هزینه زیادی برای خانه تکانی ممنوع؛ همه چیز را ارزان بخرید!

شاید خیلی ها فکرکنند خانه تکانی هم مانند خیلی کارهای دیگه در عرض چند روز تمام میشود؛ ولی اگر بدون برنامه ریزی اینکار را انجام دهید، تنها نتیجه باقی مانده از زحمات شما خستگی خواهد بود.

خستگی زیاد کار خانه تکانی و هزینه های بالا آن، این کار را به یک دغدغه بزرگ برای بسیاری از افراد تبدیل کرده است.

دلایل نیاز خانه تکانی به برنامه ریزی :

اکالا بلاگ: در کنار همه مشکلات و خستگی های خانه تکانی، یکی از مشکلاتی که در خانه تکانی های اسفند وجود دارد شلوغی است، اگر تصمیم دارید فرش هایتان را به قالیشویی بدهید، ممکن است انها را به موقع تحویل ندهند یا به علت بالا بودن سفارشات قالی شویی در این بازه زمانی فرش ها خوب شسته نشوند! اگر هم بخواهید زودتر برای این مورد اقدام کنید، مجبور میشود فرش های تمییز را روی زمینی که خاک دارد و تمییز نشده پهن کنید و فرش ها دوباره کثیف شوند! جال است بدانید. پس یکی از موارد مهمی که در خانه تکانی باید رعایت کنید ترتیب و توالی تمییزکاری است. یکی دیگر از مواردی که باید در توالی رعایت کنید، انجام خانه تکانی از بالا به پایین است. اول سقف و لوسترها را پاک کنید و به همین ترتیب سراغ مراتب پایین تر بروید. در این مقاله میگوییم که به ترتیب از کدام بخش های خانه، خانه تکانی را شروع کنید و وروشهای هرکدام را نیز بیا میکنیم.

1- سقف

چون سقف قسمتی است که معمولا یک بار در سال تمییز میشود، خاک زیادی دارد. در مرحله اول باید خاک های روی آن را پاک کنید. راحت ترین راه برای از بین بردن خاک سقف، استفاده از جارو برقی است. در مرحله بعد باید از یک ماده شوینده مناسب استفاده کنید. مایع شوینده را به یک غلتک رولی آغشته کنید و سقف را با آن تمیز کنید. سپس یک پارچه خشک به آن غلتک وصل کنید و سقف را خشک کنید. اگر لکه خاصی روی سقف نباشد این مراحل برای تمیز کردن سقف کافی است.

2- لوستر و چراغ ها

لوسترها و چراغ هایتان از هرنوعی که باشد، بهتر است چراغ ها را خاموش کنید و لامپ ها را از لوستر خارج کنی. مهم است که قبل از باز کردن لامپ ها اجازه دهید مدتی خاموش بمانند و خنک شوند. سپس خاک روی لامپ ها و لوسترها را گردگیری کنید. اگر شما هم آباژورهای چوبی و هم لوسترهای کریستالی دارید، از دستمال های جداگانه برای تمییز کردن آنها استفاده کنید.

3- کابینت ها، بوفه و کمدهای بلند

در مرحله سوم سراغ بخش هایی بروید که ارتفاع زیادی دارند. مانند کابینت یا بوفه ها و قفسه های تزیینی منزل. این قسمت ها هم مانند سقف و لوسترها بیشتر از کثیف بودن و لک داشتنف مقدار زیادی خاک دارند و یک گردگیری ساده یا دستمال مرطوب به احتمال زیادی کافی خواهد بود. ابتدا تمامی کابینت ها را خالی کنید و تمامی وجوه کابینت را گرد گیری کنید. از دستمال دیگری برای گردگیری ظروف داخل کابینت ها استفاده کنید و ظروف را بعد از اینکه خودشان و کف کابینت خشک شد دوباره در کابینت بچینید. تا زمانی که هرکدام مرطوب باشند، از کنار هم قرار دادن آن‌ها اجتناب کنید.

4- پرده ها و پنجره ها

بعد از سطوح ذکر شده، بالا ترین سطوح مربوط به پنجره هاست. پرده ها را جدا کنید و بشویید. برای پنجره ها بهتر است اول با یک پارچه خشک آنها را تمییز کنید تا خاکشان از بین برود، در مرحله بعد به کمک شیشه پاک کن و روزنامه شیشه ها را از دو طرف تمییز کنید. برای سطوح شییشه ای روزنامه نتیجه بهتری نسبت به پارچه میدهد. بعد از تمیییز شدن پنجره ها، پرده ها را نصب کنید.

5- میزها و مبلها

اگر میزهای شما ترکیبی از چوب و شیشه است، اول با بخش شیشه ای شروع کنید. شیشه‌ها را تمییز کنید و سپس سراغ بخش های چوبی یا فلزی بروید. بهتر است مانند روش قبل آنها را در مرحله اول گردگیری کنید و اگر هنوز هم لک و کثیفی روی آنها وجود داشت، از مواد شوینده قوی تری استفاده کنید. دقت کنید که پایه های مبل ها را فراموش نکینید. پایه ها قسمت هایی هستند که اگر انها را فراموش کنید، ممکن است بعد از تمییز کردن زمین و فرش ها، دوباره انها را کثیف کنند.

6- فرشها

فرش هایتان را آخرین بار کی به قالی شویی بردید؟ بچه کودک در خانه دارید یا خیر؟ با کفش روی فرش ه راه میروید یا خیر؟ تمام این ها سوالاتی هستند که باید قبل از شستن فرش به انها پاسخ دهید. اگر فرش شما خیلی کثیف نیست و مدت زیادی از آخرین باری که آن را به قالی شویی بردید نمیگذردف میتوانید به کمک شامپو فرش، فرش خود را تمیز کنید.

7- کاشی ، سرامیک و سنگ

تمیز کردن کف تا حد زیادی به جنس زمین بستگی دارد، معمولا برای خانه هایی که زمین آنها سرامیکی است بزرگترین مشکل چرک هایی است که در درز بین سرامیک ها جمع میشود. در زمین های سنگی این مشکلات کمتر پیش می آید. نکته مهم برای تمامی سطوح این است که اول زمین تمییز شود و سپس فرش ها شسته شوند و روی زمین پهن شوند.

خب تا اینجا سلسله مراتب تمییزکاری را شرح دادیم. بهتر است برای گرفتن نتیجه بهتر، این ترتیب را رعایت کنید. البته افرادی هستند که ترجیح میدهند تمییزکاری یک قسمت از خانه را تمام کنند و به سراغ قسمت بعدی بروند، اگر شماهم جز این افراد هستید، طبق ترتیب زیر پیش بروید:

1- آشپزخانه

قطعا سخت ترین قسمت خانه تکانی همین آشپزخانه است؛ هر قسمت آن چالش های مخصوص خود را در تمییز کاری دارد. بهتر است قورباغه را قورت دهید و از همین جا شروع کنید. از یخچال و فریزر شروع کنید. برای راحتی کار، یخچال را خالی کنید و تمام قفسه های یخچال را بیرون بیاورید. با کمک اسپری پاک کننده یخچال، دیواره ها و تمامی اضلاع یخچال را پاک کنید. قفسه ها را نیر میتوانید با آب بشویید یا ماننند دیواره ها از اسپری پاک کننده استفاده کنید. سپس قفسه ها را درجای خود بگذارید و مطمئن شوید که محکم در جای خود قرار گرفتند و مواد غذایی را به یخچال بازگردانید. هنگام بازگرداندن مواد غذایی در یخچال مراقب باشید که دیواره و دهانه سس ها و سایر مواد غذایی را تمییز کنید تا باعث کثیف شدن در و دیوار یخچال نشود.

در مرحله بعدی سراغ هود و گاز بروید، در کل بهتر است تمییزکاری این دو مورد را مداوم انجام بدید و نگذارید برای مرحله خانه تکانی انباشته شوند؛ چربی ها و کثیفی هایی که روی این دو سطح به وجود میآیند معمولا هرچه قدر بیشتر انباشه شوند، پاک کردنشان دشوار تر میشود. بهتر است به محض دیدن لکه بر روی این سطوح، نسبت به زدودن آن‌ها اقدام کنید.

حالا نوبت تمییز کردن فر است؛ اول سینی فر را بیرون بیاورید و خوب بشویید. سپس نوبت توری فر و فضای داخلی آن است.

در تمییز کردن سایر قسمت های آشپزخانه مانند اوپن و کابینت ها، دقت کنید که هنگام تمییز کردن این سطوح با مواد شیمیای حتما ظروف غذاخوری را کاملا از روی آنها جمع کنید. زیرا مواد سمی مواد شوینده روی سطوح ظروف باقی میمانند و ب خوردن غذا وارد دهان میشود.

2- حمام و سرویس بهداشتی

شاید با خودتان فکر کنید حمام و دست شویی چون مرتبا استفاده میشوند، در خانه تکانی باید اخر از همه و قبل رسیدن مهمانان تمیز شوند در صورتی که این فرضیه تا حد زیادی اشتباه است. بهتر است یک سری تمییزکاری های اساسی را سرفرصت انجام دهید. این کار را بهتر است با مواد شوینده قوی انجام دهید تا تمامی جرم ها کاملا از بین بروند. مراحلی که باید برای تمییز کردن کامل حمام و دست شویی طی کنید، شامل تمییز کردن کاسه توالت ایرانی و فرنگی، وان حمام، کاشی های دیواره و کف حمام و دست شویی، تمییز کردن شیر آلات موجود در این محیطها؛ شیرآلات هم مانند هود هرچه دیرتر تمیز شوند، تمیز کردن آنها سخت تر میشود و پاک کردن آهک و رسوبات از روی آنها سخت تر میشود.

3- پذیرایی و اتاق ها

برای تمییز کردن پذیرایی، مانند قائده ای که پیش تر گفته شد، از سقف و لوسترها شروع کنید سپس به سراغ بوفه و قفسه های تزیینی  و پرده ها بروید، مبل ها و میزهای عسلی را تمییز کنید و سپس به سراغ فرش و زمین بروید. برای اتاق ها هم همین روال را پیش بگیرید.

خانه تکانی با اینکه از سنت هایی است که از دیرباز در ایران و بین ایرانیان رایج بوده است و مسائلی شبیه خانه تکانی در برخی آثار و کتیبه های به جا مانده از کوروش کبیر هم دیده شده است و نمادی از شعار زنده باد ایران و ایرانی پاک است، همچنان یکی از دغدغه های پابرجا در ماه اسفند است! دغدغه‌های زمان و هزینه، جزئی جداناپذیر از خانه تکانی اند که با کمک جشنواره اسفندماه اُکالا تا حد زیادی برطرف شدند؛ معرفی مواد پاک کننده باکیفیت و به صرفه همراه با تخفیف های ویژه و حمل رایگان، بخشی از خدمات جشنواره اسفند اکالا است. سوپرمارکت اکالا  سعی کرده است مشکل هزینه بالای خرید مواد شوینده را با برگزاری یک جنشواره فروش ویژه محصولات شوینده و پاک کننده تا حدودی برطرف کند. برای بهره مندی از این فرصت ویژه در جشنواره اسفند کنید تا از تخفیفات ویژه و حمل رایگان این کالاها تا درب منزل بهره مند شوید.

کد تخفیف اولین خرید okala1575:

دانلود اپلیکیشن اکالا

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1355585

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =