واکنش نیویورک تایمز و گاردین به تهدید ترامپ درباره ۵۲ مرکز فرهنگی

گاردین در پی تهدید اخیر رییس جمهور آمریکا مبنی‌ بر حمله این کشور به ۵۲ مرکز فرهنگی و آثار تمدنی ایران، اقدام به تهیه فهرستی از گنجینه‌های فرهنگی ایران کرد و همچنین نیویورک تایمز نیز به این اقدام «ترامپ» در مقاله‌ای واکنش نشان داد.

در بخشی از  این گزارش «گاردین» که با محوریت معرفی گنجینه‌های تاریخی و فرهنگی ایران منتشر شده، آمده است:« اگر تهدید «‌دونالد ترامپ» برای هدف قرار دادن «مناطق فرهنگی» ایران عملی شود، رئیس جمهور ایالات متحده نیز در زمره «ویرانگرهای فرهنگ و تاریخ» یعنی «‌طالبان» و «داعش» قرار خواهد داد؛ گروهک‌هایی که هر دو به تخریب و ویرانگری‌های مشابهی در این قرن دست زده‌اند.»

در ادامه این گزارش «گاردین» می‌خوانید : « طالبان ‌در سال ۲۰۰۱ «تندیس‌های بودا در بامیان» را بمباران کرد؛ داعش مساجد، مکان‌های مقدس و دیگر سازه‌های تاریخی واقع در عراق و سوریه را را نابود کرد،‌ که از جمله آن‌ها می‌توان به شهر باستانی «پالمیرا» اشاره کرد.»

آیا ترامپ می‌داند چه چیزهایی از بین خواهند رفت؟ احتمالا نه – اما ممکن نیست که او تنها فردی باشد که از ارزش این آثار آگاه نباشد. این حقیقت که گردشگران غربی به ندرت از  کشور ایران بازدید کرده‌اند به فقدان جاذبه‌های گردشگری مربوط نیست. ایران با وجود داشتن تمدن ۵ هزار ساله و حدود ۲۰ سایت ثبت شده در فهرست میراث جهانی «یونسکو»، یک کشور غنی و منحصر بفرد، به ویژه در حوزه معماری مذهبی محسوب می‌شود که معماری مذهبی را می‌توان نمایشگر مهارت و تسلط بالا بر علم هندسه، طراحی انتزاعی و مهندسی پیش صنعتی بی‌مانند تمدن این کشور محسوب کرد. این‌ها فقط میراث فرهنگی ایران نیستند بلکه به تمام بشریت تعلق دارد.»

این نشریه در ادامه به ارائه فهرستی راهنما از بناها و مناطقی که از آن‌ها به عنوان «جواهرات ایران» یاد کرده، پرداخته است.

گاردین جواهرات ایران را این طور معرفی کرد:

«‌تخت جمشید»‌ جواهر تاج باستانی ایران

تخت جمشید

مسجد شاه چراغ ؛ بنایی با معماری منحصر بفرد و نورپردازی ماورایی

مسجد شاه چراغ

کلیسای وانک؛ بنایی مملو از نقاشی‌های دیواری چند تکه‌ای و حکاکی‌های طلاکاری شده

کلیسای وانک

پل‌های اصفهان ؛ پل‌هایی مبهوت‌کننده و شاهکاری از لحاظ مهندسی و کاربرد

پل‌های اصفهان

مسجد شیخ لطف‌ الله ؛ یکی از نفیس‌ترین بناهای کاشی‌کاری شده جهان

حرم «امام رضا» (ع)؛ بزرگ‌ترین مسجد جهان و خانه آثار تاریخی ارزشمند

از پاسارگاد به عنوان مجموعه ساختمان‌های الهام‌بخش «تاج محل» و کاخ «الحمرا»، از آرامگاه دانیال نبی به عنوان آرامگاهی متعلق به هزاره ۴ پیش از میلاد، از ارگ بم به عنوان بزرگ‌ترین سازه خشتی جهان، از گنبد کاووس به عنوان نمونه‌ای بارز از بی‌نظیری بناهای ایران باستان در مهندسی و طراحی یاد کرد.

نشریه نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی درپی تهدیدهای اخیر ترامپ، هدف قرار دادن سایت‌های فرهنگی در جنگ را غیر قانونی و وحشیانه خواند. در بخشی از گزارش این نشریه آمده است: «دونالد ترامپ تهدیدهای خود برای نابود کردن گنجینه‌های هنری و معماری ایران را تکرار کرده و این کار او ایالات متحده را در زمره «داعش» و طالبان قرار می‌دهد.»

منبع: چمدان

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1339972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =