۰ نفر
۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
لانه‌های جاسوسی آمریکا در بغداد، بیروت و...

بر اساس مفاد کنوانسیون وین و دیگر اسناد بین المللی، هدف اصلی سفارت خانه های خارجی، توسعه روابط با کشور پذیرنده و تقویت ارتباطات در حوزه های سیاسی،اقتصادی،فرهنگی و بین المللی است.

اما برخی از ماموران سفارتخانه های آمریکا در پوشش اقدامات دیپلماتیک به جمع آوری اطلاعات  از طریق نفوذ در دستگاه های دولتی و ارتباطات غیرمتعارف با افراد بومی آن کشور اشتغال دارند.
فعالیت اطلاعاتی و عملیاتی سفارت آمریکا و سولیوان سفیر این کشور در ایران در پائیز و زمستان 1357 برای جلوگیری ازپیروزی انقلاب اسلامی، یکی از مصادیق آشکار دخالت واشنگتن در امور داخلی ایران است که نه تنها در اسناد لانه جاسوسی مشاهده می شود بلکه از لابلای خاطرات سولیوان نیز قابل اثبات است. سفیر آمریکا در ایران با امید به حفظ شاه، گزارشات غیرواقعی به آمریکا می دهد تا حدی که واشنگتن، ژنرال هایزر را برای نجات  شاه به ایران می فرستد.

ترفندهای هایزر از جمله پیشنهاد نخست وزیری بختیار و در ادامه دخالت آمریکا در کودتای نوژه، کودتای کورتاژ، مسائل ترکمن صحرا و دموکرات های کردستان و خلق عرب و بلوچ و ترور سران انقلاب از علل اصلی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام و افشای ابعاد پنهان جاسوسی دیپلمات های آمریکاست.
در حوادث روزهای اخیر در عراق نیز نقش سفارت آمریکا در بسیج و هدایت بعثی‌ها و عوامل سعودی کاملاً مشهود بوده و بر اساس اطلاعات موثق آمریکا،عوامل سعودی،صهیونیسم و بعثی ها در سه ماه گذشته برای بی ثبات سازی عراق سه جلسه به ترتیب در اروپا، سعودی و سفارت آمریکا در بغداد داشته و برای سوء استفاده از تظاهرات مسالمت آمیز مردم و به  خشونت کشیدن این تجمعات فعالیت داشته اند.
دستیابی به اسناد امنیتی نیز حاکی از آن است که سفارت آمریکا در بغداد با تشکیل کمیته عالی تظاهرات، نقش هماهنگی و مدیریت و هدایت میدانی را ایفا کرده و از پشتیبانی اطلاعاتی عالی سفارت و برخی سیاستمداران ، کارمندان دولت ،سرویس‌های امنیتی و شرکتهای ارتباطاتی برخوردار بوده است . تیم عملیات روانی سفارت نیز  با انجام ترفندهای رسانه‌ای، در هم شکستن روحیه کارمندان دولت و انتشار شایعات را برعهده داشته است.

در اسناد به دست آمده از طریق منابع اطلاعاتی، از یک ارتش الکترونیکی آموزش‌دیده و سازمان یافته در فضای مجازی، گروه فشار بین‌المللی، تیم فنآوری الکترونیکی برای رفع مشکلات مربوط به فیلترینگ شبکه اینترنت و تیم پشتیبانی لجستیک برای تامین و ارائه نیازهای اساسی معترضان نظیر غذا، آب، کمک‌های اولیه تحت عنوان "حمایت از شهروندان صحبت شده که همه این گروه ها از درون سفارت آمریکا در بغداد هدایت می شدند.
در بیروت نیزسفارت های آمریکا، عربستان و امارات از حامیان اصلی تداوم اعتراض ها بوده و عوامل آنها علاوه بر پرداخت مستمری روزانه به هر معترض ، برای آنها غذای گرم ، چادر و دیگر امکانات تهیه می کردند." سفارت آمریکا در بیروت نیز بطور مشخص در شکل دادن به تشکیلات سرّی تظاهرات فعال بوده وبخصوص با پخش تصاویر جعلی و بزرگنمایی رسانه ای نقش مهمی در تحریک مردم به درگیری با نیروهای امنیتی و شکل گیری خشونت های خیابانی ایفا کرده است.

دخالت های سفارتخانه های آمریکا در مورد کشورهای دوست این کشور از جمله آلمان نیز نمونه ای از فعالیت های اطلاعاتی است که می توان به آنها اشاره نمود. چند سال قبل با افشای شنود مکالمات تلفن همراه صدر اعظم آلمان توسط جاسوسان امریکائی و برملا شدن نقش محوری سفارت آمریکا در برلین در انجام این عملیات، افکار عمومی، احزاب و شخصیت های سیاسی و رسانه های آلمانی را با شوک مواجه ساخت و شهروندان آلمانی خشمگین از این اقدام غیرقانونی آمریکا، خواهان برخورد قاطع و جدی دولتمردان خود شدند. این اتفاق باعث شد که در نتیجه کاوش های سازمان ضد جاسوسی آلمان، زوایای بیشتری از نقش محوری سفارت آمریکا در برلین در جاسوسی و شنود مکالمات مقامات مهم دولتی اعم از مسئولین دفتر صدراعظم، نمایندگان مجلس، کارکنان وزارت خارجه و دیگر نهادهای دولتی اشراف روشن گردد.

 گزارش های متعددی از ابعاد جاسوسی های اینترنتی و شنود مکالمات تلفنی مردم آلمان ، با استناد با مدارک و اطلاعات محرمانه با نقش محوری سفارت آمریکا منتشر شد و مشخص گردید که ساختمان سفارت آمریکا در مهمترین منطقه شهر برلین از نظر دستگاه های دولتی و حکومتی به 'لانه جاسوسی' و ایستگاه شنود آمریکا در کشور تبدیل شده است.انتشار عکس هایی از ساختمان سفارت آمریکا که وجود دستگاه های شنود و جمع آوری اطلاعات در سقف شیشه ای آن را به خوبی نشان می داد موجب شد تا رسانه های آلمانی از  فعالیت " لانه جاسوسی آمریکا درکنار دروازه براندنبورگ برلین" سخن بگویند. اشپیگل نوشت براساس اطلاعات محرمانه  و بنا به گزارش های داخلی آژانس امنیت ملی آمریکا ( NSA) واحد ویژه ای به نام (SCS) در محل سفارت آمریکا در برلین از مدتها قبل مشغول به فعالیت بوده که از نیروهای دوره دیده سازمان سیا و آژانس امنیت ملی تشکیل می شود.

اشپیگل براساس تحقیقات و مصاحبه های انجام شده از سوی خبرنگاران خود با مقام های امنیتی می نویسد: ارزیابی از مدارک داخلی NSA و اطلاعات دیگری که از اطلاعات ذخیره شده ادوارد اسنودن بدست آمده، ما را به این نتیجه گیری رسانده که سفارت آمریکا در برلین نه صرفا برای تقویت دوستی و رابطه دیپلماتیک برلین - واشنگتن بوده بلکه در واقع یک لانه جاسوسی است.

تسخیر سفارت آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ پرده از کارکرد واقعی این نهاد باصطلاح دیپلماتیک برداشت و نشان داد که فعالیت اصلی کارکنان این سفارت، جاسوسی از طریق نفوذ در میان مردم،رسانه ها و حتی ارکان حکومتی بود. اگرچه این اتفاق در آن زمان با نوعی ناباوری مواجه شد اما افشای فعالیت های اطلاعاتی آمریکا در کشورهای دیگر، حقانیت اظهارات مقامات ایرانی در لانه جاسوسی خواندن سفارت آمریکا را ثابت کرد و   امروز اکثر کشورها به نمایندگی های سیاسی آمریکا به چشم لانه جاسوسی نگاه می کنند. در این برهه ضرورت دارد کشورهای مخالف با یکجانبه گرائی، تدابیر لازم را برای مقابله با فعالیت های اطلاعاتی نمایندگی های سیاسی آمریکا اتخاذ نمایند.

* سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1317305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    1 0
    سفارت همه کشورها همین کار رو می کنند مختص امریکا نیست