۰ نفر
۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۵:۰۱

ایرنا نوشت:رییس اتحادیه زعفران فروشان تربت حیدریه گفت: قاچاق پیاز زعفران، بازار فروش این محصول را در کشور با خطر مواجه ساخته است.

هادی موحدان افزود : قاچاق پیاز زعفران که اغلب به کشور افغانستان صورت می گیرد موجب می شود در چند سال آینده با تولید زعفران در آن کشور ، محصول زعفران ایران به عنوان اولین تولید کننده زعفران مرغوب در جهان ، بازار فروش خود را از دست بدهد.
وی افزود: با استقبال افغان ها از خرید پیاز زعفران ، قیمت هر کیلو پیاز این محصول که در گذشته پنج تا شش هزار ریال بود، اینک به 11 تا 12 هزار ریال افزایش یافته است.
این در حالی است که قیمت هر کیلو زعفران خشک از 35 میلیون ریال در سال های گذشته به 11 میلیون و 500 هزار ریال در حال حاضر کاهش یافته است.
موحدان گفت: افغان ها در حالی که از ورود زعفران خشک به کشورشان جلوگیری می کنند به شدت به دنبال ورود پیاز این محصول برای کاشت ، تولید و سرانجام دردست گرفتن بازار این محصول هستند.
رییس جهادکشاورزی تربت حیدریه نیز در این زمینه گفت : پیاز زعفران باید دارای شناسنامه شده و با هماهنگی این سازمان از شهرستانها خارج گردد.
غلامحسین ساربان افزود: خرید و فروش زعفران نیز باید ازطریق یک تشکل تعریف شده انجام شود.
منطقه جنوب خراسان رضوی شامل شهرستان های مه ولات ، رشتخوار، زاوه و تربت حیدریه با تولید 60 تن زعفران خشک در سال مقام اول تولید این محصول در کشور را دارد.

/32

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 131533

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =