۷ نفر
۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷
رسکت، برج استواری بر بلندای ساری!

 در ۴۰ کیلومتری جنوب غرب شهرستان ساری و در بخش دودانگه، جاذبه‌ای زیبا در انتظارتان است. جاذبه‌ای که در قرن پنجم هجری بنا نهاده شده و اکنون همچون کوهی استوار نگهبان شمال ایران است.

در ایرانگردی امروز قصد داریم شما را به بازدید از این جاذبه‌ی زیبا ببریم، پس همراهمان باشید.

برج رسکت در قرن پنجم هجری قمری توسط خاندان باوندیان که ساسانی بودند و در مازندان حکومت می‌ کردند بنا نهاده شد. این خاندان از دوره ساسانی در این منطقه از کشور مستقر بودند و با ورود اسلام، مسلمان شده‌ و حدود ۷۰۰ سال در مازندران حکومت کردند.

بنابر اسناد تاریخی برج رسکت آرامگاه یکی از اعضای خاندان باوندیان است و متعلق به شهریار ابن قارون بوده است. در سال ۲۳۱ خورشیدی شهاب سنگی در این منطقه سقوط کرد که به نام «شهاب سنگ اسپهبد شروین» خوانده شد. برخی پژوهشگران برج رسکت را یادمانی چند منظوره در نزدیکی محل سقوط این شهاب سنگ می‌دانند.

این برج در شیب تند کوهی سنگی بنا شده  و مدفن یکی از شهریاران آل باوند است و ۱۸ متر ارتفاع دارد. حد فاصل قسمت فوقانی بدنه و راس گنبد برج با مقرنس کاری تزئین شده است و دو کتیبه آجری نیز به خط پهلوی ساسانی و خط کوفی در روی آن به چشم می ‌خورد. ساختمان برج رسکت مدور با سقفی مخروطی است. لبه برج با ردیف مضاعفی از مقرنس‌های آجری مزیّن به نقوش گچبری آذین شده است. در پایین این مقرنس‌ها، کتیبه‌ای با شکوه به خطّ کوفی به کمک گچبری نقش شده است. دو سوم این کتیبه از میـان رفته است. حروف کتیبه به رنگ سفید بر زمینه‌ای به رنگ آبی جلوه‌گر است. امیدواریم اگر تا به امروز بازدید از این برج برایتان میسر نشده، بزودی بتوانید آن را از نزدیک ببینید.

منبع : لست سکند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1319535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    0 0
    عالی