به‌دنبال انفجار گاز هیدروژن در راکتور شماره 3 نیروگاه داییچی در فوکوشیمای ژاپن، طبقه فوقانی راکتور متلاشی شده، اما به قلب راکتور و سیستم خنک‌کننده آسیبی وارد نیامده و راکتور نیز تحت کنترل درآمده است.

اتفاقات مشابهی در راکتورهای هسته‌ای نیروگاه داییچی در فوکوشیمای ژاپن اتفاق می‌افتد. افزایش فشار بخار درون راکتور، آزادسازی بخار برای کاهش فشار، خنک‌سازی با آب دریا و اسید بوریک، انفجار هیدروژنی و انهدام طبقه فوقانی سازه بتونی راکتور و درنهایت، مهار قلب راکتور و خنک‌سازی آن.

روز شنبه این اتفاق‌ها برای راکتور شماره 1 نیروگاه داییچی روی داد. طی دیروز و امروز نیز رویدادهای مشابهی برای راکتور شماره 3 اتفاق افتاده و هم‌اکنون خبر می‌رسد که قلب راکتور شماره3 تحت کنترل درآمده و همانند راکتور شماره1 خنک می‌شود تا با پایان یافتن واکنش‌های هسته ای برای همیشه خاموش شود.

کاهش سطح آب استخر محافظ راکتور موجب شده بود بخشی از میله‌های سوخت بیرون بمانند و با افزایش شدید دما، پوشش زیرکونیومی میله‌های سوخت با بخار فوق‌داغ واکنش داده، هیدروژن آزاد کنند. آزادسازی بخار داغ به اتاقک فوقانی و نشت هوا به درون اتاقک سبب انفجار بامداد امروز (به‌وقت ایران) شد. این انفجار به زخمی شدن 11 نفر منجر شد، اما مقامات رسمی می‌گویند سطح مواد رادیواکتیو در محیط نیروگاه کماکان پایین است.

سازمان بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده مقامات ژاپنی تایید کرده‌اند که وضعیت راکتورهای شماره 1 و 3 که هردو انفجاری هیدروژنی را تجربه کرده‌اند، تحت کنترل است و بسیاری از دانشمندان نسبت به مهار راکتورها و جلوگیری از انتشار مواد رادیواکتیو خوشبین هستند.

با این حال نیوساینتیست گزارش داده که دمای قلب راکتور شماره 2 که پیش از این تحت کنترل بود، رو به افزایش گذاشته است. مهندسان درتلاشند با تزریق آب دریا و اسید بوریک، این رآکتور را نیز خنک کنند. اسید بوریک که حاوی بورون است، جذب‌کننده قوی نوترون است و می‌تواند با جذب کردن نوترون‌های پرانرژی حاصل از واکنش‌های شکافت هسته‌ای، واکنش زنجیره‌ای شکافت درون راکتور را در زمانی نسبتا کوتاه متوقف کنند.
50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • narges JP ۱۰:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
    0 0
    اینبار ممنون از اطلاع رسانی صحیح.
  • بدون نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
    0 0
    با سلام ممنون از اطلاع رساني سايتون برادر من در شهر سنداي ژاپن هست .مطمئنا غير از ايشون كسان ديكه اي هم در اين شهر و ساير شهرها زنداني شدند . اميدوارم بتوانيد بگوئيد كه بالاخره چقدر زمان نياز هست تا يك راكتور هسته اي خنك و فعاليش متوقف بشود . ضمن اينكه آيا امكان انتقال اتباع ايران از كشور ژاپن بهيچ وجه وجود ندارد ؟