داعش و امثال داعش هم همچنان بسیار بالا است.
    • شمس تبریزی IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      4 1
      یکی اون بالا نوشته «افکار واندیشه مرتجع و پوسیده ای چون دعوای تاریخی عرب و عجم مدتهاست عمرش را به جان شما بخشیده عصر اطلاعات و نفوذ است و ادما در پی تفکرات متعالی برای آرانش بخش زندگی پس بکوشیم بروز باشیم». خواستم بگم ما توی دنیا از آمریکا به روز تر نداریم اما سیاه پوست و سفید پوست در آمریکا هنوز با هم دعوا دارن. در همین اسراییل هم که به قول آمریکایی ها مهد دموکراسی خاورمیانه است هنوز دعوای عرب و یهود برقراره. من نمیدونم این حرفهای شاعرانه را کی به شما یاد داده
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    126 4
    نمیدونم چرا حس می کنم کل منطقه خاورمیانه مثل عروسکای خیمه شب بازی دارن بازی داده میشن
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      43 2
      تو یه بازی افتادن کشورها که دراومدن ازش قرن ها طول میکشه و متاسفانه بازیچه دست این و اون شدن
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      12 1
      حست کاملا واقعیه. روسیه و آمریکا بقیه رو به بازی گرفتن.
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    55 11
    امیدوارم با هوشیاری مسئولان ما و کشورهای منطقه و همکاری تمامی طرفین، صلح پایدار همراه با دوستی و برابری و برادری بزودی حاصل بشه و جنگ و خونریزی متوقف بشه و اگر همگی مراقب توطئه های بیگانگان باشند، این هدف حتما قابل دستیابی است
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      63 0
      البته که این هدف قابل دستیابی است اما به محض دستیابی در اثر دیوارنوردی خودجوش گروهی دود میشود و به هوا میرود!
    • شمس تبریزی IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      3 4
      بی نام دوم، مگه شماها همونهایی نیستید که میگفتید چرا حاجی های ایرانی هی میرن مکه و دلارهاشون رو اونجا خرج میکنن؟ پس چرا از دیوارنوردی ناراحتی. خب عمره را تعطیلش کردن. مگه شما همین را نمیخواستید؟ دیگه از چی ناراحتید؟
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      2 0
      موافق هستم اگر مذاکره کنن و صلح کنن فقط یک صلح ظاهری خواهد بود و باز دیوار نوردی عزیزان را شاهد خواهیم بود پس صلحی در کار نیست در کار هم باشه باز زمینه سازی است که سفارت عربستان باز بشه که یک عده بریزن اونجا به گرفتن سفارت اگر یادتان باشد همین کار را با سفارت انگلیس هم کردند و غرامت باز شدن سفارت هم از جیب من و شما داده شد یعنی هزینه ماجراجویی و دیوارنوردی یک عده را مردم پرداخت کردند کسی هم در این سفلرت گرفتن ها مسئولیتی تا حالا به عهده نگرفته
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      4 0
      در مورد حج عمره هم با شمس تبریز موافقم یعنی بهتر است که مذاکره نکنیم تا باز این جریان برد درامدد ایران به عربستان و مصرفش کردنش برای حج عمره رخ ندهد و بهتره که سفارت عربستان هم بسته بماند که گرفتار دیوار وردی و..نشیم خود اقای شمس تبریز اشاره دقیقی داشتند که مذاکره ببشه باز دیوار نوردی وحج عمره و هزینه های سرسام اور را شاهد خواهیم بود
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    13 49
    مسئله تهران و ریاض بسیار پیچیده است و اصولا در کنار مسائل مربوط به سیاست ریشه های تاریخی هم دارد. عربستان هیچوقت برادری خودش را ثابت نکرده از همان زمان که ما را مجوس یا رافضی و خودشان را مسلمان فرض گرفتند جوی آب خود را از آنها جدا کردیم و به این زودی ها هم ایرانی ها جوی آبشان را با عربستان یکی نمی کنند.
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      6 38
      کاملا درسته و این بار هم دارن نشون میدن که اهل صلح و دیپلماسی هستن ولی در عمل اقدامات مخربشون ادامه داره
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      75 3
      تخاصم دوطرفه است اگر آنها ما را رافضی و مجوس خطاب کردند خوب ما هم آنها را وهابی، کافر و غاصب دانسته ایم. هر دو دسته از این ادعاها علیه طرف مقابل ریشه در مسائل ماوراءالطبیعه دارد که اثبات صحت و سقم آنها قرنها طول کشیده و همچنان هم پابرجاست
    • شمس تبریزی IR ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      7 4
      بی نام سوم، مطالب را با هم قاتی نکنید. رافضی یعنی خارج شده از دین. این کلمه معادل خوارج است. ما خودمان را به اسم رافضی و مرتد و خارجی نمیشناسیم. مجوس بودنمان هم مربوط به قبل اسلامه. اما سعودی ها واقعا خودشان را وهابی و پیرو محمد بن عبدالوهاب میدانند. ضمنا ما به آنها کافر نگفتیم. اما اگر قرار به اسم بردن از سوابق پیش از اسلام باشه باید بگم آن زمان که ما مجوس بودیم و خدا پرست، اینها هبل و لات و عزی را می پرستند و آنها را دختران خدا میدانستند. شما ایات 97 تا 102 سوره توبه را بخوان تا ببینی خدا درباره اعراب چی گفته. در میان اینها فقط یک عده را با عنوان والسابقون الاولون من المهاجرین والانصار را استثنا کرده که یه اقلیتی هم هستن. بقیه را خوب از خجاتشان درآمده. خود خدا هم خبر داشته که چی خلق کرده وگرنه همچین حرفی را درباره اینها نمیزد
  • حسنعلی IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    9 81
    به نظرم با توجه به کینه ال سعود از فرزندان ایران اسلامی پایانی برای این نوع پیامهای فریبکارانه نیست اگر قبول ندارید بنشینید و روزگار را تماشا کنید
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      95 0
      در این صورت ارسال هرروزه پالسهای مذاکره از طرف فرزندان ایران اسلامی چه لزومی دارد؟
  • محمد علوی نژاد IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    20 2
    سلام . اگر مذاکره فقط برای مذاکره باشد کمترین نفع را دارد که شروع روابط است . ولی چنانچه ادامه دار بوده و منتج به مفاهمه شود که آغازی است برای منطقه ای رو به توسعه پایدار . انشاالله
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      14 4
      با میانجی و این کشور اون کشور مساله حل نمیشه دو کشور باید مردو مردونه بشینن مشکلاتشون رو حل کنن.
  • حسین IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    38 1
    بسیار خوب است . یه دشمن کمتر
  • علی IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    63 16
    بی فایدست
  • محمد IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    14 39
    نه عراق و نه پاکستان هیچکدوم در حد و اندازه های میانجی نیستند
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      41 1
      میانجی قرار نیست شق القمر کند اراده قلبی و واقعی طرفین است که انجام مذاکره و مفید بودنش را تعیین می کند که البته بنظر میرسد وجود ندارد.
  • سعید IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    22 82
    این دفعه مشخصه که عربستان سرش به سنگ خورده. خداروشکر داره به راه راست هدایت میشه
  • علی IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    43 16
    اگر کشور ما بخواهد از نظر اقتصادی رشد کند و مردم از رفاه اقتصادی برخوردار باشندو از ارزش پول بالایی برخوردارباشیم باید با کشورهایی که ازنظر اقتصادی قوی هستند رابطه خوبی داشته باشد
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    51 2
    موضوع اینجاس تا میخواد اتفاقای خوب بیفته یهو همه چی خراب میشه با یه پاتک یا حمله یا انفجار!
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    40 1
    رفع تنش ها بین تهران و ریاض در تضاد با منافع آمریکاست. برگ ایران هراسی و دوشیدن اعراب دوتا موضوع مکمل برای واشنگتن محسوب میشه
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    12 11
    این چه مذاکره ایه که عربستان اون همه نیروی آمریکایی تو خاکش مستقر کرده؟! مثلا چه پیامی می خواد بده؟ میخواد بگه من دست بالا رو دارم یا ضعیفم نمیتونم امنیت کشور رو تامین کنم؟
  • بهرام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    6 30
    عمران خان بعد از ایران میره عربستان و اونجا مخشو شستشو میدن و هیچ اتفاقی هم نمیوفته و بدتر تنشها بیشتر میشه
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    39 6
    به قول شاعر این خانه از پایبست ویران است... حکایت ما با عربستانه که مشکلات عمیق و ریشه ای با هم دارن و منافعشون کاملا در تضاد با هم تعریف شده.
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    28 0
    رابطه ایران و عربستان خوب بشه اونوقت آمریکا به کی میخواد هی پشت سر هم سلاح بفروشه؟!
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    31 1
    تا وقتی دشمنی بین دو کشور بزرگ خاورمیانه وجود داشته باشه، اسرائیل بیشترین منفعت رو می‌بره و زیرساخت‌های ایران و عربستان رو نابود می‌کنه و گردن خودشون می‌اندازه.
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    6 7
    سوژه جدید
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    47 35
    هر مذاکره ای که کشور رو از این وضعیت اسفبار نجات بده ؛ قابل احترامه . باید به اینهمه خصومت پایان بدیم .....
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      107 1
      دوست عزیز این مذاکره احتمالی قرار نیست اوضاع کشور را سر و سامان بدهد هر دو طرف ماجرا تحت فشارند و میخواهند اندکی فشار رو کم کنن فشار روی ایران که اظهر من الشمسه عربستان هم تحت فشاره چون هیچ کاری برای حفظ منافعش از دست خودش بر نمیاد و ترامپ و متحدینشش هم تا امروز هیچ قدم عملی برنداشته و فقط به حرفهای دل خوش کنک بسنده کردند
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    19 11
    موافق ایجاد ارتباط با عربستان نیستم چون برای من منافعی نداره ولی یک سری ادم میخان سفارت عربستان باز بشه که هر وقت خواستن بر اونجا تجمع کرده و یا اقدام به اتش سوزی کنند کاملا مخالف ایجاد ارتباط هستم هر سفارتی رو دوستان اراده میفرمایند اتش می زنند بع هم داستان راه می اندازند که مذاکره باید بشود و همه را سر کار می اندازند تا زمانی که فرهنگ احترام به اماکن دیپلماتیک ایجاد نشود نباید سفارت های مختلف باز شند که یک عده از این طریق اقدام به انتقام گیری سیاسی کنند بعدش هم برای مملکت هزینه ساخته و گردن نگیرند از دید من حمله به سفارت عربستان برنامه ریزی شده بود و مذاکرات کنونی هم نمایش هست
  • سعید ترک IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    5 11
    چون صعودیها متحد استراتژیک دولت اسراییل هست و همه مسائلشان را با کاخ سفید هماهنگ و تنظیم می کنند تعامل با اینها در سطح مسائل کلان مستقیما اثر منفی بر امنیت ملی کشورمان خواهد داشت . البته با در نظر گرفتن اینکه تیم مذاکره کننده وزارت خارجه کشورمان کاملا منعطف و خوشبینانه با طرف هایش وارد گفتگو میشود ضررش بر امنیت ملی و اقتصادی کشورمان بیشتر و مضاعف ترخواهد شد .
  • دادخواه IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    40 14
    امكان ندارد به توافق پايدار برسند اختلاف سخت مذهبي دارند
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      16 1
      براي ما نزديك انتخابات فقط موقت و مصرف داخلي داره مذاكره براي مذاكره
  • هادی IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    8 44
    گذشت،خصلت و شعور بالای ژن ایرانیست...
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    18 59
    اتفاق بسیار خوبی است نباید انرژی دو کشور بزرگ اسلامی صرف تقابل با یکدیگر شود.اگر مذاکرات موفق شود تحریم های ظالمانه آمریکا هم کم اثرتر می‌شوند
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    54 1
    امکان نداره تو تحریم سعودی ها تن به سازش بدن، اگه مذاکره ای صورت بگیره فقط به منظور کم کردن تنش هاست که مشخصه برنده این بازی کیه، تو روزهایی که ما سیصد هزار بشکه نفت می‌فروشیم ولی عربستان هفت میلیون تا، منطقه بدون تنش بنفع کیه؟
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      16 2
      حالا فرض کنیم منطقه را دچار تنش کردیم عربستان هم نفت کمتری فروخت مشکل ما حل مییشه؟ ایا 5 میلیون نفتش از مدار خارج شد مشکل ما حل شد؟ مشکل ما چیز دیگری است
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    12 0
    خدا کند سکان داران قدر سر عقل بیایند و به این غائله پایان دهند
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    12 7
    مطمئنا برای بسیاری از دولت ها از جمله کشورمان منافعی دارد اما قطعاً برای مردم ایران هیچ منفعتی ندارد.
  • محمد حسین صفری IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    0 30
    به نظر من تا وقتی آل سعود بر مسند قدرت در سرزمین وحی تکیه داده ، دوستی با آنان صد در صد مضر می باشد و باید ایران در کوچکترین تحرکات آل سعود حمله وسیعی انجام بدهد و دودمان منحوس آل سعود رو برچیند و سرزمین وحی به دست مجاهدان اسلامی واقعی بدهد ( شیعیان )
  • NL ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    0 1
    راه حل مناقشه پرهیز از هرنوع عمل ویا گفتمان تنش آمیزه ، مثل اطلاق خلیج فارس به خلیج ویا خلیج عربی ویا هرگونه همکاری با کشورهای فرامنطقه ای وحتی منطقه ای در ایجاد تنشهای منطقه ای .
  • NL ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    3 4
    عربستان هم مثل آمریکا، قابل اعتماد نیست؛ ولی چون در منطقه وبه نوعی همسایه ماست، بایستی کنترلش کرد.
  • علی IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    4 5
    هیچ صلحی بین ایران و عربستان امکان پذیر نیست حتی ۱ در صد ؛ اگر صورت کرفت اسم را نازی می گذارم
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    0 12
    ما با آل سعود سازشی نداریم و همان طور که در برابر داعش ایستادگی کردیم سایر وهابیون و سلفی های مرتجع در منطقه را نیز به زانو در می آوریم و تا انتقام شهدای مدافع حرم را نگیریم با این به ظاهر مسلمان های صهیونیست مسلک مذاکره نمی کنیم.
  • مقیمی IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    10 1
    تا ایران و آمریکا با هم کنار نیان هیچ گشایشی نمیشه این دو تا هم آب و روغنن
  • شاهین IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    6 0
    تصمیم اصلی را سران عربستان نمی گیرند اربابشان باید دستور دهد و خواسته اربابشان هم کاملا مشخص است نشدنی نیست
  • نادر IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    6 0
    ظاهرا گه امریکا خاورمیانه رو کرده صحنه تئاتر و بازیگران خواسته و ناخواسته ....ایفای نقش میکنند....
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    5 0
    چیزی که ما کشورهای مسلمان و خاورمیانه به آن نیاز داریم دانش و آگاهیست هنوز به گذشتها چسبیدهایم و از آینده غافل آیا اگر ما کشورهای مسلمان با همدیگر دوست وبرادر باشیم و باعث پیشرفت ورفاه ملتهایمان شویم به اسلام ضربه می خورد یا باعث شکوفایی اسلام و جامعه مسلمانان میشود به نطرم باید پس از آگاهی یکبار مردم منطقه و نه رهبران وسیاستمداران تصمیم بگیرند در کنار هم و بابرادری ک مهربانی برای همیشه در کنار هم زندگی کنند
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    11 11
    مذاکره ای در کار نیست. ایران میخواد مذاکره کنه ولی اونا نمیخوان
  • سینا IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    3 0
    مذاکره همیشه سازنده هست
  • F ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    0 5
    مداکره باآل سعودیعنی پایمال کردن خون شهدای:دفاع مقدس ،شهدای مدافع حرم،شهدای مناویمن.ودرکل یعنی مشروعیت بخشیدن به رژیم وهابیِ شیعه کُش
  • علوی IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    0 0
    این مذاکره اگر نتایج حداقلی هم داشته باشه برای ایران مفیده اولا تا تنش وجود داشته باشه امنیت اقتصادی برقرار نمیشه و سایه جنگ همیشه برای اقتصاد مخرب بوده در ضمن اگر مذاکره باعث توقف جنایت در حق مردم یمن بشه واقعا بازی دوسر برد خواهد بود
  • ابراهیم مختاری IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
    0 0
    حتما گفتگو مفید است بعضیها فکر میکنند مشکل ما با سعودی مذهبی است چطور ما با مسیحی کلیمی وهر دین دیگر همنشین ومصالحه میکنیم ولی با مسلمان سنی نمیتوانیم ان هم با اختلافات خیلی جزیی در مذهب مردم باید بدانند مشکل ما با حجاز مسیله قدرت منطقه ای است واستراژیک خون ما همیشه ساختن ایرانی مقتدر وقدرتمند چون از قدیم هم بودیم حالا اگر ال سعود از سنگ اندازی دست بردارد با گفتگو وقدرت ما را به رسمیت بشناسند ضرری ندارد هموطنان ما باید به فکر راندن غربیها از منطقه باشیم که بعد همه چیز حل شود