اثرات کم خوابی بر بدن چیست؟ | از سلامت روان تا نحوه ذخیره چربی در بدن

تحقیقات اخیر شواهدی را نشان می‌دهد که کم خوابی تا چه اندازه می‌تواند بر سلامت فردی و جمعی ما تاثیر بگذارد. به خوبی اثبات شده است که خواب کافی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و با کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و متابولیسمی از جمله چاقی و دیابت نوع ۲ همراه است. 

مطالعه‌ای جدید در مورد تاثیر ۵ ساعت خواب شبانه، ۴ روز در هفته برروی ۱۵ مرد سالم در ۲۰ سالگی، در مجله Lipid منتشر شد و نتایج اصلا خوب نیست. به گفته دکتر باکستون نویسنده ارشد این مقاله، لیپیدها و چربی‌ها تبخیر نمی‌شدند، آنها ذخیره می‌شدند. همچنین کم خوابی باعث ایجاد استرس به خصوص در محل کار می‌شود. 

کم خوابی می‌تواند باعث تغییر در نحوه متابولیز چربی در بدن شود و همچنین به جای تبخیر لیپوپروتئین های غنی از تری‌گلیسیرید که باعث انسداد چربی در عروق می‌شود، بدن شروع به ذخیره سازی آنها می‌کند. 

تحقیقات نشان داده است حدود ۵۰ درصد افرادی که در مراکز درمانی، ارتش و ادارات پلیس مشغول به کار هستند، از خواب کافی بهره‌مند نمی‌شوند. همچنین افرادی مشغول به کارهایی از قبیل جابه‌جایی یا تولید مواد نیز هستند به این مشکل دچار هستند. 

با وجود تمام مشکلات جسمی و روانی شدید، آسیب‌ها، از بین رفتن بهره‌وری و مرگ و میر زودرس، همچنان بسیاری از افراد از خواب کافی برخوردار نیستند. کم خوابی از نظر جسمی نه تنها می‌تواند باعث چاقی و دیابت، بلکه فشار خون بالا، سیستم ایمنی ضعیف و احتمال افزایش مرگ زودرس را به وجود آورد. همچنین در کودکان نیز می‌تواند باعث هایپراکتیویتی یا بیش فعالی شود. 

علاوه بر شرایط کاری نامساعد و استرس‌های کاری، استفاده بیش از حد از تکنولوژی نیز می‌تواند باعث کم خوابی شود. نشر نورهای آبی از صفحه نمایش لوازم الکترونیکی می‌تواند الگوهای خوابی را بهم بریزد. به همین دلیل توصیه می‌شود حداقل ۱ ساعت قبل از خواب از استفاده از لوازم الکترونیکی خودداری کنید. 

healthline
2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1310400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =