بیش از 2300 کردستانی مبتلا به دیابت پرونده حمایتی دارند

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کردستان گفت: در حال حاضر برای ۲ هزار و ۳۷۸ نفر بیمار دیابتی در استان پرونده حمایتی تشکیل شده و این تعداد کارت عضویت دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، ناصر احمدجمالی اظهار داشت: انجمن حمایتی از بیماران دیابت استان کردستان از سال ۷۸ در سنندج تاسیس شده که به طور رسمی از سال ۹۶ با  افتتاح نخستین درمانگاه تخصصی مردم نهاد، گام بزرگی از لحاظ ویزیت و تحت مراقبت قرار دادن بیماران دیابتی برداشته شده است.

وی افزود: درمانگاه تخصصی انجمن دیابت استان کردستان برای رفاه حال بیماران و مددجویان دیابتی کم بضاعت توانسته با همکاری پزشکان متخصص داخلی، کارشناسان ارشد تغذیه، کارشناس ارشد روانشناسی و پرستاری خدماتی را به درمان بیماران ارائه دهد.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کردستان گفت: این انجمن برای بهبود خدمات قراردادهایی با سازمان‌ها و ادارات از جمله نیروهای مسلح و کمیته امداد منعقد کرده است تا بیماران دیابتی بتوانند به صورت رایگان از این خدمات بهره مند شوند.

احمدجمالی با بیان اینکه آموزش و درمان هدف اصلی انجمن حمایت از بیماران دیابتی است، تصریح کرد: ارائه خدماتی همچون تست قندخون با حداقل قیمت به بیماران دیابتی، تشکیل کلاس‌های آموزشی و ویزیت توسط متخصص داخلی با حداقل تعرفه پزشکی در این درمانگاه صورت می‌گیرد.

 وی بیان کرد: در حال حاضر برای ۲ هزار و ۳۷۸ نفر بیمار دیابتی پرونده حمایتی تشکیل شده و این تعداد کارت عضویت دارند که ماهانه از تخفیف دستگاه گلوکومتر و نوارهای آزمایش قند خون استفاده می‌کنند و این تخفیف از محل کمک‌های مردمی تامین می‌شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیابتی، عنوان کرد: تعداد ۹۹۰ نفر مددجو در انجمن حمایتی  دیابت کردستان عضو هستند.

احمدجمالی با اشاره به اینکه در درمانگاه حمایت از بیماران دیابتی، خدماتی به زنان باردار ارائه می‌شود، عنوان کرد: در هفته 24 بارداری باید زنان باردار آزمایش دیابت بدهند که اگر مبتلا به دیابت بارداری هستند زود کنترل شود که این بیماری هم برای نوازد و هم در زمان زایمان مشکل‌ساز است لذا دستگاه و نوار برای کنترل قندخون تا پایین دوره بارداری در اختیار زنان باردار دیابتی قرار داده می‌شود و اگر بعد از زایمان هم دیابت ادامه‌دار شود برای آنها تشکیل پرونده انجام خواهد شد.

به گفته مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیابتی کردستان، در حال حاضر ۳۰ نفر خانم باردار تا پایان بارداری تحت حمایت انجمن دیابت هستند که در کلاس‌های آموزش شرکت کرده و از خدمات این انجمن بهره‌مند خواهند شد.

وی هدف از تشکیل انجمن حمایت از بیماران دیابتی را  کمک به افراد کم درآمد، انجام خدمات قابل دسترس و تخفیف هزینه ویزیت برای مدد جویان عضو انجمن دیابت عنوان کرد و خاطرنشان کرد: تامین هزینه تجهیزات این درمانگاه توسط چند نفر از خیرین کردستانی جمع‌آوری و صرف دستگاه و نوار برای افراد بی بضاعت می‌شود که توانایی خرید را ندارند.

نائب رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کردستان تاکید کرد: نحوه عضوگیری افراد دیابتی در این انجمن با معرفی پزشکان، درمانگاه‌ها و دانشگاه علوم پزشکی به این انجمن انجام می‌شود و بیماران هر ماه برای تست و ویزیت به انجمن مراجعه می‌کنند.

احمدجمالی در ادامه اظهار کرد: انواع مختلفی از دیابت وجود دارند که شایع‌ترین نوع آن در استان کردستان دیابت تیپ ۲ است که به علت کم تحرکی و تغذیه نامناسب ایجاد می‌شود بنابراین  درمانگاه نسبت به نوع و شدت دیابت برای بیماران دستگاه و نوار تهیه با هزینه کم در اختیار آنها قرار می دهد.

وی عمده‌ترین مشکلات انجمن حمایت از بیماران دیابتی کردستان و بیماران دیابتی را تهیه، تغییر قیمت‌ها و گرانی پی در پی‌ دارو اعلام کرد و یادآور شد: یک قلم انسولین به قیمت ۴۵ هزار تومان بسته به نوع دیابت فرد مبتلا هر هفته باید خریداری شود.

مدیرعامل انجمن دیابت کردستان عنوان کرد: بیشترین آمار دیابتی‌های استان کردستان دیابت نوع ۲ و آقایان بالای ۳۵ سال سن هستند.

احمدجمالی تصریح کرد: انجمن حمایت از بیماران دیابتی برای آشنایی بیشتر افراد، هر سه ماه یک‌بار یک نشریه چاپ می‌کند و رایگان در اختیار مبتلایان قرار می‌دهد که در آن مطالبی توسط کارشناسان و پزشکان نوشته می‌شود؛ از جمله عناوین آن می‌توان به گزارش از عملکرد انجمن، انواع دیابت‌ها، دیابت بارداری، تزریق انسوین، عفونت‌های ادراری در بیماران دیابتی، کودک و دیابت در خانه و مدرسه، دیابت و بیمارهای دهان و دندان، اضافه وزن و چاقی و تغذیه در دیابت بارداری اشاره کرد.

وی در پایان یادآور شد: انجمن حمایت از بیماران دیابتی سالانه برای مبتلایان، برنامه‌های ورزشی، پیاده‌روی و راهپیمایی دارد و پذیرای بیماران مبتلا ازسراسر استان است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1320582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =