۸ نفر
۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
خسروشاهی؛ تاریخ نگار تاریخ بین

پاسداشت مکتوب خبرآنلاین برای شخصیت فرهنگی و آثار قلمی زنده‌یاد استاد سیدهادی خسروشاهی/ ۱۶

هشتم اسفند ۱۳۹۸ درکنار تلخکامی های فراگیر سال نودوهشت فوت ناشی از ابتلا به ویروس کرونا دوست و عزیز سفرکرده ام استاد خسروشاهی از شنیدنی های تلخ زندگی ام بود که چنین رفتنی را برایش تصور نمی کردم .

او از دوران جوانی به حوادث پیرامونی خود نگاهی داشت متفاوت از طلاب آن روزگار و دایره ارتباطاتش به قشری و جماعتی خاص منحصر نیود او هرجا واز هرکسی صدایی را می شنید که به دوستی و حق جویی رهنمون می شد ثبت و نشر میداد و دراین راه از هرگونه سرزنش و بدگویی بدخواهان و متعصبان و جاهلان مقدس مآب هراسی نداشت و مسیری را به جلو می رفت که برآن باور قلبی داشت.

سیدهادی خسروشاهی با حفظ موازین وچارچوب های دینی ؛ با برخورداری از جهان بینی وسیع وگسترده اش ؛ هیچگاه مخاطبان خویش را با الفاظی چون خودی و غیرخودی نراند زیرا او دیدگاه و منش و فهم خویش را در قاب کوچکی اسیرنکرده بود که تنها معدودی درآن قاب جای بگیرند بلکه در قاب اندیشه آن مرحوم ،  بازرگان و شریعتی و مطهری و نواب صفوی و بهشتی و طالقانی و سیدجمال اسدآبادی و سید فطب و... جای خودرا داشتند و جملگی را مورد تکریم واحترام قرارمی داد.

بدون تعصب به هیچ یک از شخصیت های نامبرده شده ؛ هر کدام را نمونه ای از افرادی می دانست که توانسته اند راهنمای مقطعی از بیداری اسلامیو انسانی باشند و از این جهت است که او را تاریخ نگار تاریخ بین نامیدم زیرا خسروشاهی تاریخ را به گونه ای می نگاشت که گویا خود می بیند و مشاهدات خویش را ثبت می کند نه اینکه ؛ بسان عموم تاریخ نگاران ، تاریخ را به سفارش می نویسند و کمتر باوری در وجودشان جلوه گری می کند اما ؛ مرحوم خسروشاهی آن چه را که می نگاشت، می فهمید و آن چه راکه می فهمید می نگاشت و تصورم این است که این خصوصیت ممتاز را از استاد بزرگوارش مرحوم علامه طباطبایی به یادگار برده بود که بارها شاهد بودم که به هم نفسی و همراهی با استاد کم نظیرش می بالید و به شیرینی و لذت زائد الوصفی از آن روزگار یاد می کرد.

استاد خسروشاهی را می توان از جهاتی پنجاه سال جلوتر از سایر حوزویان پنداشت وتوانسته بود به کمک همین امتیاز واقعیت های زمانه خویش را بهتر ازسایرین ببیند و زندگی محققانه اش عاری از کمترین حاشیه سیاسی و اقتصادی و اخلاقی ؛ مهرتائیدی باشد بر هشتاد و یک سال زندگی پایدارش .

فروتنی ، ادب و اخلاق نیک و سلامت و داشتن عزت نفس از کرامات آن مرحوم بوده است که امیدوارم همه آن چه را که ستایش کردم رفیق زندگی برزخی اش باشد

* حقوقدان و پژوهشگر

جناب استاد سیدهادی خسروشاهی پنج شنبه ۸ اسفند به دلیل بیماری کرونا درگذشت. از آنجا که به دلیل شرایط خاص اجتماعی، فعلا مراسمی برای این مرد بزرگ برگزار نمی شود، خبرآنلاین سنت «پاسداشت مکتوب نخبگان» را برای این عالم فرزانه منتشر می کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1359437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =