وقتی که امواج سونامی چند سال قبل جزایر توریستی آسیای جنوب شرقی مثل بالی را زیر و بالا کرد تا چند سال اقتصاد گردشگری در این مناطق کمر راست نکرد .

درست است که ژاپن به دلیل گرانی برای بسیاری مقصد توریستی نیست واما تا چند سال وحشت ناشی از امواج مهلک این سونامی اخیر بر صنعت گردشگری این نقطه از آسیا و آسیای جنوب شرقی تاثیر خواهد گذاشت.

طبق پیش‌ینی کارشناسان و موسسات تورگردانی ژاپن زلزله و سونامی اخیر با عوارض درازمدت آسیب جدی بر صنعت توریسم ژاپن می‌زند. گفته می‌شود تا کنون بیش از بیش از 700 پرواز خطوط هوایی توکیو پس از وقوع زلزله لغو شده‌است.

زلزله روز جمعه ژاپن که با شدت نزدیک به 9درجه ریشتر رخ داد به عنوان بدترین زلزله درتاریخ این کشور شناخته شده است

این زلزله که تا کنون بیش از 1000 نفر تلفات انسانی داشته سبب توقف سیستم راه آهن و نیز لغو بیش از 700 پرواز خطوط هوایی توکیو شده است.

علاوه بر این هزاران توریست در این کشور سرگردان شده اند که از این میان صدها توریست تنها در منطقه وقوع سونامی از کشورهای مختلف گرفتار شده‌اند.

موسسات تورگردانی ژاپن که هنوز از شوک این زلزله و سونامی خارج نشده‌اند می‌گویند که گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که صنعت گردشگری این کشور زیان حادثه دچار آسیب بسیار سنگینی خواهد شد. زیرا تا کنون که هنوز مدت چندانی از زلزله نگذشته تقریبا هزاران توریست برنامه سفر خود به این کشور را لغو کرده‌اند.

موسسات تورگردانی همچنین اظهار کرده‌اند که هنوز برای برآورد میزان خسارت ها بر صنعت گردشگری این کشور زود است و انجام این کار به چند روز فرصت نیاز دارد و تا کنون بیشتر تلاش‌ها برای اندازه‌گیری تخریب‌های ایجاد شده ناشی از زلزله معطوف شده است. اما درحال حاضر بهترین کار این است که توریست‌ها از سفر به ژاپن خودداری کنند.

گسترش دامنه زلزله و سو نامی همچنین بر وضعیت توریسم در کشورهای دیگر آسیا در نزدیکی ژاپن از جمله چین، هند و تایلند نیز به ویژه در تعطیلات تابستان پیش رو اثر منفی خواهد داشت .کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این کشورها نیز درکنار ژاپن تا ماه‌ها عوارض منفی این سونامی و زلزله را بر صنعت گردشگری خود حس کنند.

فعالان صنعت گردشگری تایلند، چین، فیلیپین، اندونزی و گینه نو از هم اکنون آماده رویارویی با عوارض ناشی از زلزله 9 ریشتری شمال شرق ژاپن شده اند که گفته می شود شهرهای ساحلی دراین کشورها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

مقامات توریسم تایلند با اظهار نگرانی از عوارض منفی سونامی ژاپن بر صنعت گردشگری این کشور اعلام کردند که شرکت های خطوط هوایی وموسسات تورگردانی پیش بینی می کنند که این فاجعه صنعت توریسم را به کشور ژاپن و نیز از کشور ژاپن طی تعطیلات تابستان آینده به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

از دیگر سو بروز این حادثه تاثیر مخربی نیز بر میزان سرمایه گذاری در تایلند و کشورهای دیگر آسیایی می شود که قبلا به دلیل نیرومند شدن ین ژاپن قصد داشتند بر میزان جذب سرمایه گذاری های خارجی بیفزایند. اما بروز سونامی تاثیر منفی بر این روند خواهد داشت. درواقع ارزش ین ژاپن بلافاصله پس از وقوع زلزله و اعلام آن در رسانه ها کاهش شدید یافت.

اما تنها تایلند نیست که تعداد بسیار زیادی توریست ژاپنی را از دست داده بلکه تعداد بسیار زیادی توریست تایلندی نیز از سفر به ژاپن خودداری می کنند. این درحالی است که تعطیلات و نیز فستیوال سونگ کران در این کشور در پیش است.

آناکه تاکید دارد که با توجه به نزدیک یک میلیون توریست ژاپنی که سالانه از تایلند دیدارمی کنند، ژاپن یکی از بزرگ ترین بازارهای توریستی کشور محسوب می شود و بروز این حادثه توریسم تایلند را نیز بشدت تخریب می کند.

 خطوط هوایی بین‌المللی تایلند، شرکت های هوایی خدمات خود را از بانکوک به دو فرودگاه بسیار بزرگ ژاپن با 200 مسافر تایلندی باقی مانده در پایتخت ژاپن به حال تعلیق درآورده اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 136776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =