خطیبی: روسیه بلوف می‌زند، کاهش قیمت نفت تهدیدی جدی است

نماینده سابق ایران در اوپک می‌گوید: با همکاری نکردن روسیه نه تنها توافق کاهش تولید نفت اوپک منتفی شد بلکه به نظر می‌رسد حالا باید منتظر عواقب جنگ نفتی میان سعودی‌ها و روسیه باشیم.

به گزارش خبرآنلاین شیوع ویروس کرونا چیزی بود که هیچ تحلیل‌گری انتظار آن را نداشت ولی گسترش این ویروس که آغاز آن در دومین اقتصاد بزرگ جهان بود، تمام بازارهای جهانی در ماههای آینده متاثر از آن خواهند بود. بازار نفت نیز یکی از بازارهایی است که از حالا پیش‌بینی می‌شود بازار راکدی را در بهار سال ۲۰۲۰ تجربه کردند. از یک طرف تولید به شکل جهانی روندی کاهشی خواهد داشت و از سوی دیگر با وجود توافق تولیدکنندگان عضو اوپک، گروه اوپک پلاس حاضر به همکاری نشد و توافق کاهش یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به کلی منتفی شد. این وضعیت امیدواری‌ها را نسبت به کنترل قیمت در بازارهای جهانی طی ماه‌های آینده نامحتمل‌تر از هر زمانی کرده است.امروز اما با رسیدن قیمت نفت به کانال ۳۰ دلار و سقوط آزاد قیمت‌ها برخی عملا آغاز جنگ نفتی میان روسیه ‌ عربستان را اعلام کردند. 

سید محمد علی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک، در این باره گفت: همان‌طوری که تمامی ارقام و اعداد خبر می‌دهند با توجه به شیوع ویروس کرونا در فصل بهار امسال بازار تقاضای کمی برای نفت خواهد داشت. درنتیجه شیب قیمتها در بازار نفت به طور خاص کاهشی می‌شود.

او افزود: این در حالی است که اوپک در خود به تصمیم‌گیری رسید و به اتفاق آرا تصویب شد که تولید نفت روزانه یک میلیون بشکه کاهش یابد. البته این مهم مشروط شد به تصمیم گروه موسوم به اوپک پلاس. روسیه که تولید کننده اصلی گروه اوپک پلاس است با این کاهش عرضه موافقت نکرد و نهایتا توافق اوپکی‌ها هم منتفی شد.

معاون اسبق وزیر نفت تاکید کرد: متاسفانه بازار نفت در روزهای اخیر به بازاری رها شده تبدیل شده، مانند اتومبیلی که ترمز بریده است. این نبودن کنترل سبب می‌شود تا همین‌طور از سطح قیمت‌ها کاسته شود. پیش‌بینی من این است که در روزهای آینده کاهش قیمت نفت ادامه داشته باشد.

خطیبی با اشاره به رد پیشنهاد اوپک از سوی روسیه تصریح کرد: متاسفانه تصمیمات پیشین هم منتفی شدند. یعنی نه تنها کاهش بیشتری شکل نگرفت بلکه توافقات کاهشی پیشین هم از دستور خارج شده و این احتمالا در روزهای آینده جنگ نفتی را میان تولیدکنندگان به ویژه میان عربستان سعودی و روسیه بالا ببرد.

او در رابطه با وجود مولفه‌های جنگ نفتی خاطرنشان ساخت: ساعاتی پیش سعودی‌ها اعلام کردند شاخص‌ قیمت‌های خود را کاهش داده‌اند. این کاهش قیمت به شدت چشمگیر بوده یعنی برای صدور نفت به آمریکا تا بشکه‌ای هفت دلار کاهش قیمت اعمال شده و این نرخ برای اروپا و آسیا هم به ترتیب چهار و ۶ دلار است. درنتیجه به نظر می‌آید سعودی‌ها می‌خواهند به روس‌ها نشان دهند ضرر دوطرفه خواهد بود.

او افزود: این میان روس‌ها هم می‌گویند هر چقدر تمایل دارید افزایش عرضه انجام دهید. برای ما مهم نیست و ما تصمیمات دیگری داریم. حال آن‌که به نظر من این یک بلوف از سمت روسیه است. زیرا روسیه علاوه بر نفت، از مهم‌ترین صادرکنندگان گاز جهان است و قیمت گاز این کشور براساس نرخ نفت تعیین می‌شود. به همین دلیل کاهش قیمت نفت برای روس‌ها ضرر دو چندان در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در هر حال آغاز جنگ نفتی گرچه میان دو تولیدکننده صورت می‌گیرد ولی از آن‌جایی که دو طرف از عرضه کنندگان مهم نفت جهان هستند و هر دو به درآمدهای نفتی خود وابسته، آن‌گاه باید منتظر باشیم تا طرفین از این تصمیم خود بازگردند.

خطیبی در رابطه با چرایی این تصمیم روسیه و رد پیشنهاد کاهش تولید نفت گفت: ببینید بازار نفت علی‌العموم یک بازار است مانند هر بازار اقتصادی دیگر با این حال تصمیم‌گیری‌های سیاسی بر این بازار اثرات شگرفی دارد. به هر حال مادامی‌که دوباره کنترل بازار به دست تولیدکنندگان نیافتد و با توجه به تداوم شیوع جهانی کرونا، ما در روزهای آینده شاهد کاهش چندباره قیمت‌ها در بازار طلای سیاه خواهیم بود.

۲۲۳۲۲۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1362186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =