رئیس‌مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران در مجلس در نامه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد از آنچه اصرار به حرف‌های ملی‌گرایانه وی خواند، انتقاد کرد.

به گزارش الف ‌در این نامه آمده است:

برادر ارجمند جناب آقای دکتر احمدی نژاد

رئیس جمهور محترم

با سلام و احترام؛

اخیراً در سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای تلویزیونی جنابعالی گرایش جدیدی آشکار شده است که از جهات گوناگون سوال برانگیز و در خور توجه است. ضرورت این توجه از حیث مقام ریاست جمهوری است که اکنون مسئولیت آن به دوش شماست. منظورم اصرار شما به حرف های ملی گرایانه ای است که ابزاری بودن آن بر هر اهل نظری آشکار است و غیراسلامی بودن آن نیز. این ادبیات شما هم وهن اسلام است و هم وهن تمدن ایران. در این باره موارد زیر قابل توجه است:

1- شما در گفتگوی مستقیم تلویزیونی سه‌شنبه شب 26/11/89 که حدود یک ساعت آن به سحنان جنابعالی اختصاص داشت بیش از 45 بار از کلمه ایران، ایرانی و ایرانیان، به جا و نابجا، استفاده کردید. این وضع در سخنرانی شما در همایش نقش فناوری‌های نوین در زندگی انسان برای تحقق صلح و سعادت در30/11/89 در کیش تکرار شده است. در حالی‌که در این دو برنامه از کلمه اسلام استفاده نکردید. اگر طرح مکتب ایرانی- مکتب اسلامی و دفاع شما از آن نبود و یا فرد دیگری چنین سخنانی می‌گفت، کمتر حساسیت برمی‌انگیخت، ولی در این جا به نظر می‌رسد برای تکرار کلمه ایران تعمدی در کار است و در نگفتن اسلام نیز قصدی تعقیب می‌شود. این گرایش در حدی بود که به تحریف تاریخ نیز مبتلا شدید. تردیدی در این واقعیت تاریخی نیست که در طول تاریخ ملت ایران به صفاتی شهرت یافته که برخی از آنها افتخارآفرین است. از جمله است سهم ایرانیان در تکوین تمدن اسلامی و - در دوران معاصر - پیدایش انقلاب اسلامی در ایران و مقاومت این ملت در این 32 سال و الهامی که به ملل مسلمان داده است و آثارش امروز رخ می‌نماید.

سخن بر سر تجلیل از خدمات این ملت به اسلام نیست که حقیقتی تاریخی است، سخن بر سر این است که این ملت و انقلاب آن مدیون اسلام است. این اسلام بود که به دست ملت ایران دست استبداد و استعمار را ازاین سرزمین کوتاه کرد.

2- این گرایش در هر دو مطلب مذکور چنان است که از برخی جملات شما بوی نژادپرستی می‌آید:

** فرهنگ و روش ایرانی، ویژه و منحصر به فرد است (در همایش کیش)

** فرهنگ و روش ایرانی چیست؟ اساس فرهنگ ایرانی به محبت برآمده از یگانه‌پرستی، عتدالتخواهی و بزرگی و کمال انسان است. به تاریخ این سرزمین و سنتها و آداب و رسوم ایران نگاه کنید، تقریبا همه آداب و رسوم ایرانی، کاملاً انسانی است و ظرفیت جهانی شدن دارد. چون با نگاه به انسان و نیازهای انسانی طراحی شده است. در دل همه آنها حکمت هست. نقطه اوج آداب و رسوم ایرانی، نوروز است که همة آن زیبایی، عشق، محبت و انسانیت است. (همایش کیش)

** اصلاً زن ایرانی توی دنیا یک است. از نظر ادب، هنر، معرفت و انسانیت چیز دیگری است (گفت‌وگوی تلویزیونی)

بحث از درست و غلط بودن این گزاره‌ها، به شکل مطلق، به کنار، آنچه مهمتر است این سوال است که تافته جدا بافته معرفی کردن ایرانیان از زبان رئیس‌جمهور چه معنایی دارد؟

3- شما حساب «مسلمانان» را از «ایرانیان» و حساب «فرهنگ ایرانی» را از «فرهنگ اسلامی» با وضوع و دقت جدا می‌کنید:

وقتی مجری سیما از شما درباره خیزش اسلامی اخیر در منطقه می‌پرسد در پاسخ می‌فرمایید:

** این بیداری ..... در همه دنیا هست. ویژه «مسلمانان» یا «ایرانیان» نیست

در جای دیگری از همان گفت‌وگو فرموده‌اید:

** یکی از نگرانی‌های ما همیشه فاصله طبقاتی است. چرا باید یک عده محروم باشند؟ «فرهنگ ایرانی» این طوری است، «فرهنگ اسلامی» این طوری است

آیا این همان ادامه بحث انحرافی «مکتب ایرانی» و «مکتب اسلامی» نیست؟ این جداکردن‌ها و تافته جدابافته ساختن‌ها چه فضیلتی را برای ایران اثبات می‌کند؟ کجا رفت احترام آثار بزرگانی چون شهید مطهری و " خدمات متقابل اسلام و ایران " او؟

4- در این ایرانی‌گری تا جایی پیش می‌روید که به قلب واقعیت هم مبتلا می‌شوید، آنجا که گفته‌اید:

** ایرانی‌ها اینطوری‌اند دیگر، جانشان را می‌دهند برای عزت ایران، چقدر روی مین رفتند برای عزت فرهنگ این سرزمین!

چرا جوری سخن می‌گویید که گویی مفاد این همه وصیت نامه‌های شهدا را نادیده گرفته‌اید که اعتقادات دینی و سرمشقی که از اولیای خدا گرفته‌اند جانمایه انگیزه‌های آنان برای شهادت بوده است؟ چرا می‌خواهید بر همه این فداکاری‌ها رنگ ملی‌گرایی بپاشید در حالی که حتی جبهه ملی هم مدعی آن نبوده است. بخوانید سخن امام را که فرمود:

** ملت ما که خون خودش را ریخت و فریاد کرد الله اکبر، فریاد کرد جمهوری اسلامی، اسلام این‌ها را وادار کرد به یک همچو جانبازی و خونریزی و فدایی دادن (صحیفه نور ج 7 ص 456)

**همه می‌دانندکه تحمل هشت سال فشار و سختی فقط برای اسلام عزیز بوده است

(صحیفه نور ج 21 ص 329)

** این همه خون دادند مردم برای اینکه اسلام تحقق پیدا کند. (صحیفه نور ج 8 ص 43)

5- در همین راستا علت دشمنی استکبار را با ایران اسلامی به نادرستی به ایرانی بودن باز گرداندید:

**آن‌ها که با ما دشمنی می‌کنند، با سلاح و موشک و بمب، دشمن نیستند.... از بازیابی هویت و روش ایرانی‌ها می‌ترسند. چون در تاریخ تجربه کرده‌اند، دیدند هرگاه ایران فرصتی پیدا می‌کند و خود را می‌یابند، حرفهایشان جهانی است(همایش کیش)

برای روش ایرانی هم که قبلاً تعریف خاص خودتان ارائه کردید. اینکه این ایرانی‌گری که شما بر آن اصرار دارید چقدر مورد قبول محققان و مورخان است بحث دیگری است، ولی به راحتی با رجوع به تحلیل‌های واقع بینانه امام تعارضش با خط آن بزرگوار آشکار می‌شود:

** دشمن‌های ما از جمهوری نمی‌ترسندة از اسلام می‌ترسند(صحیفه نور ج 7 ص 456)

** تنها نیروی که می‌تواند آنان را از صحنه خارج کند، اسلام است. آنها در این ده سال انقلاب اسلامی ایران، ضربات سختی از اسلام خوده‌اند و تصمیم گرفته‌اند که به هر وسیله ممکن آن را در ایران که مرکز اسلام ناب محمدی است نابود کنند.

حوادث افتخارآفرین این روزها منطقه شمال آفریقا تا انتهای شبه جزیره عربستان گویای همین حقیقت است که همه‌جا آمریکا و همپیمانانش با اسلام مساله دارند نه با ایرانی و مصری و یمنی و بحرینی. ناسیونالیسم منحط هم در ایران سابقه دارد و هم بیشتر در کشورهای عربی به ویژه در مصر. هیچگاه هم آمریکا و اروپا و اسراییل با آن مسآله‌ای نداشتند، بلکه عندالاقتضاء تقویت هم در کار بود، ولی مبارزان مذهبی، به ویژه علمای آزاده در همه جا تحت فشار و تعقیب بودند. از روحانیت مبارز در ایران تا سید قطب در مصر.

6- تمسک به ایرانی‌گری با مصالح ملی ما در صحنه منطقه‌ای و داخلی چه می‌کند؟

درست در وضعیتی که تمامی مردم منطقه از شمال آفریقا تا یمن و کشورهای همسایه، با فصل مشترک اسلامیت علیه دست نشاندگان غرب قیام کرده‌اند، حق این است که رئیس‌جمهورِ جمهوری اسلامی ایران بر اسلامیت - که واقعیت هم دارد- تاکید بورزد نه آنکه با تاکید بر ایرانی‌گری که بخشی از آن نیز گزافه و غیر واقعی است، فرصت بزرگ ارتقاء مصالح جمهوری اسلامی و مصالح کلی کشورهای مسلمانان را فرو گذارد. و از آن زیانبارتر آن که با این حرف‌ها، حساسیت‌های فراوانی را هم در جهان اسلام و در منطقه علیه ایران برانگیزد. جنابعالی با محبوبیت خوبی که به برکت انقلاب اسلامی مردم ایران بین‌ ملل مسلمان، به ویژه ملت مصر کسب کرده بودید، می‌توانستید دراین حرکت گسترده مسلمانان موثر شوید و با این اقدام موقعیت بین‌المللی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را ارتقاء ببخشید. از آدم باهوشی مثل شما غفلت از این مهم عجیب است! این چه ادبیاتی است که اهل تحقیق آن را ابزاری می گیرد و اهل سیاست آن را مضر؟

از حیث داخلی نیز دمیدن در ملی‌گرایی عامل تفرقه است نه اتحاد. به یاد دارید که اولین کسانیکه با ابزار ایرانی‌گری قصد داشتند نفوذ سیاسی بخرند حزب مشارکتی‌ها بودند که با شعار «ایران برای ایرانیان» به میدان انتخابات آمدند. حتماً به خاطر دارید که این حرکت اصلاح‌طلبان به تعصبات قومی دامن زد. تعصباتی که ریشه شیطانی دارد و عامل تفرقه در ایران است.

7- محور دیگر صحبت‌های شما در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های اخیر که در دو مطلب مورد بحث نیز ظهور زیادی دارد، تاکید افراطی بر محبت است. این کار از نگاه دینی قطعاً ناتمام است.

** اگر فقط ویژگی محبت در انسان‌ها متجلی شود، زندگی بشریت سرشار از سعادت و صلح خواهد شد و آرزوی تاریخی بشر برای صلح و جاودانگی محقق خواهد شد. ایرانیان همواره در طول تاریخ از این ویژگی به طور کامل برخوردار بودند. (همایش کیش)

** دولت همه را دوست دارد، دولت به عنوان دولت همه ملت ایران، ما همه ملت‌ها را دوست داریم، همه را! تمام ده دهک یعنی 75 میلیون جمعیت ایران را دوست داریم... همه را دوست داریم. (گفت‌وگوی تلویزیونی)

اگر شما همه 75 میلیون نفر از جمعیت ایران را دوست دارید، پس توّلی و تبـّری چه می‌شود؟

8- به نظر می‌رسد که در سیاست خارجی نیز صلح کلی شده‌اید. امری که با دیپلماسی رسمی کشور در تضاد است:

** راهی جز همکاری نیست. برای رسیدن به همکاری نیازمند گفت‌وگو هستیم. ما همیشه گفته‌ایم که آماده گفت‌وگو هستیم.ما هیچ وقت از گفت‌وگو فراری نبوده‌ایم .باید گفت‌وگو کنیم و.... ما می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم برای همکاری و دوستی، نمی‌خواهیم نتیجه گفت‌وگوها افزایش دشمنی باشد. (گفت‌وگوی تلویزیونی)

با همه دولت‌ها میخواهید گفت‌وگو کنید؟ استثناء ندارد ؟ یادتان هست در محضر رهبری وقتی جنابعالی با همین کلیت از مذاکره صحبت کردید، مقام معظم رهبری در جمع مسئولان نظام با صراحت گفت‌وگو با آمریکا را استثنا فرمود؟ اسرائیل که جای خود دارد.

ریشه این جور سخن گفتن ناشی از نگاهی است که به آمریکا و جهان استکباری پیدا کرده‌اید، یا از قبل داشتید و حالا تدریجاً بیان می‌فرمایید. شما آنان را دچار تحلیل غلط و اشتباه محاسباتی می‌شمارید نه دارای روحیه استکباری، فزون طلبی و ستمگری!

** با ایران مشکل دارند. حالا به خاطر روحیه استکباری یا تحلیل غلط. من فکر می‌کنم بیشتر به خاطر تحلیل غلط است. اشتباه محاسباتی است... البته ما دوست نداریم درباره تحریم، درباره دشمنی [حرف بزنیم] ... همکاری کنیم به نفع همه است، به نفع همه دنیاست.من فکر می‌کنم اگر آدم هایی بودند که اشتباه محاسباتی نداشتند شرایط را می‌فهمیدند، خیلی بهتر می‌توانستند از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ملت ایران در دنیا استفاده کنند.(گفت وگوی تلویزیونی )

این نگاه نسبت به آمریکای سلطه‌گر با واقعیت نمی‌خواند. علاوه بر آن با مصالح ملی ما و مصالح مسلمانان منطقه سازگار نیست. اگر این تصویر غیرواقعی را مردم ایران از آمریکا داشتند، اساساً انقلابی نمی‌شد تا امروز شما رئیس‌جمهور باشید و اگر مردم منطقه نگاه شما را داشته باشند به جای آنکه برای سرنگونی آنها قیام کنند، باید با حاکمان گرفتار اشتباه خود گفت‌وگو می‌کردند. ولی ظاهراً آنها هم مانند مردم ایران حرف امام امت را پذیرفته‌اند که آمریکا شیطان بزرگ است و نصیحت رهبر معظم انقلاب را قبول کرده‌اند که فرمود فریب این شیطان را نخورند و قیام خویش را تا انتها ادامه دهند.

آقای رئیس‌جمهور! جنابعالی در گفت‌وگوی تلویزیونی پس از دفاع صددرصد از اطرافیان بعضاً مساله‌دار‌ خود، تاکید کردید که «ما یک برنامه روشن داریم» و نیروها را متناسب انتخاب می‌کنیم. لطفا برای مردم، بویژه نیروهای حزب‌الهی و بسیجی توضیح دهید که این ایرانی‌گری در کجای برنامه روشن شما قرار دارد؟ آیا این ادامه بزرگ کردن منشور کوروش و رونمایی از آن با حضور رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران، رئیس دفترش و سفیر انگلستان است ؟

آیا پرده‌ دیگری از جداسازی «مکتب ایرانی» از «مکتب اسلامی» است ؟ یا مقدمه «منشور نوروز» است؟ دعوت از 12 رئیس جمهور و انجام مراسم ویژه در تخت جمشید از ابتکارات کیست؟ این مراسم یادآور جشن‌هایی در رژیم گذشته نیست؟ این ها در ایجاد فاصله بین ما و ملل مسلمان دیگر چه اثری دارد ؟ تبلیغات علمای فاسد وهابی را علیه ما چقدر تقویت می‌کند؟ لازم است شما که در این گفت‌وگوها شرکت می‌کنید، به این پرسش‌ها پاسخ دهید تا مردم بدانند دلیل اصلی آقای رئیس جمهور برای این ایرانی‌گری و تاکید غیرمعمول بر محبت با آن نتایج منفی‌ چیست ؟

احمد توکلی

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر

در مجلس شورای اسلامی

کد خبر 133965

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    از فردا به جناب توکلی حمله میکنن! نماینده ی مجلس که جای خود مردم عادی هم میتوانند رئیس جمهور را نقد کنند.
  • بدون نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    احسنت جناب آقاي توكلي كاملا صحيح و موشكافانه بود . ولي مطمئنم آقاي رئيس جمهور مجددا يكي از آن توجيهات امام زماني خواهد آورد.
  • ا.ا GB ۱۴:۲۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    احمدی نژاد اگه یک کار خوب کرده باشه همین ملی گرایه.
  • بدون نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    احسنت به شماآقاي توكلي با اين دليل و استدلالتان
  • رها IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    شما به سخنرانی رییس جمهور هم ایراد میگیرید یعنی رییس جمهور باید طوری صحبت بکند که شما دوست دارید والله این مدل جواب نمیدهد شما با تنگ نظری خودتان همه چیز را در سرا شیبی قرار دادید
  • پویا IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    شیر محمود احمدی نژاد....
  • بدون نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    بله ، باید می گفت عرب ، ایرانی کجا بود ؟ ایرانی دیگه مُرد...
  • الف IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    واقعا حرف های آقای توکلی تامل برانگیزه...آقای رییس جمهور اگر صلاح بدانن و جوابی داشته باشن، خوشحال میشیم بشنویم...دم شما گرم حاج احمد آقا
  • آدم IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    من یکی از منتقدان جدی احمدی نژاد هستم,ولی آقای احمدی نژاد در دولت دهم پخته تر عمل کردند,مثلا بیش از یکسال است که در آتش اختلافات جناحی ندمیده اندو بیشتر سرگرم کارهای اجایی هستند. در سیاست خارجی پی برده اند که یکی از راههای توسعه کشور سرمایه گذاری خارجی می باشد و در مسایل فرهنگی نیز به عنوان نمونه شاهد تحول در هنر سینما بوده ایم. پس بهتر است اگر نقدی می شود دلسوزانه باشد نه متعصبانه. والسلام
  • محمد IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    چشم آقای توکلی و حزبش روشن
  • JAVAD IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    حالا چرا جناب ایشان از آوردن کلمه ایران این قدر ناراحت و برآشفته می شوند جای بسی تعجب و پرسش است؟؟!!!!
  • بدون نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    ...zendeh bad ahmadinejad
  • پهلوان IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    احتمالا چون با مردم ایران صحبت میکرده این همه از کلمه ایران استفاده کرده است .
  • بدون نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    جناب آقاي توكلي مگه اهل كدام كشور است كه از ايران زياد خوشش نمياد البته برخي صحبتهاي ايشان نيز در خور تامل است
  • بدون نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    من با آقای توکلی موافقم یه مقدار سطح بالا فکر کنید متوجه می شوید
  • بدون نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    dar in yek mored ba aghaie ahmadinejad moafegham.ma irani hastim be iran ham eftekhar mikonim.
  • borna IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    اقای توکلی , دیگه انقدر دست تنگ شدید که به ایرانی بودن این مردم هم گیر میدهید!!متاسفم
  • داود A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    من اول ایرانی هستم, بعد یه مسلمان. آقای توکلی, شما باید اول اسلام رو تعریف کنید بعد به رئیس جمهور انتقاد کنید. مگر قبل از اسلام ما کافر بودیم که ... مگر ما قبل از اسلام , تسلیم فرامین خدا نبودیم؟
  • بدون نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    چرا شما فکر می کنید آقای احمدی نژاد نباید از واژه ایران به دفعات استفاده کند آقای احمدی نژاد یک فرد ایرانی است و ما هم به سربلندی کشورمان افتخار می کنیم.هر کس که با ایران مشکل داره می تونه تشریف ببره
  • بدون نام IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    وقتی روحانیون در دفاع از اسلام و مقابله با اندیشه های بی ربط ساکت هستند آقای توکلی به صدا در می آیند. احسنت به آقای توکلی. روحانیون قم ببینند که در مقابل این انحراف سکوت کرده اند.
  • شیراز IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    دلیل شما چیه برای این ایران ستیزی غیر معمول؟
  • بدون نام IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    نامه آقای توکلی و حرفهایی که در اون وجود داره جای تفکر داره. امیدوارم رئیس جمهور محبوب به این نکات توجه داشته باشند. ایرانی بودن یک افتخاره ولی در شرایط کنونی بایستی به واژه اسلام بیشتر توجه کرد.
  • m IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    ايشون برن در مورد همون تورم هفتاد درصدي صحبت بكنن!!!
  • بدون نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    راستی شما مردم ایران را این قدر کوته فکر می دانید که با کلمه ایران و ایرانی فریب بخورند؟؟ فکر می کنید استفاده از کلمه ایران ابزار فریب برای چه کسانی باشد؟؟ مردمی که این قدر بصیرت داشته و دارند که فریب فتنه را نخورند با کلمه ایران و ایرانی فریب چه چیز را خواهند خورد؟؟؟
  • بدون نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    این دیگه آخرشه،مگه ما ایرانی نیستیم؟رئیس جمهورمون هم ایرانیه و داره با مردم ایران صحبت میکنه؟مگه گفتن واژه ایران جرمه؟رئیس جمهور محبوب و مظلوم،حمایتت می کنیم.
  • مولکولی از ایران IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    آقای احمدی نژاد هم تقصیر نداره. یه متن به ایشان می دند. ایشون هم می خونه! ببینید خوبه که منتقد داشته باشند. باعث می شه دقیقتر عمل کنند.
  • مهرداد IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    بابا این بنده خدا احمدی نژاد هرچی میگه بهش گیر میدن!!! میگه ایران گیر میدن... میگه اسلام، یه گروه دیگه گیر میدن!!
  • بدون نام IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    زنده باد ایران و ایرانی زنده باد پارس کهن
  • بدون نام DE ۲۱:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    همه گفتار و رفتارمون کاملا درست و بدون اشتباه و انحراف است،فقط این مورد کوچک مشکل داشت که جناب آقای توکلی مرحمت فرمودند و باعث آگاهی‌ ملت شریف و بزرگوار شدند.
  • ساسان IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    اسلام عزیز سر جای خود ایران جاوید هم جای خود. اگر ایران نبود که الان فرهنگ اسلامی هم پیشرفت نمیکرد.در این یک مورد ایول احمدی نژاد. زنده باد ایران
  • بدون نام IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
    0 0
    آقاي توكلي فراموش كردن ما قبل از مسلمان بودن ، ايراني بوديم (( يعني آرياي))‌بودم .
  • ارشك IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    0 0
    جناب توكلي لطفا حتما كتاب " دو قرن سكوت " از عبدالحسين زرين كوب را مطالعه بفرماييد تا بفهميد مردم ايران چگونه اسلام را پذيرفتند. زنده باد ايراني.
  • بدون نام GB ۰۳:۰۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    0 0
    زنده باد دکتر توکلی...که در شلوغی یارانه‌ها و بودجه و...نکته انحرافی داستان دنباله دار مکتب ایرانی رو زنده کرد...کاملا با نامه و محتوای آن موافقم و نسبت به رفتارهای دولت حس های بدی دارم...
  • مادر شهيد IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    0 0
    ايشان يك ايراني مسلمان بتمامي معنا و حامي و فرمانبرداراصلي ولايت فقيه و زنده كننده نام شهيدان و مردمي است.وقتي ايشان از اسلام و حمايت از مظلومان غزه و فلسطين و بيداري منطقه مي گفتند ،آقايان مي گفتند ايشان ايراني نيست.وقتي از ايران مي گويند به ايشان تهمت بي ديني ميزنند و مي گويند چرا نام ايران را بزرگ مي كنند.ما راي دهندگان به ايشان ،از مجلس و ارگانها مي خواهيم كه بجاي حرفهاي نامربوط و تهمتها،حسادتها و بغضها بهتر است با دولت همياري و همدلي و همكاري شود.دعاي خير ما هميشه براي ايشان است.
  • بدون نام IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    0 0
    آقاي توكلي،لطفا دست از سر اين مردم برداريد.شما اگه راست مي گوييد مجلس فرمايشي تان را درست كنيد .
  • عماد IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    0 0
    وطن پرستی شرک است . گرچه اگر قرار باشد بجز نام خدا نام دیگری در یادم باشد نام وطن بهترین است.
  • علیرضا IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    0 0
    به عمل کار برآید به سخندانی نیست
  • حسام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
    0 0
    ایران، اسلام، زبان فارسی، زبان ها و گویش های محلی، اقلیت های قومی و مذهبی، برگزاری جشن ها و پاسداشت آیین ها و سنن ملی و باستانی، برگزاری مراسم مذهبی از سوی همه ادیان الهی و ... همه و همه باید در این سرزمین محترم شمرده شود. استفاده ابزاری و افراط و تفریط در هر یک از موارد فوق از سوی هر کسی صورت گیرد زیبنده نیست.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین