زیست‌شناسان در حین سرشماری بین‌المللی سالیانه حیات دریایی قطب جنوب، موفق به کشف جانورانی شده‌اند که به نظر می‌رسد از دوران ماقبل تاریخ به جا مانده‌اند. قدمت این موجودات به 25هزار سال پیش می‌رسد!

محمود حاج‌زمان: در کتاب معروف سر آرتور کانون دویل، دنیای گمشده، دانشمندان گروهی از دایناسورهای باستانی با قامتی شبیه تیرانوزوروس‌ها و تری‌سراتوپوس‌ها را بر روی زمین پیدا می‌کنند. اگرچه دنیای گمشده کانون دویل در جلگه‌های آمریکای جنوبی بود، اما دنیای گمشده واقعی در کوهی غرق شده در نزدیکی سواحل قطب جنوب قرار دارد.

به گزارش نیوساینتیست، این دنیای گمشده به جای دایناسورها مملو از سوسنی‌شکل‌ها است؛ جاندارانی که پسرعموهای خرامان ستاره‌های دریایی و شیطان‌های دریایی به شمار می‌روند. این جاندارن که با نام زنبق‌های دریایی نیز شناخته می‌شوند، به وفور در دریاهای کم‌عمق دوران مزوزوئیک، زمانی در حدود 250 تا 65 میلیون سال گذشته یافت می‌شدند. با این وجود، دانشمندان تصور می‌کردند که به دلیل فشاری که از جانب شکارچیان طبیعی به این موجودات وارد شده بود، امروزه تنها تعداد انگشت‌شماری از این جانداران در دریاهای عمیق وجود داشته باشند.

دیوید بودن از موسسه ملی تحقیقات آب و اتمسفر نیوزلند و همکارانش، 1000 عدد از این سوسنی‌شکل‌ها را که متعلق به یک گونه ناشناخته بودند، طی سرشماری بین‌المللی سالیانه حیات دریایی قطب جنوب، در کوه دریایی آدمیرالتی پیدا کردند. وی می‌گوید: «ما از کشف چنین جمعیت زیادی شگفت‌زده شدیم.»

زیست‌شناسان همچنین کوه دریایی اسکات آیلند را که در مجاورت این منطقه قرار داشت جستجو کردند، اما در کمال ناامیدی تنها 22 عدد از این سوسنی‌شکل‌ها را در آنجا پیدا کردند. دانشمندان احتمال می‌دهند که سوسنی‌شکل‌ها به این دلیل در کوه دریایی آدمیرالتی زنده مانده‌اند که این منطقه، تحت تاثیر جریان‌هایی با مواد غذایی اندک قرار دارد که از سواحل قطبی سرچشمه می‌گیرد. به گفته بودن، میزان مواد غذایی موجود در این جریان‌ها عموما به اندازه‌ای کم است که برای زنده ماندن شکارچیان کفایت نمی‌کند. در مقابل، کوه دریایی اسکات آیلند تحت تاثیر جریان‌هایی سرشار از مواد غذایی است که از شمال می‌آید، و شکارچیان در آنجا جمعیت بیشتری دارند.

به گفته بودن، انباشتگی اسکلت سوسنی‌شکل‌ها در کوه دریایی آدمیرالتی نشان می‌دهد که اجتماع آنها در حدود 25 هزار سال است که در آنجا زندگی می‌کنند. نمونه‌های اسکلت برداشت شده از این منطقه را نمی‌توان با دقت توسط کربن 14 عمرسنجی کرد، به همین دلیل گروه قصد دارد که با عمرسنجی نمونه‌های صخره‌ای عمر آنها را تعیین کند.

به گفته تیم اوهارا از موزه ملبورن استرالیا، اگر چه این اجتماع سوسنی‌شکل‌ها نسبتا جوان به نظر می‌رسند، اما این مخلوقات از نظر نحوه یافتن غذا و استقرارشان برای شکل‌دهی یک اجتماع، بسیار شبیه اجداد مزوزوئیک خود هستند. وی می‌گوید: «این روش زندگی در بسیاری از دریاها منسوخ شده است. اما اکنون ما قادر هستیم تا آن را با تمام شکوه و عظمتش مشاهده کنیم.»

چالز مسینگ از مرکز اقیانوس‌شناسی دانشگاه جنوب‌شرقی نوا در فلوریدا می‌گوید: «زنده بودن این موجودات فوق‌العاده است، شگفت‌انگیز است. وقتی من برای اولین بار تصویر آنها را دیدم با خودم گفتم: آیا ما در زمان به عقب بازگشته‌ایم؟»

50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فاطمی GB ۱۶:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۸
    1 0
    لطفا زمانی که مطلبی علمی را چاپ میکنید معادل نامهای علمی را به انگلیسی بنویسید تا مشخص شود چیست زیرا من نفهمیدم سوسنی شکلها چیستند. تخصص من علوم دریایی است