از سال آینده دانش‌آموزان تیزهوش باید در مدارس معمولی درس بخوانند؟

ایلنا نوشت: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مصوبه جدید مجلس مبنی بر کاهش تعداد انواع مدارس را تشریح کرد.

حمایت میرزاده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رابطه با مصوبه اخیر مجلس مبنی بر کاهش تعداد انواع مدارس گفت: مجلس تصمیمش را ابلاغ کرده به این صورت که تعدد مدارس صرفا باید در همان انواع دولتی و غیردولتی باشد.  تنوع مدارس دولتی که بیش از بیست مورد است باید از بین برود؛ دیگر مدرسه‌ای به نام تیزهوشان، نمونه دولتی، شاهد، هیئت امنایی و... نباید وجود باشد. مصوبه مجلس این است و اگر شورای نگهبان تایید کند باید ابلاغ شود. 

وی در خصوص ضرورت حذف مدارس تیزهوشان گفت: در اکثر کشورها شرایطی که ما داریم وجود ندارد؛ یعنی در هیچ کدام از کشورهای دنیا سال به سال از دانش آموزان آزمون گرفته نمی‌شود، هر سال مدارس عادی کمتر و تعداد مدارس خاص بیشتر می‌شود. امور فرعی نباید از اصلی جلو برود, از طرفی نمی‌شود اکثر بهترین ساختمان‌ها به مدارس خاص با اسم‌های مختلف اختصاص داده شود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این وضعیت باعث شده است که اکثریت دانش آموزان عادی و شرایط مدارس عادی تحت شعاع قرار گیرد و هم و غم تمامی خانواده‌ها، دانش آموزان و مسئولان آزمون، تست و مدارس خاص باشد. در این وضعیت همه باید بپذیریم که شرایط عادی نیست و دانش آموزان ما غیر از چند تست چیزی به نام مهارت زندگی نمی‌دانند.

میرزاده با بیان اینکه هنر، تاریخ، جغرافیا، هویت و آنچه به گذشته و فرهنگ مربوط است، سلامتی بچه‌ها، ورزش و سایر موارد تحت شعاع چند درس قرار گرفته که حاصلش غیر از یک صفحه کاغذ به نام مدرک چیز دیگری نیست، گفت: رسانه‌ها باید در این زمینه کمک کنند و همه بپذیرند؛ نسل امروز ما در خطر است.

وی افزود: از یک طرف تنوع مدارس با نام‌های مختلف هزینه‌هایی برای خانواده‌ها به بار می‌آورد و استرس و فشارهای روحی ایجاد می‌کند که روز به روز بیشتر می‌شود. شرایط نباید تحت شعاع انگشت شمار افرادی که در این کشور منافعشان در تنوع مدارس خاص است، قرار بگیرد. باید چند متخصص تعلیم و تربیت پیدا کنیم که این شرایط را بپذیرند، اما متاسفانه یک نفر از متخصصان تعلیم و تربیت این شرایط تنوع مدارس را قبول ندارند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر تیزهوش وجود داشته باشد، انگشت شمار است. تیزهوشان نباید مارک بخورند و مغرور شوند و بایستی در میان دانش آموزان عادی پرورش یابند. ما مسئولان باید حواسمان جمع باشد که روی این دانش آموزان سرمایه گذاری کنیم نه این که  آنها را از جامعه جدا سازیم.

وی اظهار داشت: در هر حال به هیچ عنوان وضعیت قابل قبول نیست و اکثر نمایندگان مجلس تصریح کرده‌اند که شرایط به گونه‌ای است که اکثریت دانش آموزان در خطرند. از مهر ماه سال آینده مدارس دو مدل دولتی یا غیردولتی خواهند بود. هر دانش آموز خانه‌اش به هر مدرسه نزدیک‌تر بود، باید آنجا درس بخواند. 

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در رابطه با مدارس با نیاز ویژه و وجود برخی دانش آموزان مبتلا به اتیسم در مدارس عادی گفت: مدارس استثنایی دولتی همیشه بوده و سر جایش است و مشکلی برای مدارس استثنایی وجود ندارد.

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1314054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    88 31
    به عنوانمعلمی با ۱۷سال سابقه که در مدارس دولتی ،غیر دولتی،تیزهوشان ،نمونه و شاهد درس داده ام و دوره ای مدیر بوده ام این طرح رو کارسناسی شده و علمی میبینم به آن اعتقاد دارم. ولی مطمئن هستم که شورای نگهبان با این جور طرح های منطقی مخالفت میکنه.
    • ناامید CH ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      61 21
      موافق این طرح هستم
    • سمپادی سابق IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      48 10
      منم هم توی مدرسه دولتی دو شیفته درس خوندم، هم نمونه دولتی و هم تیزهوشان. بهترین دوره ی تحصیلیم دوران دبستانم بود که توی مدرسه دولتی گذشت. بدترین و استرس آورترینش هم تیزهوشان بود. از هرچی مدرسه تیزهوشان متنفرم. تیزهوشان فقط اسمه. من تو اون مدرسه فقط ناامید و بی انگیزه شدم. امیدوارم این طرح اجرا بشه و مدارس تیزهوشان برچیده بشن. البته مدرسه نمونه هم دولتی به نظرم خوب بود.
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      24 9
      نظرت عالی هست ، چیزی باسم تیزهوشی بیخود هست این مدارس در هیچ جای دنیا وجود نداره و فقط باعت تبعیض شده این مدارس هیچ اتر مثبتی نداشته
  • یک روانشناس بالینی کودک IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    87 24
    آفرین. نکته طلایی این حرف ها: دانش اموز تیزهوش انگشت شمار است و نباید برچسب بخورد و مغرور شود. الان دانش اموزان تیزهوشان و نمونه نه تیزهوش بلکه انسان هایی مضطرب هستند که فقط و فقط به فکر جلوزدن از دیگران و رقابتند. مدیران و کادر مدارس تیزهوشان را کسانی تشکیل می دهند که همه قابلیت دریافت برچسب شخصیت وسواسی را دارند. ان ها فقط بک چیز را در زندگی می فهمند. جلو زدن از بقیه. اما به کجا می خواهند بروند خدا می داند. والدین این به اصطلاح تیزهوشان هم افرادی هستند که یا به ارزو های خود نرسیده اند و می خواهند بچه هایشان آرزوهای آنان را محقق کنند و یا افرادی شدیدا رقابت جو و مضطرب هستند که از کودکی خود چیزی جز فشار و تحقیر و رنج در ذهن ندارند و می خواهند بچه هایشان و در واقع کودک درون خودشان دیگر این سختی ها را تحمل نکنند و اینطوری هست که از آن طرف بام می افتند. مدارس تیزهوشان و نمونه و غیرانتفاعی های سختگیر ماشین تولید بیماری های روانی هستند نه چیز دیگر.
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      23 66
      دو فرزند من در مدارس تیزهوشان درس میخوانند و در صورت صحت ادعای جنابعالی مبنی بر روانشناس بودن خودتان بیش از همه نیاز به مداوا دارید که اینگونه به دور از واقع نگری و رعایت ادب و نزاکت برای همه نسخه میپیچید. اگر روانشناس هستید از همکارانتان بخواهید شما را معاینه کنند.
    • یاسی IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      2 2
      سلام من خودم تو دبیرستان نمونه درس میخونم و این چیزایی که شما گفتین تو یه سری از موارد صدق میکنه ولی نه همه! نمیگیم خیلی ولی یه تعدادی از دانش اموزان این مدارس واقعا باهوش وخوب هستن و صد البته معلمای خیلی خوبی تو این مدارس هستن ! من یک روز تو مدرسه عادی بودم و اونجور که فیزیک تو مدرسه ی عادی تدریس شد ادم رو از فیزیک زده میکرد!!! ولی روز بعد که خبر دار شدم مدرسه نمونه قبول شدم و به اونجا رفتم عاشق فیزیک شدم! از تیزهوشان واقعا اطلاع ندارم ولی مدارس نمونه هم راهنمایی هم دبیرستان فشار خیلی زیادی به بچه وارد میکنه و مهارت زندگی یا درس خوندن به شیوه ی صحیح رو یاد نمیده و حتی یه سریا به دلیل هیمن فشار اصلا درس نمیخونن و البته بماند که یه سریا با پارتی اومدن تو مدرسه و الان اصلا نمیتونن جو رو تحمل کنن! با این حال یه تعدادی از دانش اموزان تو این مدارس هستن که واقعا باهوش هستن و عالیدرسته کم هستن ولی حداقلش اینه که هستن
    • یاسی IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      7 6
      خواستم اینم بگم که قصدم اصلا توهین یا چیز دیگه ای نبود وبرعکس بابت اینکه به عنوان روانشناس نظرتون در مورد اینگونه مدارش و این طرح اعلام کردیم واقعا ممنون:)
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    23 12
    خوب
  • دکتر یارمحمدی معلم IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    69 15
    موضوع خیلی ساده است مدارس پولی اینها و حامیان مالیشون خالی مونده با تعطیلی مدارس تیزهوشان صدهاهزار نفر را جذب میکنند و میلیاردها می خورند
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    57 13
    از اینکه مجلس بعد از چهل سال از خواب بیدار شده باید از چه کسی تشکر کرد ؟
  • سمپادى بودم RO ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    68 14
    مجلسى هيچگاه به نفع عموم تصميم نمى گيرند يا منافعش در مدارس پولى در رقابت با تيزهوشان هست يا فرزند خودش قبول نشده و عقده داره
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      26 7
      مدرسه دولتی کرج بودم تو یه سال 15 نفر قبولی شریف و دانشگاه تهران داد اما تیزهوشان شهر فقط یه نفر قبولی شریف داد. بچه های دولتی همه نرمال و شاداب بودند بچه های سمپاد متکبر از خودراضی.
    • احسان IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      14 37
      احسنت قطعا از سمپاد داغ دیدن که اینطور تصمیم حمله به این سازمان سرنوشت ساز کشور رو گرفتن عدالت آموزشی این نیست که دانش آموز تیزهوش کنار دانش آموز عادی بنشیند
  • محمد US ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    7 3
    با این طرح که مدارس را داده اند به بسته حمایتی فاتحه آموزش وپرورش رو خوانده اند یه مدیر میزارن واون مدیر تمام فک وفامیلشو با هر مدرکی میاره سر کار وبا حقوق اندک ولی بدون تجربه بچه های مردم تا حالا بیسولد بودند ازاین به بعد بیسوادتر می شوند .با این طرح (بسته حمایتی کردن مدارس )فقط درصد گیر روسا ومعاونین ادارات می اید .عوض این طرح جوانان را ازطریق دانشگاه فرهنگیان جذب کنند . ودر مدارس حمایتی بدون گزینش هر شخصی رو استخدام می کنند خوبه وزیر به این مدارس سربزنه وکیفیت حجاب این اشخاص رو ببینه .
  • محمد مهدی IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    13 4
    انشاالله این طرح برای پیشرفت دانش آموزان اجرایی میشود
  • علی IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    13 5
    اگه اجرایی بشه خیلی خوبه چون تو شهر ما اگه فامیلی تو اداره باشه به راحتی قبول میشن
  • Saba IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    17 0
    فعلا که بهارستانی ها برای بچه‌ها ی خودشون تلاش میکنن، خدا عاقبت بچه‌ها ی مارو خودش به خیر کنه
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    13 2
    من تیزهوشان میخونم ولی نه ساختمون مدرسه مون خاصه بلکه خیلی هم قدیمیه نه امکانات توپی داریم پارسال حتی یک سری مواد توی ازمایاه نبود خودمون میساختیم
  • مهلا IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    14 13
    بله مدارس غیر دولتی با هزینه بالا را با نام عدالت و مارک نخوردن بچه های تیزهوش به خورد همه بدید تو مدارس دولتی چه طور تیزهوشان شناسایی میشوند معلم در این مدارس تنها وقت ساکت کردن دانش آموزان را دارد چرا مدارس غیرانتفاعی جمع نمیشود که بچه های پولدار مغرور نشوند و با بقیه درس بخوانند سمپاد نباید حذف شود بلکه باید پربارتر شود
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    12 0
    به نظرم هر کس که پولداره بچه ها رو میبرد عیر دولتی،،،وبا این کار بی عدالتی برقرار میشه،،چون بچه های خانواده متوسط که باید در مدارس دولتی درس بخوانند،،اکثر معلم ها در حال بازنشسته شدند هستند،،وآموزش وپرورش با کمبود شدید معلم مواجه شده وهمه نهصتی ها ومعلمان پیش دبستان را به مدارس دولتی تزریق کردند که اصلا تعامل با دانش آموز بلد نیستند
  • باسلام‌این‌سیستم‌جهانی‌است‌‌باید‌مدرسه‌تیزهوشان‌‌م IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    9 14
    این‌سیستم‌جهانی‌است‌باید‌مدرسه‌تیزهوشان‌‌ورهرجامعه‌ای‌باشد
  • صیاد IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    15 22
    حذف مدارس سمپاد درست در نقطه مقابل مطالبات رهبری قرار دارد در حالی که رهبری در سخنان اخیر خود به شناسایی و حمایت از نخبگان تاکید داشتند و وجود مدارس سمپاد حداقل فرصتی برای شناسایی و تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان مستعد علمی است حذف مدارس سمپاد ایذه ی درستی نمی تواند باشد
    • I am ... IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      17 0
      من متوسطه اول و دومم را توی این مدارس درس خوندم استرسی که برای ورود به این مدارس میکشی قابل توصیف نیست نکته ی جالب اینجاست که وقتی قبول میشی درست نقطه ی آغاز زجر و بدبختیته از دور که نگاه کنید به نظر مطلوب میاد ولی خواهش میکنم تا زمانی که جو این مدارس را تجربه نکردید قضاوت نکنید ای کاش این طرح برا ما هم اجرا شده بود غیر از تمام اون سالهایی که فقط استرس و درد و بدبختی بود اونم درست توی سنی که شخصیت آدم شکل میگیره بعد از اون قطعا سالهای زیادی از عمر آدم رو تحت تاثیر اثرات منفیش قرار میده
  • شبنم US ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    7 23
    بله بچه های باهوش رو پیش ببو گلابی های بی انگیزه بنشونید '''کارشناسی تون ما رو کشته !!!!!!!!!!!!!!!
  • مهسا IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    10 3
    عااااااااااالیههههههه
  • محسن IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    27 0
    چرا اجازه میدین یک جریان در جامعه نهادینه بشه بعدا به فکر حذفش افتادین تقصیر مردم چیه که باید یک نسل مورد آزمایش قرار بگیره تا شما متوجه بشین که این روش صحیح نبوده
  • معلم ES ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    37 4
    خدا حفظتون کنه خیلی هم عالی دختر کلاس شسم من از استرس تیز هوشان هرروز دل درد داره از اول مهر تاحالا ۳ میلیون هزینه کردم هر روز هم به استرسش افزوده میشه تورو خدا جان بچه هاتون این ازمون تیزهوشانو حذف کنید بچه ها راحت زندگیشونو بکنن
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      6 3
      فرزند من پارسال تیزهوشان قبول شد نه هزینه ی آنچنانی داره و نه استرس در این سطح، استرس رو ما خانواده ها و البته مدارس که جویای شهرتند به بچه های ما تحمیل می کنند من یک ماه بعد از شروع مدارس با دیدن استرس فرزندم از مدرسه خواستم با توجه به اینکه من نمیخوام فرزندم تیزهوشان قبول بشه هیچی در مورد تیزهوشان بهش نگید اما خودم با تهیه سه چهارتا کتاب در حد هفته ای 2 یا 3 ساعت با پسرم تمرین کردم و خیلی راحت قبول شد و آشنایانی را می شناسم که با تحمل هزینه های سنگین معلم خصوصی نتیجه ای نگرفتند.
  • مادر نگران ES ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    14 2
    از شما ارجمندان خواهش میکنم این ازمون مزخرف ششم به هفتم تیزهوشان رو بردارید اخه یه بچه ی ۱۲ ساله چرا باید از حالا طعم سرخوردگی را بچشه گناه این بچه ها با چهره های معصومشون چیه اگه قبول نشن خجالت میکشن تو جمع بین اشنایان و فامیل ظاهر بشن مرتب خودشونو قایم میکنن ازتون خواهش میکنم شورای نگهبان رو قانع کنید
  • بچه روستایی ES ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    9 1
    خواهر من دریه دبستان دور افتاده در یکی از روستاها در کلاس ششم است درس او خوب و تمامی معلمان از او راضی هستند حالا با این شرایط سخت ما از کجا برای او کلاس اضافه بگیریم و اونو برای ازمون تیزهوشان اماده کنیم همین بچه در شهرهای بزرگ با هزینه های زیاد به کلاس هوش میرن و راحت قبول میشن ایا این تبعیض نیست
  • معلم ES ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    21 5
    نمایندگان باید شورای نگهبان را کاملا مجاب کنن که این طرح هرچه سریعتر به تصویب برسه اینگونه تمام معلمان هم پشت نمایندگان هستند
  • مادر IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    13 1
    بچه های من برای ازمون نمونه دولتی چقدر درس خوندن وزحمت کشیدن ولی مدرسه بعد از کلی استرس دادن به بچه ها اعلام کرد که ما فقط یک نفر رو میخواستیم که انتقالی از مدرسه دیگه گرفتیم خیلی خوبه که این استرسها و ناراحتیها تموم میشه ولی باید سطح مدارس دولتی رو بالا ببرن تا همه جدب غیر انتفاعی نشن و یک فشار مالیه زیاد رو بر دوش والدین نگذارن و برای غیر انتفاعیها حد ومرزی برای شهریه بگذارن
  • رزانا IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    21 2
    من به عنوان یک دانش آموزی که در مدرسه نمونه هستم وبه دلیل خواسته ی پدر و مادرم به مدرسه نمونه رفتم . با این موضوع کاملا موافق هستم نباید بین دانش آموزان اختلاف بگذارنند آن هم فقط سر یک اسم نمونه و تیزهوشان که واقعا با بچه های دیگر هیچ فرقی ندارنند امیدوارم این اتفاق بیفته .
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    8 3
    اینطوری سطح مدارس بالاتر میره خوبه
  • زهرا IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    1 0
    مدارس غیر انتفاعی که مدیر مدرسه تمام فک و فامیل و واقوامشو با مدارک غیر مرتبط استخدام میکنه من نمیدونم مهندیی صنایع چرا باید مربی پیش دبستان بشه درحالی کلی فارغ التحصیل روانشناسی بیکارن سبستم اموزشی مافاقد نظارته و جای تاسف دارد
  • علی AE ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    4 4
    تو رو خدااین کابوس تیزهوشان را حذف کنید بچه ها در کنار هم یک رقابت سالم داشته باشند کسی که تیز هوش باشد در کنار سایر بچه ها هم میتواند که انگشت شمارند به بچه ها صدمه نزنیدبگذارید بچه های دیگر نیز از این امکانات بهره ببرن زدن چند تا تست با کلاسهای متعدد دلیل هوس زیادنیست. یا علی
  • مقیمی IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    3 6
    تعدد مدارس با اسامی مختلف فقط یک تبعیض آشکاره .مدارس خاص باید شامل کسانی بشه که به خاطر کمبودهای جسمانی و روانی شرایط جدیدی را می طلبند
  • ایرانی IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    10 29
    نتیجه نهایی این مدارس چیه؟ صادرات نخبه به آمریکا !
  • فرزین IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    1 0
    پس تکلیف المپیادی ها چی میشه. تکلیف کسانی که مثل اقایان پول ندارند درمدارس غیر دولتی که امکانات با دبیران سطح بالا ثبت نام کنند چی میشه این طرح برای اینه که طبقه ضعیف همیشه صعیف بمونه و.....
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    1 0
    متاسفانه هر طرح و لایحه هایی که میره مجلس فردا اینقدر تبصره میزارن داخلش که عملاً چیزی باقی نمی مونه و در حقیقت شکل قانونی به کارهای غیر قانونی و بی عدالتی ها میده و من اصلاً خوشبین نیستم
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    2 0
    نمی‌دونم چرا دو سه ماه آخر مجلس همه نماینده ها طرح های مردمی و عدالت محور رو رو میکنن پس این چهار سال کجا بودید