چهار نگاه متفاوت کاربران خبرآنلاین به نظارت استصوابی شورای نگهبان

خبرگزاری خبرآنلاین از کاربران خود پرسیده بود که «به نظر شما شورای نگهبان برای کاهش انتقادات به نظارت استصوابی چه اقداماتی می تواند انجام دهد؟». سوالی که با راهکارهایی از سوی کاربران همراه بود.

به گزارش خبرآنلاین، بحث نظارت استصوابی شورای نگهبان بار دیگر با اظهارات رئیس جمهور حسن روحانی بر سر زبان ها افتاد. موضوعی که سالها است در میان گروه‌های مورد مناقشه است و بحث‌های زیادی را به همراه دارد.

حسن روحانی در جلسه هفته گذشته هیات دولت خواستار عدم سخت‌گیری در جریان انتخابات مجلس شد و گفت: در انتخابات اولین دوره مجلس که شورای نگهبان و این همه دفاتر نظارتی وجود نداشت، بهترین انتخابات انجام شد و بهترین مجلس پدید آمد. در پی همین موضوع بود که سخنگوی شورای نگهبان هم در اظهارنظری تاکید کرد که شورای نگهبان به عنوان ناظر انتخابات در قبال آن مسئول است و وظیفه خود را طبق قانون انجام خواهد داد.

در همین راستا خبرگزاری خبرآنلاین از کاربران خود پرسید که «به نظر شما شورای نگهبان برای کاهش انتقادات به نظارت استصوابی چه اقداماتی می تواند انجام دهد؟»

اجرای طرح شفافیت در شورای نگهبان

طرح شفافیت نظام تقنینی که این روزها در مجلس مطرح شده است، به نظر می‌رسد در میان مخاطبان خبرآنلاین هم مدافعانی دارد. برخی از مخاطبان خبرآنلاین رمز کاهش انتقادها به نظارت استصوابی شورای نگهبان را شفافیت شدن روند ردصلاحیت‌ها اعلام کردند.

مخاطبی بدون درج اسمش نوشت: «راهش اینه که طرح شفافیت کاملا برای شورای نگهبان اجرا بشه و شورای نگهبان هم بهانه نیاره که نمیشه دلایل ردصلاحیت رو گفت و آبروی افراد میره. کسی که ثبت نام می کنه خودش داره میگه پرونده‌ام پاکه و بررسی کنید. پس اگر مشکلی داره اعلام بشه که همه بدونن بهانه‌ای وجود نداره. موارد عدم التزام به اسلام هم باید دلایل روشنی داشته باشه اما متاسفانه شورای نگهبان نمی‌خواد بگه. چطوری میشه یک نفر یه دوره التزام نداره اما دوره بعد تائید میشه؟ یا برعکس».

مخاطبی به نام حبیب عمادی هم برای خبرآنلاین نوشت: «راه روشنی برای این مورد وجود داره. همون طور که دوستان انتظار دارن هزینه‌های انتخاباتی شفاف باشه، رای نمایندگان مجلس شفاف باشه، اموال مسئولان شفاف باشه، دولت در کارش شفاف باشه. خودشون هم باید شفاف باشن و فقط شفافیت رو برای بقیه نخوان. اگر این کار رو بکنن مشکل حل میشه. اون وقت میشه نظر داد که شورای نگهبان سلیقه ای عمل میکنه یا قانونی. باید به شفافیت تن بدهند».

سعید هم نوشت که «قدم اول، شفافیت برای رسیدن به طرح مساله» و مخاطب دیگری هم نوشت: «شفاف بشن بسه».

بازگشت به قانون

برخی از مخاطبان خبرآنلاین هم بازگشت به قانون و اجرای قانون را راه‌حل کاهش انتقادها به شورای نگهبان عنوان کردند.

حسین نوشت: «اگر هر فردی در هر جایگاهی، فقط قانون را اجرا نماید، ۹۰ درصد مشکلات حل خواهد شد. هیچ فردی خود را بالاتر از قانون نداند».

مخاطب دیگری هم نوشت: «بهترین گزینه جمع کردن تمام توان شورای نگهبان برای اجرای قانونه که موظف به اعمال آن شدند...».

استدلال یا اعمال سلیقه

در میان مخاطبان خبرآنلاین، برخی به شورای نگهبان توصیه کردند که استدلال‌های خود را برای ردصلاحیت افراد ارائه دهد و عده‌ای هم انتقاد می‌کردند که نظارت استصوابی با سلیقه همراه شده است.

علی از مخاطبان خبرآنلاین نوشت: «شورای نگهبان می‌تواند استدلال‌های خود برای رد صلاحیت کاندیداها را به صورت رسمی اعلام نماید تا ملت نیز در جریان باشند مگر ملت نامحرم هستند؟» نظری که البته با واکنش مخاطبان دیگر روبرو شد و یک مخاطب در پاسخ به آن نوشت: «صد بار این رو گفتن اما شورای نگهبان به بهانه‌های مختلف این کار رو نمی‌کنه فایده نداره».

مخاطب دیگری هم با انتقاد از شورای نگهبان نوشت: «نظارت استصوابی به نظرم زیادی سلیقه ای شده». نظری که با مخالفت یکی از مخاطبان دیگر مواجه شد. مخاطبی که بدون درج نام خود نوشت: «نظارت استصوابی کجا سلیقه‌ای شده که افراد از چهار کانال رسمی کشور مورد بررسی قرار می‌گیرند و اطلاعات آنها به شورای نگهبان برای تایید صلاحیت ارسال می‌شود برای همین هم این نظارت از جمله چارچوب‌های فعال و عملیاتی تعیین صلاحیت است.»

دفاع از عمکرد شورای نگهبان

در میان مخاطبان خبرآنلاین، عده‌ای هم بودند که البته عملکرد شورای نگهبان را خوب می‌دانستند و از آن دفاع می‌کردند.

مخاطبی به نام «م» که مدافع نظارت بیشتر شورای نگهبان هم بود. نوشت: «شورای نگهبان داره طبق قانون عمل می‌کنه. باید نظارت بیشتر باشه. لطفا به قانون احترام بگذارید».

مخاطب دیگری هم نوشت: «از آنجا که نظارت استصوابی عین قانون است پس افراد قانونمدار باید خود را مقید به قانون کنند و بر اعضای شورای نگهبان است که درخت پرثمر انقلاب و خون شهیدان را با حساسیت بالا پاسداری نمایند». دیگری هم نوشت: «گذر زمان ثابت کرد که افراد برای رفتن به مجلس از هر دستاویزی امکان بهره مندی دارند پس لازم است تا فیلتر دقیقی برای تشخیص مصالح اسلام ایجاد شود و نظارت استصوابی یکی از راهکارهای تقریبا راهگشاست که تاکنون موفق بوده است».

۲۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1311134

برچسب‌ها