۰ نفر
۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
جاذبه های استان مرکزی را دست کم نگیرید

استان مرکزی یکی از استانهای مهم کشور است که گاهی به دلائلی، ازجمله نزدیکی به مرکز کشور، ارزش آن نادیده رفته می شود.

همانند کسی می ماندکه پای تیر چراغ خوابیده است؛ که در حالیکه نور افکن نقاط دور تر را روشن می کند ولی کسی که در پای تیر هست به خاطر نزدیکی به چراغ در تاریکی می ماند. این استان علاوه بر اینکه از نظر صنعتی سرآمد است به لحاظ نیروی ارزشمند علمی، سیاسی و اجتماعی چه در گذشته و حال هم حرف بسیار برای گفتن دارد. وقتی در دولت های قبلی مطرح شده بود که نام مرکزی برای این استان خیلی با مفهوم و زیبنده نیست، عده ای نام آفتاب را برای آن پیشنهاد کرده بودند،که به نظر من باز بی مفهوم تر است. من وقتی آن را شنیدم پیشنهاد کردم که اگر بخواهند نام این استان را عوض کنند بهترین نام، استان نام آوران است. زیرا با آنکه تحقیقی در این زمینه صورت نگرفته است ولی به لحاظ وسعت و جمعیت این استان مهد نام آوران بسیاری در طول تاریخ بوده و هست.

از این گذشته به لحاظ مناظر طبیعی و جاذبه های گردشگری هم این استان قابلیت های فراوان دارد. من بارها دیده ام که توسط پایگاه «انجمن ایرانی همکاری با یونسکو» جاذبه های سایر استان ها معرفی می شود اما این استان با داشتن جاذبه های فراوان مورد غفلت قرار می گیرد و مسئولان این استان در این معرفی همت زیادی به خرج نمی دهند. در سفر اخیر که برای بازدید حوزه یا دانشگاه خاتم الانبیا که توسط آیه الله دری، امام جمعه محترم شهر در اراک اخیراً ساخته شده که الحق بی نظیر و دیدنی است، به شهر شازند هم رفتم تا از مدرسه ای که به نام علامه حاج محمد اسماعیل فدائی کزازی ساخته شده است بازدید کنم. نامبرده از علمای قرن سیزدهم هجری (1184-1262ق.) و دارای تألیفات فراوان و گرانسنگی است که تعدادی از آنها از جمله دیوان 1000 صفحه ای وی چاپ شده است و مقبره وی در روستای برج در 15 کیلومتری شازند قرار دارد.

من به فرماندار قبلی و نیز به فرماندار فعلی یاد آور شدم که دشت بین آستانه و برج بسیار دیدنی و زیباست همانند بسیار از مناطق زیبای شهر و استان مانند تله کابین هندودر، و مناطق پاکل و سرسختی بازنه و سورانه و عباس آباد و دشت شراء. ایشان یاد آور شد که همینطور است. وی به ما توصیه کرد که از دریاچه ای که در چند کیلومتری شازند است بازدید کنیم. ایشان می گفت اگر روی این دریاچه که عمق آن در بعضی قسمتهای آن تا 40 متر تخمین زده می شود سرمایه گذاری شود دست کمی از شورابیل شهر اردبیل ندارد. گردشگری می تواند در آمد خوبی برای استان داشته باشد. من به تفرجگاه باغک اشاره کردم که مورد توجه نیست در حالیکه گردشگاه بسیار زیبایی است و در اختیار آموزش و پرورش است. ایشان گفت که گردشگاه پنجه علی در نزدیکی توره بقدری زیباست که از نظر اهمیت و زیبایی بعد از منظریه تهران و باغرود نیشابور قرار دارد  و قرار شد از آن بازدید کنیم. متأسفانه آموزش و پرورش نگاه اقتصادی به داشته های خود ندارد تا ضمن رسیدگی به این مراکز بهره وری های آنها را بالا ببرد! آموزش و پرورش قطعاً مکانهای زیادی دارد که بلا استفاده یا کم استفاده است که می توان آنها را فعال کرد تا کمکی هم به بودجه آن هم باشد.

قصیده مرحوم علامه حاج ملا اسماعیل فدائی برگرفته از کلیات دیوان وی (1394) در وصف آستانه که اینک شهر شده و چند امامزاده در آن مدفون است و تنها بخشی از جاذبه های استان است و در آن به آثار طبیعی کوه شهباز و راسوند و دشت و مرغزار آن اشاره دارد شنیدنی و خواندنی است:

آستانه سهل بن علی

کو مسیحا دمی کلیم اعجاز
که به دل مردة شود دمساز

دهد این جسم خسته جان از نو
آرد این جان رفته بر تن باز

مژده ای آردم ز اهل وطن
بر غریبی شود غریب نواز

ز آشیان وطن چو یاد آرم
زین قفس می کند دلم پرواز

یاد یار ار کنم رود از یاد
ذکر محمود و داستان ایاز

کی بما رسم عاشقان! هیهات
این نه ز انجام راست و نه ز آغاز

کی شود هر درنده شیر افکن
کی شود هر پرنده ای شهباز

ای خوشا سهل و آستانة سهل
که به حسن است در جهان ممتاز

بر ارم بسته در قُرُق دَرِ او
یا ز جنت دری از او شده باز

در مصلّای او صفوف سرور
در رکوع و سجود بهر نماز

هست کوه بلور او مشهور
هست خاک طلای او ممتاز

هست عروسانه اش به ناز عروس
بر جهان تازیان او را تاز

آب حیوان و دشت رضوان است
آب اوتاف دشت لوفت باز

دشت در دشت او جنون انگیز
نشئۀ میر مستش عقل گداز

ای خوشا آب غار و سایة کوه
این به رتبت کرامت آن اعجاز

پیش خرّم ریاض خرگوشش
که بود مرغزار تازی تاز

گو به صحرای چین به خویش مبال
گو به دشت ختن به خویش مناز

فرقش این با ارم! که باشد این
به حقیقت بهشت و آن به مجاز

بین به الله اکبرش به دو کوه
نظری بر فراز آن انداز

تنگ الله اکبر است اینجا
غلط است آنکه گفت در شیراز

هست هم جنس لوءلوء خوشاب
گوهر معنی بلند آواز

اصل هر دانه ای است بحر و بری
دُر ز بحرین فدائی از کزاز

* در ذیل تصاویر از دریاچه و از باغ پنجه علی که توسط مرحوم عزت الله خان بیات، یکی از خیرین شهر وقف و اهدا شده است را ملاحظه می کنید:

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1335357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =