قلعه سلاسل؛ قلعه ای عجیب که در زیباترین شهر زاگرس آرمیده است!

شوشتر را باید یکی از زیباترین شهرهای رشته‌ کوه‌های زاگرس بدانیم. این شهر با توجه به شرایط اقلیمی در فصل بهار بسیار هوا مطبوعی داشته و به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری داخلی محسوب می‌گردد.

شوشتر علاوه بر جاذبه‌ مهم و جهانی خود یعنی سازه‌های آبی، جاذبه‌های تاریخی دیگری نیز دارد  که یکی از مهم‌ترین آنها می‌توان قلعه تاریخی سلاسل را نام برد. امروز در ایرانگردی لست‌سکند به سراغ معرفی این بنای تاریخی رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

معرفی قلعه سلاسل شوشتر

قلعه سلاسل شوشتر در شمال غرب این شهر در کنار رودخانه شطیط واقع شده است. قلعه در مرتفع‌ترین قسمت شهر قرار دارد و شکل کلی آن به صورت یک بیضی نامنظم است. قلعه از سمت شمال و غرب به رودخانه شطیط و از جنوب و شرق نیز توسط خندقی احاطه شده بود. این قلعه که امروزه از آن بقایایی بیش باقی نمانده، به هخامنشیان نسبت می‌دهند ولی برخی باستان‌شناسان قلعه را متعلق به دوره ساسانیان می‌دانند.

عکس از مریم رجایی

در هر صورت قلعه سلاسل شوشتر دژی نظامی بوده که در گذشته از قسمت‌های مختلف از جمله سربازخانه، طویله، حمام، شبستان، برج، باغچه، قورخانه، نقارخانه و آشپزخانه تشکیل می‌شده است.

وجه تسمیه

نام قلعه سلاسل روایت‌های بسیاری دارد. در میان این روایت‌های معروف‌ترین روایت متعلق به مردم محلی است که اعتقاد دارند که قلعه سلاسل نام خود را از ابی سلاسل گرفته که در قرن چهارم در قلعه زندگی می‌کرده است. گویا وی مامور تعمیر قلعه بوده و برای مدتی طولانی در قلعه حضور داشته است.

 

بخش‌های مختلف قلعه سلاسل شوشتر

قلعه سلاسل یکی از قلعه‌های چندوجهی ایران محسوب می‌گردد که دارای دو درب بزرگ می‌باشد. یکی از درها در سمت جنوب شرق و دیگری در سمت جنوب قرار داشته است. دربی که در سمت جنوب شرق قرار داشته مخصوص سران نظامی بوده و درب جنوبی در کنار مسجد واقع شده بود و ظاهرا برای رفت و آمد افراد عادی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در قسمت جنوبی قلعه به صورت کامل با خندق احاطه شده بود. خندق از یک سمت به رودخانه کارون و از سمت دیگربه نهر داریان وصل می‌شود. در زمان جنگ خندق توسط آب رودخانه پر می‌شد تا از ورود دشمن به داخل قلعه جلوگیری شود.

به نظر می‌رسد بر روی خندقی که قلعه را احاطه می‌کرده، پل‌های وجود داشته که مصالح مورد استفاده آنها نیز سنگ، ملات ساروج و گچ بوده اما امروزه از پل‌ّا نشانه‌ای وجود ندارد.

قلعه سلاسل شوشتر به مانند تمامی قلعه‌های نظامی دارای برج و بارو بوده است. در قلعه سلاسل یک بارو وجود داشته که ساخت بارو نیز از نظم خاصی تبعیت نمی‌کند. البته در قسمت جنوبی قلعه بقایای بارو دیگری دیده می‌شود که به نظر این بارو نیز به مانند بارو دیگر قلعه ساخته شده بود. در قلعه بقایایی از یک برج مدور نیز وجود دارد که در انتهای شمال غربی قلعه قرار دارد.

در مرتقع‌ترین قسمت قلعه کوشک یا عمارت حاکم‌نشین بر روی صفه‌ای ساخته شده بود. البته در حال حاضر از این بنا تنها یک پله باقی مانده است.

سخن نهایی

قلعه سلاسل در طول تاریخ بارها مرمت و بازسازی شده است و از نظر باستان‌شناسان این بنا یکی از زیباترین و مهم‌ترین بناهای تاریخی شوشتر محسوب می‌گردد. قلعه سلاسل امروزه دیگر آن شکوه و عظمت گذشته خود را از دست داده ولی همچنان با دیدن ویرانه‌های آن می‌توان یک بنای باشکوه تاریخی را در ذهن تصور کرد. شما نیز اگر از این بنای تاریخی بازدیدی داشته‌اید برای ما از تصورات خود بگویید.

توجه: هدف ما از معرفی این جاذبه آشنایی شما با جاذبه‌های زیبا کشورمان است. با توجه به شرایط ایجاد شده در کشور بهتر است، زمان بازدید از این جاذبه را تا پایان بحران ایجاد شده عقب بیاندازید و بعد از حذف بحران ایجاد شده با تنی سالم به این منطقه زیبا سر بزنید.

منبع: لست سکند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1368654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =