۲۵ نفر
۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
طنز| دور زدن «آموزش رایگان» با تغییر نام مدرسه!

در راستای وجود مدارس رنگ به رنگ در کشور...

ما ظاهرا دو نوع مدرسه داریم: 1- مدرسه غیرانتفاعی 2- مدرسه دولتی - در 24 شکل! -  و در راستای قانون «همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید» اسامی آنها کمی عجیب و مشکوک انتخاب شده‌اند! یعنی؛ در مدارس غیرانتفاعی حرف اول را «انتفاع» می‌زند و در مدارسی که باید «انتفاع» حرف اول را نزند؛ نام‌شان شده:«دولتی»! (دولت= پول و پولکی) 

اما با اندکی دقت متوجه می‌شویم این نامگذاری‌ها آنقدرها هم بی‌حساب و کتاب نبوده‌ و در اصل بخاطر دور زدن عبارت نه چندان اساسی «آموزش رایگان» در قانون اساسی انتخاب شده‌اند! (توضیح ضروری: از قدیم به انتخاب «نام نیکو» سفارش اکید شده است!) حال این سوال اساسی پیش می‌آید که اساسا چگونه می‌توان با انتخاب یک «نام نیکو» یک حال اساسی کرد؟! اتفاقا پاسخ این سوال در آستین‌مان است:

 1- مدارس غیرانتفاعی:
- اگر قانون اساسی را خوب خوب بخوانید چیزی که باید رایگان باشد «آموزش» خشک و خالی است و نه «آموزش لاکچری با خدمات جانبی» و اگر هم، پولی از آینده‌سازان این مرز و بوم گرفته می‌شود زبان‌مان لال، بابت «شهریه آموزشی» نیست بلکه بخاطر «هزینه آموزش لاکچری با خدمات جانبی» است! - درست مثل آن 5- 6 دانه‌ کنجدی که روی نان می‌پاشند و به همین بهانه آنرا دو برابر می‌فروشند!-  لذا برای تاکید، نام «غیرانتفاعی» بر آنها گذاشته شده تا هم قانون اساسی اشتباها فکر نکند شهریه‌های دریافتی برای منفعت شخصی است و هم مردم، این مدارس را با موسسات خیریه اشتباه نگیرند! درست مثل کچلی که نامش را می‌گذارند زلفعلی!

خدمات جانبی هم شامل موارد زیر می‌شود:

آموزش خوب و مفید- سرویس عالی – تغذیه لاکچری – آزمایشگاه و کارگاهای علمی پیشرفته – تورهای گردشی و علمی باحال – تجهیزات کمک آموزشی هوشمند و غیر هوشمند – مدرسینی ازدم هوشمند –تفریحات سالم و بعضا تا حدودی سالم – یادگیری زبان‌های: سانسکریتی؛ حوزه خلیج عدن و...!

2- مدارس دولتی:
مدارس دولتی برخلاف مدارس غیرانتفاعی برای دودره کردن قانون اساسی «آموزش رایگان» مشکلات اساسی‌تری دارند. بگذارید مسئله را بازتر کنیم:

در ابتدا مدیران مظلوم مدارس دولتی برای دور زدن قانون آموزش رایگان، دست به ابتکار جالبی زدند؛ آنها از اولیا دانش‌آموزان به جای شهریه، طلب کمک‌های داوطلبانه و خودجوش کردند و در یک حرکت هماهنگ شده؛ مسئولین هم، اخذ اجباری آن را بشدت قدغن کردند - و با این کار تیمی قانون آموزش رایگان را دست به سر کردند! – بر همین اساس، اگر کمک‌های فوق به هر دلیلی هم، پرداخت نمی‌شدند به هیچ وجه در مدرسه برای دانش‌آموزان حادثه‌های غیرمترقبه پیش نمی‌آمد! البته گاه کیفیت آموزش‌شان فدای کمیت شده و در این راه، دهان‌شان بشدت «سرویس» مدرسه می‌شد که فدای سرشان!

تنها فرق مدارس دولتی با مدارس غیرانتفاعی این بود که  آنها جوری شهریه می‌گرفتند که اولیا دانش‌آموزان احساس کنند در حال کمک به اعتلای فرهنگ و احیای آموزش نوین کشور هستند و مدارس غیر انتفاعی جوری شهریه می‌گرفتند که اولیا احساس کنند در حال کمک به بهره‌وری بیشتر فرزندان‌شان از طریق ارائه آموزش‌های نوین هستند!

اما شگرد «شهریه اختیاری» چند سالی دوام نیاورد و خیلی زود لو رفت! لذا در ادامه مسیر خلاص شدن از شر قانون مصیبت بار «آموزش رایگان»؛ شیوه آبرومندتری برای اخذ کمک‌های مردمی و خودجوش به شرح زیر اتخاذ شد:

در این روش ابتدا  مدارس دولتی  به 24 گروه مساوی تقسیم شدند!! و به عنوان «دولتی» آنها بنابه فراخور پسوند و پیشوندی گذارده شد. مثلا:

-«مدارس دولتی هیات امنایی» البته با هیات امنایی نامشخص!

-«مدارس دولتی شاهد» البته با خانواده شهدایی کمتر!

-مدارس کنکوری از جمله:  نمونه دولتی – تیزهوشان و... !

و در انتها: مدارس دولتی خشک و خالی البته با شهریه رایگان!! 

حال با همین تغییر اسامی ساده می‌شد از هر عنوانی زیر و رو کشید و بسته به لقب و عنوان مدارس؛ اولیا محترم را دوشید! با این شگرد یک آدم با ضریب هوشی کالباس هم می‌توانست مثلا از مدارس تیزهوشان شهریه‌ای بگیرد که عمرا دانشگاه‌های آزاد رشته دکترا هم بگیرند! حال که صحبت از دانشگاه‌ها شد باید گفت همین «اسم بازی» هم؛ شامل حال دانشگاه‌ها شد و آنها توانستند با گذاشتن اسامی مانند پیام نور؛ دانشگاه آزاد؛ علمی کاربردی و... در کنار «آموزش رایگان» بارشان را ببندند و کلی صفا کنند! در عین حال؛ همه از صمیم قلب خوشحالیم که به قانون اساسی کشور احترام می‌گذاریم!

* طنزنویس

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1312310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    18 0
    تبدیل مدرسه دولتی به هیئت امنایی در حالی که مدرسه دولتی دیگری در آن شهر وجود ندارد طبق مصوبات شورای آ.پ. ممنوع است. اما ببینید در استان مرکزی و شهرستان زرندیه چه خبر است!!!!
    • مریم IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      25 1
      مدارس رو کردن بنگاه کاسبی مدرسه نیست که
    • سعادت IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      24 4
      آموزش و پرورش و آموزش عالی رو هاشمی رفسنجانی در این مملکت ار بین برد با پولی کردن مدارس و راه انداختن دانشگاه آزاد. حالا شما مدافعان هاشمی رفسنجانی مدعی شدید؟
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      2 11
      هنوز شماها دارید از مرحوم هاشمی بزرگ می سوزید آب بریز اونجات که می سوزه
    • CZ ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      7 2
      انکار خب شما هم دارید از احمدی نژاد بزرگ می سوزید خخخخخ محمود بزرگ اب و ریخت اونجایی که باید بسوزه
    • صدرا CZ ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      2 7
      بیچاره اگه هاشمی بزرگ دانشگاه آزاد نمیزد امروز جوون های مملکت رو باید توی زباله دونی ها جمع می کردیم
    • CZ ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      11 0
      بابا شما دیگه کی هستید موضوع طنزه درباره مدرسه اومدید اینجا شعار مرگ بر و درود باد می دید!!!!!
    • DE ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      11 43
      جناب صدرا ، هاشمی خیلی خیلی بزرگ شما ! دانشگاه آزاد را برای ثروت اندوزی برپا کرد نه برای آموزش و تخصص .. هر بچه مرفهی با نمره های پائین رفت دانشگاه آزاد پول داد و مدرک گرفت.
    • منطق IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      3 0
      من هیچ کاری با محمود و آب بازی شماها و .... ندارم فقط این برام به عینه تجربه شد که اون مرحوم ( رفسنجانی)فردی بود که سنگ بنای از زیرکار فرار کردن را در این کشور گذاشت و قبح اون را ریخت با انجام کارهایش در زمان خود با تصمیمات دولتش از جمله پولی کردن دانشگاه ها گرفته تا لغو بهداشت و درمان رایگان به اسم خودکفایی بهداشت و درمان و با این کار از انجام اکثر اموری که قانونا بر عهده دولت بود شانه خالی کرده برگرده مردم بدبخت گذاشت خداوند خودش سزای اعمال همه را بدهد. آمین.
  • عرشیا IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    28 0
    همان یک جمله : همه چیزمان به همه چیزمان می اید. واقعا که خدا اخر و عاقبت همه مان را با این وضعیت به خیر کند ،امین....
  • نیما IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    21 0
    قلم شما خیلی باحاله آقای پور محبی
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    20 0
    مدارس جای پول سازی مدیرانی ست که نه با لیاقت بلکه با پارتی مدرسه زده اند .آموزش پرورش ایران به فنا رفته
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      11 0
      دقیقا
  • سرمدی IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    18 0
    مثل همیشه خوب و عالی نوشتی دمت گرم
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    15 0
    یعنی عاشقتم آدم نمی دونه با این طنز و قلم جاب تان بخنده یا از غصه سرش رو بکوبه دیوار
  • شکیلا IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    8 0
    دروووووووووووووووود خداروووووووووووووووووو شووووووکر
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      0 3
      حالا یه کاری مدیری کرد شما بجا وبی جا استفاده کنید خب که چی مثلا
  • CZ ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    10 0
    انواع مدارس رو خییلی خوب نوشتی خخخخخخخ
  • CZ ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    8 0
    تو خودت نمره بیستییییییییییییییییییییی
  • محمود IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    7 0
    عالی
  • در جواب دوتا بی نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    4 0
    شما که علاقه وافری دارید به اون حرف بی ادبانه اون رئیس جمهور بی ادب لطفا برید یه جا دیگه اب هر جایی تون دوست دارید بریزید
  • شهروز IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    2 3
    مگه اینجا میتینگ سیاسیه بابا طرف طنز نوشته درباره مدارس شما اومدی به مرحوم هاشمی بد و بیراه می گه ... چقدر ادم باید نفهم باشه
  • سرور CZ ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    10 0
    آقای طنز نویس شما اصلا باید درباره همین جماعت یه طنز بنویسی که تو درباره مدارس چیز نوشتی اینا دارن دعوای هاشمی احمدی نزاد می کنن .... خدایا ما رو با کی هشتاد میلیون کردی
  • فرزین پورمحبی IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    12 0
    کاربران دوست داشتنی و فهیم خبرآنلاین از همه دوستانی که قابل دانستند و وقت گرامی خود را صرف خواندن این متن کردند و به ویژه از آنهایی که به من لطف داشتند و یا برای اصلاح بنده انتقاداتی داشتند سپاسگزارم حتی از کسانی که بدون ارتباط با این متن سخن راندند. به آن عزیزانی که در خصوص موضع این عزیزان انتقاد کردند می گویم : باید به یکدیگر حق بدهیم که چون تریبون ها برای اظهار نظرات چندان زیاد نیست این دوستان محترم می خواهند از این طریق حرف های خود را به گوش دیگران برسانند حال چه با ربط باشد و چه بی ربط ... مهم این است که یکدیگر را تحمل کنیم و مدام از همدیگر انتقاد نکنیم .. البته در آینده حتما طنزی با این موضوع که چرا اینهمه از هم گلایه داریم خواهم نوشت ... البته متعاقبا بنده هم سعی کرده ام در طنزنویسی به شکلی این مسئله را رعایت کنم و در متن خود بی احترامی به کسی نداشته باشم و یا شخص خاصی را به تمسخر نکشانم مخصوصا مخصوصا سعی ام این است که در هنگام نوشتن عصبانی نباشم تا بتوانم از طریق طنزی با سبکی نو(طنزی جدی) به اصلاح و نه تخریب بپردازم. خندان و صبور باشید. باز؛ ممنونم از حضور گرم تان :)
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      5 0
      متن های دیگری هم را که نوشتید گاه و بی گاه میخوانم و با اجازه تون تو چند تا گروه واتس آپی و.... برای دوستان کپی میکنم البته با ذکر نام و منبع موفق باشید
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    15 0
    اموزش رایگان مال زمان طاغوت بود الان زمان انقلابه
  • مریم IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    11 0
    بعد از سه سال از فارغالتحصیلی از مقطع دکتری حالا درگیر پرداخت ۳۰ میلیون پول برای لغو تعهد آموزش رایگانم. این معنی آموزش رایگان در ایرانه، در حالی که مقاطع تحصیلات تکمیلی در همه جای دنیا به دلیل کار تحقیقاتی حقوق دریافت میکنن.
  • ع IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    0 0
    سلام آموزش وپرورش بعضی ازمدارس ناحیه 2ونواحی مشهدرابه بخش خصوصی واگذار کرده ونام آن رامدارس حمایتی گذاشته سطح کاروتدریس افرادبه کارگرفته شده در این مدارس که ازافرادلیسانس و.... است پایین است چندسال بعداز آموزش وپرورش چیزی نخواهدماند. ممنونم پیگیری کنید
  • ع IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    1 0
    سلام مدارس جدیدبانام مدارس حمایتی شاهکارجدیدیعنی تقدیم مدارس به بخش خصوصی واستفاده ازافرادغیرمتخصص که فقط کلاس ساکت می کنند ازت ریس خبری نیست. چندسال دیگه که دانش آموزان بی سوادتحویل جامعه دادندصداش در می آید. خدایااخروعاقبت این آموزش وپرورش رابخیرکند معلم رابه فنا دادحالا نوبت دانش آموزان است
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    0 0
    به نظر من چون نام مدرسه غیر انتفاعی است باید برای انکه دارندگان این مدارس مدیون چنین اسمی نباشند انچه از روز تاسیس به بعد سرمایه اندوختهاند گرفته شود به نفع مدارس دولتی