از گلاویز شدن ترامپ با دختر طبیعت تا سقوط دولتها و خودکشی یک بیمار جنسی

سال 2019 را باید سال قدرت گرفتن مردم نامید. معدود کشورهایی هستند که مردم آنها در سال 2019 به خیابان ها نیامده و مطالبات خود را به گوش دولت هایشان نرسانده باشند، و البته در برخی موارد هم این اعتراضات موجب سرنگونی دولت های مستقر گردیده اند. در سال گذشته اخبار داغ دیگری هم در صدر اخبار خبرگزاری ها قرار گرفتند که از آن جمله می توان به آتش سوزی های گسترده در مناطق شمالگان، آتش سوزی در کلیسای نوتر دام، و گلاویز شدن فعال نوجوان محیط زیست با ترامپ اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وب سایت فرانس 24 در گزارشی به 19 رویداد مهم سال 2019 پرداخته که در ادامه می خوانیم:
 

1. تظاهرات در مناطق مختلف جهان

ظاهرا در سال 2019 معدود کشورهایی هستند که مردم آنها برای بیان مطالبات شان، راهی خیابان ها نشده باشند. رهبران کشورهای بولیوی، الجزایر، لبنان، عراق و سودان، به دنبال اعتراضات سراسری، از قدرت برکنار شدند و مردم شیلی و اکوادر توانستند به دنبال اعتراضات خود، امتیازات مهمی را از دولت هایشان دریافت کنند.

اعتراضات و تظاهرات در کشورهایی همچون فرانسه، ایران، هند، هنگ کنگ، و عراق همچنان ادامه دارند.

2. بحران در شرکت بویینگ پس از دومین سانحه هوایی بویینگ737 مکس

به فاصله کوتاهی پس از سقوط «بویینگ 737 مکس»  شرکت «لایِن ایر» خطوط هوایی اندونزی در اکتبر 2018، هواپیمای مشابهی متعلق به خطوط هوایی اتیوپی در 10 مارس دچار سانحه هوایی شد. در مجموع این دو سانحه هوایی، تعداد 346 نفر جان باختند.

«دنیس میولنبرگ» مدیر عامل بویینگ، در ابتدا خلبان ها را مقصر حادثه دانست، اما اسناد و مدارک شرکت بویینگ حکایت از آن داشتند که شرکت مزبور، از مدتها پیش، متوجه وجود نقایص مختلفی در طراحی «بویینگ 737 مکس» گردیده بود. بازرسان در بررسی های خود، متوجه شدند که سیستم اتوماتیک جدیدی در طراحی جت مذکور به کار گرفته شده که شرکت بویینگ پیشتر به خلبانان اطلاع نداده بود که در صورت بروز اختلال در آن، باید چگونه آن را مرتفع سازند.

در هر صورت، این سوانح هوایی منجر به توقف در تولید مدل مزبور گردید و سایر بویینگ های 737 نیز از رده خارج شدند. به علاوه، «میولنبرگ» در ماده دسامبر مجبور به کناره گیری از سمت خود در بویینگ گردید.

3. قتل عام در شهر کرایست چرچ زلاند نو

یک سفیدپوست نژاد پرست 28 ساله، به دلایل شخصی، نمازگزاران مسجدی واقع در شهر «کرایست چرچ» زلاند نو را با اسلحه نیمه اتوماتیک مورد هدف قرار داد و بیش از 50 تن را به قتل رساند. در پی این حادثه، «جسیندا آردن» نخست وزیر زلاند نو وعده داد که قانون مربوط به حمل و نگهداری سلاح در این کشور مورد بازنگری قرار گیرد. چند هفته بعد، نمایندگان مجلس زلاند نو، با 119 رای موافق در مقابل تنها یک رای مخالف، قانون ممنوعیت حمل و نگهداری سلاح های نیمه اتوماتیک و جنگی را به تصویب رساندند.

4. وقوع اعترضات جدید در هنگ کنگ

«کری لام»، حاکم مورد حمایت پکن درهنگ کنگ، در اوایل ماه آوریل لایحه ای را به مجلس تقدیم کرد که بر پایه آن، دولت هنگ کنگ موظف به استرداد برخی مظنونان اعمال مجرمانه، به چین می گردید. از نظر مردم هنگ کنگ، این لایحه نشانه ی آن بود که چین بر خلاف وعده اش مبنی بر «پذیرش دو سیستم در یک کشور» و «استقلال قضایی مستعمره سابق بریتانیا (هنگ کنگ)» عمل کرده است.

صدها هزار تن، در اعتراض به این لایحه روانه خیابان ها شدند و «کری لام» در ماه سپتامبر مجبور به عقب نشینی از قانون مذکور گردید، اما دیگر دیر بود و معترضان خواستار کناره گیری او از سمت اش شدند.

تظاهرات مردم رو به وخامت گذاشت و در برخی موارد نیز به خشونت کشیده شد. دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ، در ماه نوامبر در محل این دانشگاه تحصن کردند، و معترضان در ماه دسامبر به خصوص در روز کریسمس، دست به تظاهرات خودجوش در مراکز خرید زدند.

5. سرنگونی رژیم سودان

ارتش سودان، در پاسخ به اعتراضات مردمی که از اواخر سال گذشته آغاز شد، «عمر البشیر»، دیکتاتور سودان را که به مدت سی سال حاکم این کشور بود، در ماه آوریل از قدرت برکنار کرد.

خلع «عمر البشیر» و به قدرت رسیدن «شورای نظامی» در سودان، موجب آرامش و خاتمه تظاهرات نگردید، چرا که معترضان خواهان استقرار دولت غیر نظامی در کشورشان بودند. تظاهرکنندگان در نهایت، با شورای نظامی به یک توافق پیرامون دولت انتقالی دست یافتند که بر پایه آن، یک «شورای عالی» متشکل از 11 عضو، اداره کشور را در اختیار می گرفت و پس از آن، حکومت به دست یک فرد غیر نظامی سپرده می شد.

معترضان بار دیگر در ماه دسامبر به خیابان ها آمدند تا با برگزاری سالگرد قیام سال گذشته که منجر به سرنگونی «عمر البشیر» گردید، یک بار دیگر به دولت انتقالی سودان یادآور شوند که مردم همچنان منتظر تغییر و تحول در کشورشان هستند.

6. آتش سوزی در کلیسای تاریخی نوتردام

آتش سوزی ماه آوریل کلیسای نوتردام که موجب تخریب مناره مخروطی شکل این کلیسا و ریزش سقف اسلیمی آن گردید، سراسر فرانسه را در ماتم فروبرد. البته پنجره های اسلیمی این کلیسا از سرایت آتش سوزی در امان ماندند.

دولت فرانسه، برای بازسازی این کلیسای دوره قرون وسطی که یکی از پربازدیدترین بناهای تاریخی در جهان است، طرح 5 ساله ای را ارایه کرده، و پرزیدنت «امانوئل مکرون» قول داده که این کلیسا، پس از اتمام کار بازسازی، زیباتر از گذشته شود.

امسال، برای نخستین بار طی دو قرن گذشته، مراسم کریسمس در این کلیسا برگزار نشد.

7. انتشار گزارش مولر

سرانجام پس از انتظار طولانی، گزارش رابرت مولر در رابطه با مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا، در 18 آوریل منتشر گردید. البته تحقیقات منتشر شده در این گزارش 448 صفحه ای، بر پایه مستنداتی بودند که توسط یک جناح سیاسی خاص فراهم آمده بودند.

تنظیم کنندگان این گزارش، با علم به ممانعت وزارت دادگستری از ایراد اتهام کیفری به رییس جمهور، به صراحت اتهامات وارده بر پرزیدنت ترامپ را مورد تایید قرار ندادند، هر چند که گزارش مزبور او را نیز تبرئه نکرد.

گزارش مولر به تماس های متعدد بین نمایندگان ستاد انتخاباتی ترامپ و روسیه اشاره می کرد و بیان می داشت که روسیه در تلاش برای انتخاب شدن ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا بوده است. به علاوه، گزارش مزبور به مواردی اشاره می کرد که نشان از اقدامات رییس جمهور برای اخلال در اجرای قانون را داشت.

8. حملات تروریستی سریلانکا

حملات انتحاری روز عید پاک در سریلانکا، بیش از 25 کشته و صدها مجروح به جای گذاشتند. سه کلیسا و سه هتل مجلل واقع در پایتخت تجاری بنگلادش، کلومبو، از جمله اهداف این حملات انتحاری بودند.

مقامات سریلانکا اعلام کردند که عوامل انتحاری، به یک گروه کوچک اسلامگرا در بنگلاش وابسته بوده اند. مقامات دولت این کشور گفتند که به باور آنها، حملات تروریستی  به مسیحیان بنگلادش، به تلافی قتل عام نمازگزاران در مسجد کرایست چرچ در زلاند نو صورت گرفته اند، هر چند که ناظران در رابطه با ارتباط این دو حادثه، اظهار تردید کردند.

9. بازداشت و مرگ «جفری اپستاین»

جسد بی جان «جفری اپستاین»، سرمایه گذار آمریکایی و متهم به جرایم جنسی، در سلول اش در زندان منهتن نیویورک پیدا شد و یک بار دیگر در سال 2019، حدیث توطئه نقل محافل گردید. «اپستاین» که ارتباطش با افراد سرشناسی چون «دونالد ترامپ»، «آلن درشوویتز»، «بیل کلینتون» و «شاهزاده اندرو (فرزند ملکه انگلیس و دوک یورک)» نمونه های کوچکی از ارتباطات وی هستند، در سال 2018 در دادگاهی در فلوریدا، به فریب دادن یک کودک و متقاعد کردن او به تن فروشی محکوم شده بود.

وی مطابق قانون ملزم بود که به عنوان یک مجرم جنسی، مشخصات و محل سکونت اش را به طور دایمی به اداره پلیس گزارش کند، اما بعدها برای وی تخفیف قایل شدند و به او اجازه ادامه فعالیت اش را دادند. «اپستاین» پیش از آزادی مشروط، بیش از یک سال را در زندان سپری کرد. وی در ژوییه 2019،  در حالی که با هواپیمای شخصی اش ازسفر پاریس باز می گشت، به دستور مقامات قضایی فدرال و ایالت نیویورک، به هنگام خروج از هواپیما بازداشت شد. بازرسان به هنگام تفتیش اقامتگاه مجلل اش در منهتن و آپارتمان وی در پاریس با مقادیر زیادی از تصاویر دختران جوان مواجه شدند.

جسد «اپستاین» در 10 اوت در سلول اش در زندان نیویورک در حالی یافت شدکه گردن وی در چندین نقطه دچار شکستگی شده بود. معاینات پزشکی جسد حکایت از خودکشی او داشتند، اما وکلای او در این رابطه ابراز تردید کردند و علاقمندان به تئوری توطئه، بر سر علت مرگ او با یکدیگر مسابقه گذاشتند. عبارت «جفری اپستاین خودکشی نکرد» در همه جا، از قوطی های آبجو گرفته تا توییت های نمایندگان کنگره، به چشم می خورد. هنوز زنان جدیدی پیدا می شوند که ادعا می کنند اپستاین ، آنها را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده، و یا آنها را به زور وادار به ارتباط با سایر مردان کرده است.

10. سخت تر شدن مواضع هند در رابطه کشمیر

رییس جمهورهند با صدور فرمانی در 5 اوت، قانونی را که به کشمیر اجازه می داد تا از نوعی خود مختاری و آزادی تصویب قوانین برخوردار باشد، لغو کرد. دولت هند با اعمال محدودیت بر منطقه کشمیر، اعزام نیروی نظامی، و قطع اینترنت و شبکه تلفن همراه تلاش کرد تا اطلاع جامعه بین المللی از اوضاع و احوال کشمیر را به حداقل برساند. تظاهرکنندگان به رغم هشدار دولت برای ماندن در خانه و تهدید به تیراندازی، به خیابان ها آمدند، اما به علت قطع ارتباطات مخابراتی منطقه، دستیابی به اخبار مربوط به تظاهرات دشوار است.

11. اشغال شمال سوریه توسط ترکیه

پرزیدنت ترامپ - در کمال شگفتی بسیاری از ناظران - در ماه فوریه اعلام کرد که داعش در سوریه کاملا شکست خورده است. وی در ماه اکتبر با خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، عملا متحدان کرد آمریکا را تنها گذاشت و کنترل منطقه را نیزبه دولت سوریه که مورد حمایت روسیه است، واگذار کرد.

اقدام ترامپ بستر ساز حضور نیروهای ترکیه در شمال سوریه گردید، و کردها که مسئولیت نگهداری زندانیان داعشی را به عهده داشتند تنها گذاشته شدند، و به این ترتیب مجبور شدند تا برای دفاع از خود، نگهبانی اردوگاه های اسرای داعش را رها کنند. نظامیان آمریکایی و سایر سرویس های اطلاعاتی بر این باور هستند که صدها معارض داعشی، در پی آشوب ناشی از تصمیم ترامپ، از زندان ها گریخته اند.

12. سرنگونی مورالس در بولیوی

مورالس می گوید که در اثر کودتای آمریکایی ها سرنگون شد، اما دیگران بر این باورند که او به دنبال انتخابات بحث برانگیز، توسط مردم از قدرت بر کنار شده است. هر چه باشد، این ارتش و پلیس بولیوی بودند که به دنبال اعتراضات بر سر انتخابات ماه گذشته در این کشور، «پرزیدنت اِوو مورالس» را در ماه نوامبر مجبور به استعفا کردند.

مورالس یک چوپان زاده، و نخستین رهبر بولیوی بود که در این کشور متولد شده، و از سال 2006 و به دنبال پیروزی قاطعانه در انتخابات، تا کنون در قدرت بود. وی در اکتبر 2019 خود را پیروز انتخابات اعلام کرد، اما مخالفان اش او را متهم به تقلب در آرا کردند و انتخابات، به دلیل اینکه ناظران بین المللی بی قانونی هایی را در برگزاری آن تشخیص دادند، ابطال گردید.

«مورالس» که از آرژانتین تقاضای پناهندگی کرده، هر گونه خلافکاری را انکار، و گفته است تا سال آینده، در همین ایام به بولیوی بازخواهد گشت.

13. محرومیت روسیه از شرکت در المپیک به خاطر دوپینگ

«آژانس جهانی مبارز با دوپینگ» در اوایل دسامبربه اتفاق آرا، روسیه را به خاطر عدم متابعت از قوانین مبارزه با دوپینگ، ازشرکت در مسابقات المپیک، جام جهانی و سایر رویدادهای بزرگ ورزشی محروم کرد. بر اساس رای آژانس مزبور، حضور پرچم و سرود ملی روسیه در بازی های المپیک توکیو در تابستان آینده، و همچنین بازی های زمستانی پکن در سال 2022ممنوع خواهد بود، هر چند که آن دسته از ورزشکاران روس که محکومیت دوپینگی ندارند، مجاز به شرکت در این مسابقات، بدون قرار گرفتن در زیر پرچم روسیه، هستند. روسیه گفته است که درخواست فرجام خواهی اش را به آژانس ارایه خواهد داد.

14. پیروزی بوریس جانسون در انتخابات و خروج قریب الوقوع بریتانیا از اتحادیه اروپا

پایان بن بست سه ساله بر سر برگزیت که منجر به سقوط دولت «ترزا می» گردید، و بازگشت پیروزمندانه ی«بوریس جانسون» به مقام نخست وزیری بریتانیا، از دیگر رویدادهای مهم سال 2019 بود.

جانسون از این پیروزی، تعبیر به چراغ سبز مردم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا کرد و گفت بریتانیا به هر تقدیر، دیگر در اتحادیه اروپا نخواهد ماند و تا 31 ژانویه 2020 از این اتحادیه خارج خواهد شد.

هرچند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اکنون قطعی شده، اما اینکه این خروج به چه صورت خواهد بود، مشخص نیست. جانسون تا پایان سال 2020 برای دستیابی به توافق تجاری با اتحادیه اروپا فرصت خواهد داشت – که البته این توافق باید به تصویب تمام 27 کشور عضو این اتحادیه برسد – در غیر این صورت، مقررات سازمان تجارت جهانی (WTO) مبنای مناسبات تجاری بریتانیا با این اتحادیه خواهد بود که البته این به معنی اعمال تعرفه های گمرگی بر کالاهای (ساخت بریتانیا) است.

15. اعتصابات بی سابقه در فرانسه در واکنش به اصلاح قانون حقوق بازنشستگی

اتحادیه ها و اصناف تجاری فرانسه در واکنش به تصمیم «امانوئل مکرون» مبنی بر اصلاح سیستم حقوق بازنشستگی – که بسیاری نیز آن را ضروری می دانستند – تمام تلاش خود را به کار بست تا از سیستم مشهور تامین اجتماعی فرانسه دفاع کند، و به این ترتیب با اعلام اعتصاب عمومی در 5 دسامبر( 2018)، کشور را به تعطیلی کشاند.

اقدامات این اصناف از آن زمان تا کنون ادامه یافته و در پاریس بیش از هر شهر دیگر فرانسه شدت داشته است. در پاریس که سیستم حمل و نقل عمومی به ندرت با تاخیر مواجه است، چندین خط مترو به طور کامل تعطیل شده و خدمات سایر بخش ها نیز به شدت کاهش یافته اند. پاریس نشینان از این وضع به ستوه آمده اند و بازار خرید کریسمس رونق چندانی ندارد. با این وجود، اکثر فرانسوی ها همچنان حامی اعتصابات هستند و گفته اند که در سال 2020 نیز به آن ادامه خواهند داد.

16. قانون تابعیت در هند

به دنبال لایحه پیشنهادی دولت ملی هند در 11 دسامبر که منتقدان آن را بر خلاف روح قانون اساسی سکولار این کشور می دانند و بر این باور هستند که این لایحه 200 میلیون مسلمان این کشور را به حاشیه خواهد راند، اعتراضات در این کشور آغاز گردید.

قانون مزبور به پاکستانی ها، افغان ها و بنگلادشی هایی که به شکل غیرقانونی در هند زندگی می کنند، به شرطی که بتوانند ثابت کنند که در کشورشان دچار تبعیض مذهبی هستند، تابعیت هند را اعطا می کند. البته این قانون مسلمانان را شامل نمی شود. در درگیری بین پلیس و معترضان، حداقل 23 تن کشته شده اند، و دولت هند در واکنش به اعتراضات، برگزاری هرگونه تظاهرات را ممنوع و اینترنت را قطع کرده است.

17. شهرت جهانی «گرتا تانبرگ»

مجله تایم در 11 دسامبر «گرتا تانبرگ»، فعال نوجوان محیط زیست را به عنوان شخص سال معرف کرد. وی با 16 سال سن، جوانترین فردی است که تا کنون به عنوان شخص سال معرفی گردیده است. این اقدام مجله تایم یک سال پس از آن صورت گرفت که این نوجوان سوئدی، در راستای حمایت از محیط زیست، دانش آموزان را تشویق به اعتصاب و نرفتن به کلاس درس در روزهای جمعه کرد.

سال 2019 سال مهمی برای «تانبرگ» بود و او را در ردیف نامزهای دریافت جایزه صلح نوبل نیز قرار خواهد داد، هر چند که همه نیز از اقدام این نوجوان تقدیر نکردند. «پرزیدنت ترامپ» یکی از آنهایی بود که این اقدام او را ارج ننهاد و در توییت اش نوشت «اینکه هم من توسط تایم، شخص سال 2016 شناخته می شوم و هم این نوجوان از سوی تایم به عنوان شخص سال 2019 معرفی می گردد، بسیار مضحک است».

18. رای مجلس نمایندگان آمریکا به استیضاح ترامپ

مجلس نمایندگان آمریکا، ترامپ را در دو فقره اتهامی، مجرم شناخت و رای به استیضاح او داد. موارد اتهامی وی شامل «سوء استفاده از قدرت» و «اخلال در کار کنگره» در رابطه با بررسی مکالمه وی با رییس جمهور منتخب اوکراین و فشار بر او برای تحقیق و تقحص پیرامون پرونده رقیب سیاسی اش «جو بایدن» بوده اند.

رای مجلس نمایندگان به استیضاح در روز 18 دسامبر، عمدتا بر اساس گرایش حزبی نمایندگان این مجلس بود. این سومین بار در تاریخ ایالات متحده است که قانونگذاران این کشور رای به استیضاح رییس جمهور می دهند. «ترامپ» و جمهوریخواهان روند استیضاح را حقه بازی دموکرات ها می دانند و آن را به تمسخر گرفتند و گفتند حتی به «عیسی مسیح» هم بیش از ترامپ فرصت داده شد تا از خود دفاع کند.

«نانس پلوسی»، رییس مجلس نمایندگان هنوز رای به استیضاح ترامپ را به طور رسمی به سنا که مسئول برگزاری جلسه محاکمه رییس جمهور است ابلاغ نکرده، و از این رو از منظر حقوقی، شخص رییس جمهور آمریکا هنوز مورد استیضاح قرار نگرفته است.

19. جهان در آتش

سال 2019 به پایان رسید در حالی که ایالت « New South Wales» استرالیا همچنان در آتش می سوزد. تا 21 دسامبر، نزدیک به 800 واحد مسکونی تخریب شده، و شعله های آتش بنای فروکش کردن ندارند. این آتش سوزی پس از آن اتفاق افتاد که پیشتر جنگلهای آمازون در برزیل، با بدترین حریق در یک دهه گذشته مواجه شدند و جنگلهای اندونزی دچار آتش سوزی ای شدند که از سال 2015 سابقه نداشته است. پس از آن جنگلهای سیبری و منطقه شمالگان بودند که آتش سوزی بی سابقه ای را تجربه کردند. آتش در سال 2019، موجب تخلیه ساکنان بخشهایی از جزایر قناری و سایر مناطق کره زمین گردید.

همه این حوادث در حال اتفاق افتادند که دمای کره زمین به بالاترین میزان خود، از گذشته تا حال رسید، و ماه ژوییه 2019، گرمترین ماهی بود که تا کنون به ثبت رسیده است.

منبع: فرانس 24- 31 دسامبر/ترجمه: حامد ضرغامی

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1337399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =