۰ نفر
۱۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۸

پارس توریسم نوشت:

سعدی افشار هنرمند پیش‌کسوت نمایش‌های سیاه‌بازی به تازگی در گفت‌وگویی با خبرگزاری سینما ایران روایتی از دستگیر شدن و به زندان افتادن به خاطرسیاه‌بازی بازگو کرده است‌.

وضعیت سیاه‌بازی
سال‌ها است که نمایش سیاه‌بازی و تخت‌حوضی کم رنگ شده و به آن بی‌توجهی می‌شود مشکلات فراوانی بر سر راه این نمایش‌ها است که موجب بی‌رونق شدن آن می‌شود. نمایش‌هایی که به اجرا درمی‌آید رنگ و بوی گذشته را ندارد نمی‌توان به هنرمندان این دوره خرده گرفت. آنها تلاش خود را می‌کنند ولی مشکل ایجا است که از میان فعالان و بازیگرانی که سال‌های سال عمر خود را در راه سیاه‌بازی گذاشته‌اند و از هم‌دوره‌ای های من بودند تنها من زنده هستم. نمایش‌های سیاه‌بازی در وضعیت بدی به سر می‌برند و می‌توان گفت نمایش‌های سیاه‌بازی در کما است. کم رنگ شدن این نوع نمایش‌ها دلایل مختلفی دارد بخشی از آن به خود ما یعنی هنرمندان برمی‌گردد که فکری به حال وضعیت بد این نمایش‌ها نمی‌کنیم.

مشکلات سیاه‌بازی
خود من قسمتی از این مشکلات را گردن می گیرم، زیرا دیگر توان ادامه فعالیت هنری خود را ندارم و دیگر کسی از هنرمندان دوره خودم باقی نمانده که انگیزه‌ای پیدا کنم و یک کار را به اجرا در آورم بارها از طرف افراد مختلفی که در عرصه نمایش ایرانی فعالیت می‌کنند به من گفته شده کلاس‌های آموزشی برای بازیگران و دانشجویان رشته تئاتر بگذارم تا تجربیات خود را به آنها انتقال دهم ولی آموزش دادن حوصله و انرژی می‌خواهد که من دیگر ندارم.

زندان برای سیاه‌بازی
در قدیم همه خانه‌ها حیاط‌دار بود و در مراسم شادی و عروسی بازیگران نمایش‌های تخت حوضی و سیاه‌بازی را دعوت می‌کردند که نمایش اجرا کنند ولی مراسم‌های عروسی و شادی امروزه به شکل دیگری برگزار می‌شود. در آپارتمان سیاه‌بازی کردن پردردسر است و به دلیل سرو صدای آن دیگر همسایه‌ها آزرده می‌شوند. ما چند بار در آپارتمان اجرای برنامه داشته‌ایم اما دو یا سه بار موجب دستگیری و به زندان افتادن ما شد. البته زود آزاد شدیم ولی همین موضوع موجب شد دیگر به سراغ اجرا در آپارتمان و دردسرهایش نرویم.

54141

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 134462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =