۳۳ نفر
۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۶
چرا از ایران مهاجرت نمی‌کنیم؟

در شرایطی که همه فاکتور ها به نفع مهاجرت از ایران است، چرا عده زیادی مانند ما از اینجا نمی رویم؟

فساد، احساس عدم امنیت ، احتمال وقوع جنگ ،ریا ، تظاهر، بیکاری ، تورم ، کاهش وحشتناک ارزش پول ملی ، تبعیض در همه جا و همه چیز ، عدم امید به آینده و اصلاح امور ، مشکلات و گرفتاری های بانوان، مسئله محیط زیست ، بی نظمی و ترافیک، آلودگی هوا و..... شاید چندین فاکتور دیگر که شما را ترغیب به مهاجرت و رفتن می کنند. همه که نمی توانند بروند ولی چرا همه آنهایی که می توانند، نمی روند؟

نگارنده موافق رفتن جوانان برای ادامه تحصیل و همچنین ماندن و کار کردن و کسب تجربه های جدید و سپس تصمیم گیری موکول به آینده هست. ایرانی همیشه به دنبال بهترین است و بخاطر همین مهاجرت را فقط به کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، استرالیا و با تبصره چند کشور غربی اروپایی دیگر قبول دارد.
اگر همه ایده آل‌ها در آمریکاست چرا اکثر اروپایی های غربی به امریکا مهاجرت نمی کنند؟ آنها که راحت‌تر می توانند این کار را بکنند. آیا کعبه آمال ما با آنها تفاوت دارد؟!
در این یادداشت می خواهم از جنبه دیگر به ایران و مهاجرت نگاه کنیم. در چند روزگذشته به تازگی برای اولین بار در 40 سال اخیر بانوان عزیز موفق به حضور در استادیوم شدند و اکثریت قاطع ما مردم، از این دستاورد بسیار بسیار مهم در ایران و بسیار بسیار بدیهی در خارج از کشور خوشحال شدیم. نکته دقیقا در همین جاست. ما مانده ایم تا با مهاجرت نکردن، لذت از این لحظات را که در آینده و در دیگر زمینه ها تکرار خواهند شد، استمرار ببخشیم.

هیچ کس نمی تواند و قادر نیست که آینده را پیش بینی کند ولی ما مانده ایم تا امید را استمرار دهیم و چرا نباید با دیدن این جامعه پرسشگر، به آن امیدوار بود؟ آنها هم که به خارج مهاجرت می کنند، مدام اخبار کشورشان را دنبال می کنند، چراکه همچنان  دلشان با ایران است.
نکته مهم باز همین جاست آن چیزی که خیلی ها را ترغیب به ماندن می کند همین تلاش و امید به اموری است که در دیگر کشور ها پیش پا افتاده اند.

شاید وقتی اینجا همه چیز روبراه باشد، بیکاری، فقر، ترافیک، تبعیض، تورم، بی انضباطی، نابودی محیط زیست، بی احترامی به حقوق زنان و خیلی چیزهای دیگر یا وجود نداشته باشند یا در حداقل میزان خود باشند، برای یک ایرانی که از بدو تولد با استرس و مشکلات به دنیا آمده، آیا انگار خسته کننده نخواهد بود؟!!

ایران جامعه پویا و زنده ای دارد. حکومت هر چقدر هم که بخواهد نمی تواند که نسبت به مطالبات جامعه مخصوصا جوانان و به خصوص بانوان بی تفاوت باشد.
جذابیت جامعه ایران همین است که شما هر روز منتظر شنیدن خبر و حادثه ای باشی که در جوامع پیشرفته دیگر وجود ندارد. سبک زندگی تغییر کرده است و دیگر نمی توان جامعه را با افکار صرفا سنتی اداره کرد.

امید مردم برای بهبود امور به دست سیاسیون به حداقل رسیده اما زمانی است که دیگر مردم خودشان، پیگیر اصلاح هستند. مردم ایران آرامش ، رفاه و خیلی چیزهای حداقلی و بدیهی دیگر می خواهند که با زنده و پویا بودن جامعه برای بدست آوردن آن در حال تلاش هستند.

درست است که در بدترین شرایط اقتصادی و کاهش امید به آینده هستیم ولی مهاجرت خیلی از امثال ما - مخصوصا در سنین بالا را - دچار دوگانگی خواهد کرد. یکی از اشتباهات بزرگ ما این است که خارج را بدون اشتباه می بینیم و ایده آل، در صورتی که این طور نیست.
اوضاع کشور خودمان نیز، به این زودی، نه تنها ایده آل بلکه خیلی خوب هم نمی شود اما تحولات روزمره و بسیار جالبی را شاهد خواهیم بود که قطعا با نگاه دیگری جذاب خواهند بود.

* دکتری پزشکی عمومی از زاگرب و متخصص طب ورزشی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1310787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 82
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    من که تا حالا نتوانسته ام. در اولین فرصت مهاجرت میکنم.
    • علی IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      درود بر این نگاه نویسنده . میلیون ها ایرانی هستند که هنوز هم عشق به وطن در اون ها موج میزنه و هم می مانند مثل این دکتر عزیز و ایران رو می سازند با همه بدبختی هاش
    • RO ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      الان این سوخته های بیکار 60 ای میریزن اینجا میگن کاش یه شهاب سنگ میومد میخورد تو سرمون راحت میشدیم ! مهمترین دغدغه ی زندگیشونم اینه که علیپور چرا گل نمیزنه ؟؟!
    • RO ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      16 44
      چنتا از بازیکنای تیم 98 میخواستن اون زمان مهاجرت کنن ولی مایلی کهن همشونو با خط کش تنبیه کرد !
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      64 8
      اولا که متوجه منظورت نمیشم آیا هفت میلیون مهاجر که با تعداد آوارگان جنگ سوریه عراق برابری میکند مهاجرت بحساب نمی آید و دوم اینکه آنکس که مهاجرت نکرده یا نفع مالی اش در اینجا بوده یا نتوانسته نه مثلا لخاطر شرایط زندگی بهتر و جذابتر و از این حرفا
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      جناب دکتر خیلی ها مهاجرت کلی نمیکنن مثل نود و نه درصد بازیگرها وپزشکهای ایران که منبع درآمدشون پول ملت ایرانه سرمایه از ایران هزینه کردن وپس انداز وخرید خانه وویلا در امریکا وکانادا از اونا. یه پزشک ایرانی حتی به اندازه تزریقاتچی امریکایی سواد نداره بره اونجا اقامت دائم که چیکار کنه؟سه ماه ایران پول در میارن بعدش نه ماه خارج خرج میکنن وزندگی لاکچری دارن.
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      64 6
      نویسنده توجه نکرده که مردم ایران در کنار عشق به میهن؛ بسیار خانواده دوست و عاطفی هستند و این عوامل مهمترین عوامل عدم مهاجرت بسیاری از آنهاست
    • IQ ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      24 4
      دكتر عزيز استدلالتون را بايد قاب گرفت براى درس تاريخ بچه هامون. اينكه بعد از ٤٠ سال خانمها تونستن به نصف ابتدايى ترين حقشون كه حضور محدود در ورزشگاههاى حصار كشيده است رسيديم، انشالله با همين فرمون پيش بريم و البته به شرطى كه به اصلاح طلبها راى بديم در ٤٠ سال آينده ميتونيم كنار زن و بچه هامون تو ورزشگاه بشينيم. من شخصا ديگه درخواستى ندارم.
    • ناامید CH ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      43 2
      اگه پولشو داشتم و...میرفتم
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      45 1
      چرا مهاجرت نمیکنیم ؟؟؟!!!! خب ما را قبول نمیکنند!!!!
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    چرا مهاجرت نميکنيم ؟ معلومه چون يا عرضه يا پشتکار ويا امکاناتشو نداريم!
    • بردیا IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      49 80
      منظور نگارنده شما نبودین. افرادی بودن که عرضه داشتن هم پشتکار و هم امکانات و نرفتن. اتفاقا تعدادشون هم کم نیست.
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      68 4
      دلبستگی به خانواده اجازه رفتن نمی ده
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      31 4
      جناب برديا شمابانگارنده ارتباط دارين؟ که به اين شکل مطمئن درمورد منظورايشون اظهارنظرفرمودين..
  • محمدرضا IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    265 4
    میدونی مهاجرت هشتاد میلیون نفر چقدر زمان میبره؟!
    • ... RO ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      46 0
      با اینکه دیر شده اما همه تلاش و برنامه ریزیم رو میکنم تا بتونم از ایران برم ، بقیه زندگیم رو در یک کشور آزاد و‌ غیر جهان سومی زندگی کنم . اعصابم اروم باشه .
  • احمدی IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    بالاخره مکنونات قلبی خود را در قالب این مقاله با فقط منفی بافی بیان کردی بدون این که بگویی برای رسیدن به استقلال سیاسی و اقتصادی ونظامی و.... ونوکر نبودن در دنیای دوقطبی امروز که کشورها یا ظالم اند یا مظلوم باید بهای ان را پرداخت تادیروز شهدا با بذل جان این کار را کردند وامروز ما با مقاومت در مقابل تحریم های ابر جنایتکار غرب این کار را می کنیم وبسیار هم به اینده امیدواریم وپیروزی این ملت با التماس های حقیرانه ترامپ وایادیش در منطقه کاملا محسوس است . ضمنا همه چیز مادیات نیست که با کم وزیاد شدن ان انسان ناامید شود .
    • IN ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      کلا از نظر شما همه دنیا نوکرند و فقط ایران نیست.نه عزیزم کشوری نوکر است که درآمد سرانه کشورش در دنیا زیر رتبه ۱۰۰ است ولی فکر می کند ِارباب است وبقیه نوکرند.
    • شهاب IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      ایرانی ام و ایران رو دوست دارم و می مونم و می سازم. فقط افراد واداده و عقب مانده هستند که فرار می کنند. ما ایرانیان همیشه بوده ایم و در سختی های ساخته ایم ایران را
    • FR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      96 14
      شهاب جان گربه دستش به گوشت نمی رسه میگه بو میده. اصلا تابلو نیست که مهاجرتو دوست داری ولی دستت بهش نمی رسه.خودتو زیاد ناراحت نکن
    • کورد ئیلامی AE ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      46 2
      حالم از این شهاب و همفکراش بهم میخوره که ذات اصلی خود را نشان نمیدن و آخر ریاکارین. مثل بقیه ملت بگو پول و امکانات نداریم. مرگ بر اردوغان لطفا چاپ
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    اگه شرایطش پیش بیاد و درست شه بجز مسئول زاده ها و خودشون هیچکی تو این مملکت نمی مونه. بدبختی اینه هیچ جا راهمون نمیدن هیچ تازه از اینجا نمیزارن بریم اسیر شدیم
    • AT ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      56 1
      مسئول زاده ها که خارج هستند. اونقدر زیادن که آمار از دستشون در رفته یا شاید هم رو نمی کنن
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    ببخشید اینطور اظهار نظر می کنم.شما پزشک عمومی هستید ولی راجع به مسائل اجتماعی و سیاسی کشور اظهار نظر می کنید؟بهتر نیست به حرفه خودتان بپردازید؟مهمترین دلیل شما برای نرفتن این است که چون با مشکلات و استرس زندگی کرده ایم ارامش بدرد ما نمی خورد؟یعنی بقیه مردم جهان انسان نیستند که می توانند بدون مشکلات و استرس زندگی کنند؟
    • بی نام AE ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      پزشک ها تو ایران نونشون تو روغنه. اونطرف درآمدی ندارن...
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      50 7
      خدارو شکر که نونشون تو روغنه. امیدوارم نون بقیه هم تو روغن باشه.
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    206 8
    مطمئن باش اگه همه ی مردم توانایی مالی این رو داشتن که برن یک ثانیه هم معطل نمی کردن و میرفتن. مثل فغانی که آینده ی خود و خانوادش را تضمین کرد و رفت استرالیا و سریع مشغول به کار شد و این همه هم قربون صدقش میرن...
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    202 8
    پول ندارم والا میرفتم
    • قندک IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      18 63
      تا پایین ک نظراتو چک میکنی، یا چون پول نداشتن نرفتن، یا عرضه نداشتن نرفتن، یا تخصص خاصی نداشتن نرفتن، یا اهل کارکردن نبودن نرفتن، یا حال نداشتن نرفتن، خوب عزیز باید کلافه و ناراحت هم باشی اونجا هم بری باز کلافه و ناراحت خواهی بود ولی ی جور دیگه.
    • علی IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      14 95
      دنیا بهشت کافر وجهنم مومن است انسان همیشه در رنج وسختی زندگی میکنه هرجا بری آسمان همین رنگه
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    176 2
    می توان بزرگترین دلایل مهاجرت ایرانیان را به مساِل اقتصادی وگریز ازفقر، بهداشت ،امنیت همه جانبه افراد ، امید به آینده،حاکمیت قانون و برابری درمقابل آن وتوسعه عدالت اجتماعی ذکر کرد. که هیچ کدام از موارد فوق در کشور ما از نظرنسل جوان وضعیت مطلوبی ندارند. درکنار همه این ها یک سوال اساسی آن است که چرا تعداد زیادی از مسئولین پر مدعی کشور خود و یا اعضا خانواده آنان تابغیت دوگانه دارند؟
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    183 8
    من فقط و فقط و فقط نگران پیدا کردن شغل در خارج از کشور هستم وگرنه کمتر کشوری در دنیا هست که زندگی در اونجا رو به ایران ترجیح ندهم.
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    هرجا بری از اینجا بهتره
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    158 8
    دلار جهانگيري بديد من اول نفر ميرم پشت سرم را هم نگاه نمي كننم
  • علی FR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    181 9
    چرا مهاجرت نمی کنیم ؟چون پول نداریم چون پولمان شده پشکل .با این پول یک هفته هم دوام نمیاریم .چون اون طرف مرز اعتبار نداریم .همه به چشم تروریست جهانی میبینند .من اگه پول داشتم یک لحظه درنگ نمی کردم
  • م IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    148 4
    والا اگر موقعیت مالیش رو داشتم خیلی زودتر از اینجا میرفتم تو این مملکت هر روز داریم فقیر تر میشیم
  • امیر IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    146 4
    کشور آلمان نیرو کار میخواست یه روزه پر شد ژاپن اعلام کرده بود نیرو کار میخواد فقط اعلام جلو در سفارت صف شد شما مطمئن باش همین الان مرزها باز شه و مردم بی دغدغه برن من قول میدم جمعیت ایران میشه چهل میلیون.چرا راه دور میرین گرجستان که یادتون نرفته مردم چجوری داشتن میرفتن ...
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    دراولین فرصت میروم و مطمئنم اخبار ایران را دنبال نمیکنم چون اصلا دلم اینجا نیست
  • NL ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    90 4
    نگارنده عزیز دلال خوب سراغ داری ما اماده اییم خیلی وقته اماده اییم که بریم که امثال شما .....
  • مهاجر AE ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    145 5
    اگر من و امثال من مهاجرت نمی‌کنیم 1.به خاطر نداشتن پوله چون ارزش پول ایران با پشگل مقایسه میشه. 2.کشورهای مهاجر خیز دیگه به سادگی ایرانی پذیرش نمیکنن 3.ایرانی جماعت هیچ جا تو دنیا اعتبار نداره.. ووووو
  • محمد IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    130 2
    این یادداشت بیشتر جنبه طنز داشت تا تحلیل و بررسی.
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    115 2
    من یکی اگه امکانش رو داشتم یه لحظه هم اینجا نمیموندم. اینم بگم که حداقل تا دو سال پیش فکر مهاجرت اصلا به ذهنم خطور نمیکرد و دنبال رفتن از ایران نبودم، به دلیل همون دلایل احساسی. الان اوضاع طوری شده که اونایی که به ایران وابستگی دارن هم تو فکر مهاجرتن.
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      62 2
      منم مثل شما تا چند سال پیش به فکر رفتن نبودم ولی الان اگه پول داشتم حتما میرفتم. به خاطر ارزش پول ایران باید ۱۰۰ سال کار کنم تا بتونم برم
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    108 2
    البته دل کندن و مهاجرت دائمی از جاییکه درش بدنیا آمدی و کار و زندگی تشکیل دادی و به هر شکل دارای روابط عاطفی با سایر اعضاء خانوادت هستی کار راحتی نیست ولی من به شخصه خودم به دلایلی قصد مهاجرت ندارم ولی هیچ آینده ای برای فرزندانم با این وضع در این کشور نمی بینم و به جد سعی دارم شرایط مهاجرت آنها را فراهم کنم. ضمن اینکه موفقیتهای کوچکی مثل ورود بانوان به ورزشگاهها چیز مهمی نیست و مطمئن باشید موقتیه و عوامل تند رو با روی کار آمدن در مجلس و دولت آینده و حتی با فشار روی همین دولت جلوش را خواهند گرفت.
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    111 3
    خدا به همه ما صبر بدهد تا بتوانیم برای هر خواسته ای مثل استادیوم رفتن خانم ها (بنا به فرمایش شما) چهل سال صبر کنیم و آخر کار هم فشار خارجی مثلا فیفا مشکل را حل کند. مگر بشر چقدر عمر می کند که برای هر چیز ناچیزی اینقدر بخواهد بجنگد و صبر کند تا از این مئفقیت خوشحال شود؟
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    72 1
    اینکه افراد کاری رو که بفرض درسته انجام نمیدن دلیلش نادانی ناتوانی و ناچاریه
  • یک ایرانی IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    70 3
    من واقعا برا دولت اصلاحات و خبرگزاری های وابسته به اونها متاسفم که این گونه اخلاق را همیشه می بازند... تا وقتی که سر کار نیستند فریاد سر میدهند که ای وای مملکت بد بخت شد و فلک زده... بعد که خودشان میایند سر کار و به همه چیز گند میزنند شروع به جو سازی های رسانه ای و فریب افکار عمومی می نمایند و مسائل حاشیه ای درست میکنند تا مطالبات اصلی جامعه را به فراموشی بسپارند... واقعا از ته دل براتون متاسفم
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    100 9
    مهاجرت نمی کنیم چون سواد نداریم، چون پول نداریم، چون حال کار کردن نداریم، چون هیچ جا نمیشه مثل اینجا قانون را شکست، چون نان دلالی خیلی مزه داره، چون نمی تونیم مثل اینجا راحت زندگی کنیم، چون اونجا باید مالیات بدیم، چون مثل اینجا نمیشه پز داد، چون اینجا مواد مخدر ارزونتره، چون .... ، افتاد!!!
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    57 3
    افرادی که خوب درآمد دارند اینجا می مانند.
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    85 1
    یک نکته خیلی بدیهی را نادیده انگاشته اید که در حال حاضر پناهندگی بسیار مشکل شده و مهاجرت نیاز به سرمایه یا توانایی خاص مورد نیاز کشورهای مهاجر پذیر دارد که معمولا مشتاقان برای مهاجرت از آن بی بهره اند
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    70 3
    من در سن 50 سالگی ام و در فکر مهاجرت. فرصتش درست بشه حتما این کار رو خواهم کرد. در زمان خاتمی با وجود آنکه خیلی راحت میتوانستم مهاجرت کنم نکردم چون چشم انداز خوب بود. ولی حالا ..........
    • مجرد ۵۰ ساله IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      9 1
      کاملا با تو موافقم
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    73 8
    کسانی که میتونن مهاجرت بکنند و تا الان هم نکردند حتا خودشان را به یک روانپزشک معرفی کنند. احتمالا دچار خودآزاری هستند
    • بی بی گل IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      19 6
      دچار خود آزاری نیستند مطمنن باش اینجا براشون سود و منفعت بیشتری داره که نرفتند
    • دهه 60 IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
      4 0
      من امکان مهاجرت رو دارم پولش رو هم طی 15 سال تا حدودی که البته به خاطر نوسانات دلار الان مبلغ ناچیزی شده جمع کردم ولی به خاطر کسالت و کهولت مادر و پدرم و دور بودن اعضای دیگر خانواده همه سختیاشو به جون میخرم و میمونم ولی اطمینان دارم اگر شرایط اینطوری نبود خیلی وقت پیش رفته بودم
  • ماد IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    60 3
    خوب مشخصه دیگه کسی نمیتونه خارج شه با این ارزش پول بصورت پناهنده هم که فایده نداره میمونه مهارت شغلی یا ادامه تحصیل که خدارو شکر تا مشهدهم میخوای بری کلی پول میخواد دیگه چاره ایی نمیمونه جز مقاومت!!! ولی ی نصیحت دزدا رو بیرون کنید رشوه خورا رو بی ابرو کنید
  • بی تام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    24 79
    من از کشور خودم هیچ جا نمی روم.زنده باد ایران
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    32 9
    اقای نویسنده بزرگوار اگر پزشک باشید وبه جامعه خون تو شیشه کن پزشکان عزیز ایران اسلامی تعلق داشته باشید نمی تونید مهاجرت کنید مجبور هستیدبا ایجاد هیجان کاذب از ایران اسلامی لذت ببرید. به دو دلیل مهاجرت نمیکنند: یا تخصص و استطاعت مالی ندارند و یا مثل بنده با پی اچ دی دانشگاه شهید بهشتی که دارم با نامیدی می جنگم تا وقتی مردم فرزندانم بدانند شرافت مندانه با پلیدی های ایران جنگیدم. در واقع گروه دوم خیلی کمند اما قابل ستایش. تاریخ قضاوت خواهد کرد.
    • CN ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      11 2
      به نظرم نویسنده خانمه. متنش هم از لحاظ ادبیات فارسی چیزی شبیه به فاجعه.
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      2 1
      بحث ادبیات فارسیه یا دلایل مهاجرت فارسی نگار عزیز؟؟
  • سهیلا IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    58 2
    خیلی دوست دارم که برم فقط از نظر مالی در مضیقه هستم و مشکل کار والا زودتر از اینها رفته بودم این مقاله درواقع طنزی بود از چیزی که تو این مملکت جریان داره. لطفا به شعور ما توهین نکنید.
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    70 2
    ما میخوایم بریم راهمون نمیدن
  • اشکان IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    45 2
    چون که پول و شرایش رو نداریم. وگرنه لحظه ای درنگ نمیکردیم
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    44 2
    خیلی ساده است. برای این که نمی توانیم. اگر بتوانیم یک لحظه هم برای رفتن صبر نمی کنیم.
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    42 1
    اینهایی که میتونن و نرفتن بخاطر این نرفتن که اینجا اگر پول داشته باشی همه چی داری سواد شخصیت فرهنگ احترام سالی چند بار میرن خارج واسه تفریح شایدم کاری بالاخره خوش هستن
  • فراهانی IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    26 1
    تمجید کورکورانه نشان از بی عقلیدارد اگر اینجوری ننویسی و تایید نکنی که نمیزارن بنویسی و یا اگر نوشتی جات ناکجاآباد است .
  • بوستان IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    45 7
    از ما که گذشت ولی من به شخصه حتماً فرزندمو می‌فرستم حتی اگه ایران وضعیتش خوب بشه و بهش تاکید میکنم ملیتش رو هم عوض کنه،دلیلش هم نزول فاجعه بار اخلاق و ترویج دورویی و منفعت طلبیه،
  • DE ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    31 14
    هرکس بتواند میرود . آنهائی که مانده اند یا نمی توانند و یا نزدیک به عوامل قدرت و ثروتند و همه کاره ..
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    32 1
    به نظر من هیچ لزومی به نگارش این مقاله وچاپ ان نبود هر کس می خواهد برود برود خدا پشت وپناهش هر کس هم که دوست دارد بماند در انجا هم حلوا پخش نمی کنند وباید کارهایی را شروع کنید در ابتدا که به هیچ وجه دوست ندارید در اینجا انجام دهید وانقدر بعضی ها کارهایشان نسبت به کارهایی که در اینجا داشتند پایین است که خودشان را از هموطنانشان قایم می کنند که مبادا کارشان برملا شود ولی در هر صورت انسان مختار است برای هر جایی که می خواهد برود وزندگی کند وماهم از خداوند می خواهیم که هموطنانمان در هرجا که هستند سلامت باشند
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    40 0
    پول داشته باشی همه دنیا مال توست بدون پول در کشور خودت هم غریبه ای
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    25 3
    متاسفانه متن ضعیف با توجیهات فراوان بود همکار عزیزم. ما مهاجرت نمی‌کنیم چون به گرفتاری ها و ترومای احساسی عادت کرده ایم برادر من؟! یعنی اگه چند روز گرفتار نباشیم دچار روزمرگی و تکراری شدن میشیم؟! نه عزیز من مهاجرت یک انتخاب و تصمیم بسیار جدی و بزرگی است که اتفاقا مولتی فاکتوریال هم هست ولی بزرگترین استرسور بعد سوگ عزیزان هم هست پس میتوان گفت خیلی ها فکر کردن و به این جمع بندی رسیدن که باید در وطن خود بمانند و موافقم با فرمایش شما که مطالبه گری را ادامه دهند!
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    31 2
    من رفتم. 6 سال درس خواندم در یکی از مشهورترین دانشگاه های دنیا، کار کردم و برگشتم... به خاطر پدرم، به خاطر خانواده ام، به خاطر عشقم و به خاطر اینکه این خاک را دوست داشتم. با همه سختی هاش هم دنبال ساختن راههای جدید هستم و حتی لحظه ای از بازگشت پشیمان نشدم. نه از آقایی و آقا زاده ای کمک خواستم و نه می خوام. عشقم رفت و پدرم نیز. ولی من اینجا باز در این دشت خشک تشنه می رانم. ارادتمند همه کسایی که رفتن و همه کسایی که موندن.
  • مجید IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    0 23
    ممنون از آقای دکتر و خبرگزاری
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    31 1
    به هر علتی مهاجرت میکنیم یا نمیکنیم هیچ سرپوشی بر عملکرد بسیار ضعیف دستگاههای مملکت نیست همه آنها تمام زورشان را میزنند تا مردم مهاجرت کنند
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    36 4
    شما بایک کشور اروپایی صحبت کن که ما را به راحتی بپذیره همین الان باروبنه را برمی داریم ومی رویم این خرابه هم برای شما ودوستانتان.
  • مریم IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    15 1
    من اگر نگران تنهایی و شغل بعد مهاجرت نبودم حتما میرفتم. به همه مشکلات اساسی ایران که خود نویسنده هم گفته باید بی ثباتی در همه زمینه های اقتصادی، سیاسی و قانونی را اضافه کرد. حتی برای چند ماه از زندگی نمیشه آرامش و برنامه ریزی داشت چه برسه به یه عمر.
  • اب AU ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    18 0
    پول می خواهد برای مهاجرت مفتی که نیست . اگر شرایط مناسب مالی نباشد مهاجرت مساوی بدبختی
  • US ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    7 0
    چون ممنوع الخروجیم
  • US ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    16 0
    چون ویزا نمیدن پاسپورت ایرانی بی ارزش ترینه
  • حامد IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    5 2
    نگارنده محترم یادشون رفت اشاره کنند که برای خیلی‌هایمان (نه خیلی‌هایتان!!) دیگر نه ایران جای داشتن زندگی باثبات و آرامش است و نه خارج‌از ایران با همه ویژگی‌های حسرت‌برانگیزش، جایی‌است که بتوان در آن آرامش واقعی (بدون ماسک لبخند) را تجربه کرد. ... هر کس نمیخواهد، از ایران برود!!! تفو بر تو ای چرخ گردون، تفو
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    3 21
    بنده بارها بخاطر تحصیلات بالا و تجربه کاری پذیرش از خارج هم داشتم ولی نرفتم اگر قرار باشد نان و نمک بخوریم و بگذاریم برویم پس چه کسی این مملکت خراب را آباد کند به نظر بنده گناه افرادی که مملکت را رها می کنند در در ایجاد وضع فعلی کم نیست باید ایستاد و با فساد مبارزه کرد البته اینکار هزینه دارد و هرکسی نمی تواند هزینه آنرا بدهد.
  • khosro SE ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
    2 1
    والا که /خدا از دهانت بشنود و یک جورهائ درست بشه این کشور.. من که چشم آب نمی خوره.. با این همه فساد و رانت و دوزدی و سیستم /پارتی بازی// یک 100 سالی حداقل طول میکشه. از من و بچه هایم که گذشت/شاید برای نسل نوه ها یم//