بحران لیبی روز به روز عمیق‌تر می‌شود. تظاهرات مردمی در این کشور به رغم برخورد شدید نیروهای امنیتی حامی قذافی و کشتار وسیعی که تا کنون به راه افتاده به طرابلس، پایتخت لیبی رسیده است.

مسعود ادریسی

بحران لیبی روز به روز عمیق‌تر می‌شود. تظاهرات مردمی در این کشور به رغم برخورد شدید نیروهای امنیتی حامی قذافی و کشتار وسیعی که تا کنون به راه افتاده به طرابلس، پایتخت لیبی رسیده است. هم‌زمان اخباری مبنی بر آزادی شماری از زندان سیاسی و فرار عده‌ای از آنها از زندان‌های مخوف لیبی و همچنین فرار مقامات امنیتی و نظامی این کشور یا پیوستنشان به جمع تظاهرکنندگان به گوش می‌رسد که باعث شده بسیاری از کسانی که سال‌هاست از سرنوشت خانواده‌ها، عزیزان و بستگانشان خبر ندارند، به فکرکشف سرنوشت آنها بیفتند.

در این بین نباید فراموش کرد که نام لیبی همواره دل ها را با یاد امام موسی صدر، یکی از چهره‌های سرشناس شیعیان که در سال 1978 در سفر به این کشورناپدید شد گره می زند و از آن واقعه متاثر می کند. به رغم تلاش‌های بسیاری که خانواده امام موسی صدر انجام داده‌اند، تا کنون سرنوشت وی مشخص نشده است.

اما در پی تحولات اخیری که در این کشور شاهدیم، اخبار خوشایندی مبنی بر زنده بودن امام موسی صدر در لیبی و دیده شدنش توسط شاهدان عینی در میان زندانیان مخابره شده است. اخباری که اگر چه صحت و سقم آنها هنوز تایید نشده ولی بارقه امیدی را در دل خانواده چشم به راه او و خیل مشتاقان وی در سراسر جهان اسلام روشن کرده است.

درهمه این سال ها جمهوری اسلامی ایران نیز همراه با خانواده امام موسی صدر سال‌هاست که به دنبال کشف سرنوشت او هم در لبنان و هم در لیبی بوده‌اند. در طول این مدت تقریبا همه متفق‌القول بودند که هیچ جا اعلام نشده که ایشان در جریان ربودنش در لیبی کشته شده باشد. در همان قدیم که بنده مدیر کل خاورمیانه وزارت امور خارجه بودم، کمتیه‌ای میان ایران و لیبی تشکیل شده بود تا سرنوشت ایشان مشخص شود. در دیدارهایی هم که انجام می‌گرفت از آن جا که مقامات لیبیایی نمی‌خواستند هیچ چیزی را به عهده بگیرند حرفی از این که ایشان کشته شده باشد، نمی‌زدند، چرا که آنها همیشه حرفشان بر این بود که ایشان به لیبی نرفته و به ایتالیا رفته است. اما همان موقع هم شواهدی در دست بود و برخی به عنوان شاهد ادعا می‌کردند که امام موسی صدر را در زندان‌های لیبی دیده‌اند. منتها این حرف‌ها هیچ گاه تایید شده نبود و لیبی نیز هیچ گاه چیزی را به عهده نمی‌گرفت.

در حال حاضر با توجه به این اوضاع و حوادثی که در لیبی پیش آمده بهترین فرصت است که سرنوشت ایشان پیگیری و مشخص شود. قاعدتا نیروهای امنیتی لیبی با توجه به وضعیتی که اکنون در این کشور به وجود آمده، می‌توانند اقداماتی انجام دهند تا مشخص شود اوضاع و احوال امام موسی صدر به چه ترتیبی است. برای جمهوری اسلامی ایران، لبنان و هم لیبیایی‌ها و از همه مهمتر خانواده امام موسی صدر نیز فرصت تازه ای است تا پیگیری ها را از سر بگیرند  تا سرنوشت امام موسی صدر مشخص شود.

البته من نسبت به اینکه از طریق دولت لیبی بتوان سرنوشت امام موسی صدر را پیگیری کرد خوش بین نیستم چه اینکه انها در شرایط عادی نیز چندان همکاری نمی کردند چه رسد به این وضعیت کنونی که مشخص نیست تا چه زمانی بر سر قدرت باقی می ماند و بعد از آن هم قرار است چه کسی برسرکار بیاید و تازه در آن زمان اساسا خود را موظف به پاسخ‌گویی بداند یا نه. از این رو فکر می کنم از طریق کسانی بغیر از وابستگان دولتی که در لیبی فعال هستند مانند کسانی که در تظاهرات اخیر به صف مردم پیوستند و نیروهای امنیتی که در صف مردم قرار گرفتند، می‌توان اقداماتی را برای مشخص شدن سرنوشت امام موسی صدر انجام داد.

با توجه به اخباری که در روزهای اخیر مخابره شده مبنی بر این که امام موسی صدر زنده است و حتی برخی منابع خبری می‌گویند که ایشان را از محل بازداشتش منتقل کرده‌اند اگر چه صحت و سقم این اخبار چندان مشخص نیست ولی نشان می‌دهد که زمان، زمان مناسبی است تا از طریق نیروهایی که اکنون وجود دارند و احتمالا اطلاعاتی در اختیار دارند و به صف مردم در لیبی پیوستند، موضوع پیگیری شود تا سرنوشت امام موسی صدر در نهایت معلوم شود.  16246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 132142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۳
    0 0
    ماجرا وقتی تآسف بارتر می شود که می شنویم در لبنان کمیته استقبال تشکیل شده اما در ایران......