۳ نفر
۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶
صد کتاب قبل از صدسالگی!

یکی از قالبهای رایج و جالب توجه در معرفی مکان ها، آثار، محصولات رسانه ای، دیدنی ها و خوردنی ها و خلاصه همه موضوعات متنوع "قبل از مرگ باید..." است!

مثلا می گویند صد جایی که قبل از مرگ باید بروید، صد فیلمی که قبل از مرگ باید ببینید و به همین ترتیب. این ژانر و گونه رسانه ای به سه دلیل جذابیت فراوانی دارد: اولا همیشه عددی برای آن ذکر می شود که توجه مخاطب را جلب می کند و ثانیا گزینش چند مورد محدود از میان گزینه های متنوع و بسیار است که اولویت هایی را نشان می دهد و ثالثا نمایانگر نوع سلیقه و دیدگاه کسی است که مخاطب به هر دلیل او را دوست دارد یا به سبب تخصصش به او اعتماد می کند.

حالا من هم قصد دارم از این به بعد صد کتاب را به ترتیب به شما معرفی کنم که معتقدم باید حتما بخوانید. امیدوارم عمری طولانی و سرشار از عافیت داشته باشید و قدر فرصتی که برای مطالعه و اندیشیدن دارید بدانید.

طبیعی است این کتاب ها هم در حوزه عمومی هستند یعنی کتاب های تخصصی را شامل نمی شوند و هم کتابهایی را معرفی خواهم کرد که در دسترس باشند و به راحتی بتوان تهیه کرد. نخستین کتابی که می خواهم این فهرست را با آن آغاز کنم کتاب ارزشمند و مهم و خواندنی "ادیان در خدمت انسان" است.

این کتاب را می توان کلید شناخت اندیشه و آثار امام موسی صدر به شمار آورد و کسانی که بخواهند با افکار این چهره برجسته و استثنایی آشنا شوند و نسخه ای امروزین و معقول و کاربردی از اسلام را بشناسند باید از این کتاب آغاز کنند.

نخستین و مهمترین بخش کتاب که نام کتاب نیز از آن برگرفته شده ترجمه سخنرانی معروف ایشان در کلیسای کبوشیه بیروت است. این سخنرانی که به عنوان نخستین حضور یک روحانی مسلمان در کلیسای کاتولیک ثبت شده در ایام روزه مسیحیان و به جای موعظه کشیش کلیسا صورت گرفته و دیدگاه انسانی و جهانشمول اسلام نسبت به هدف آفرینش انسان را تبیین می کند. اهمیت این سخنرانی از آن روست که بر خلاف تصور رایج تأکید دارد که بعثت پیامبران و عرضه ادیان برای خدمت به انسان است نه این که انسان در خدمت دین باشد. بخشی از کلمات ماندگار امام صدر در آن گفتار ماندگار و تاریخی چنین است:

"ادیان یکی بودند، زیرا نقطه آغاز همه آنها یعنی خدا یکی است؛ و هدف آنها یعنی انسان یکی است؛ و بستر تحولات آنها یعنی جهان یکی است؛ و چون هدف را فراموش کردیم و از خدمت انسان دور شدیم، خدا هم ما را به حال خود گذاشت و از ما دور شد و ما به راه های گوناگون رفتیم و به پاره های مختلف بدل گشتیم و جهان یکتا را تقسیم کردیم ودر پی خدمت به منافع خاص خود برآمدیم و معبودهای دیگر، غیر خدا را برگزیدیم و انسان را به نابودی کشاندیم"

از دیگر بخش های کتاب می توان به این عناوین اشاره کرد: "در پاسداشت آزادی، دین در جهان امروز، ابعاد اجتماعی اسلام" این کتاب تاکنون به زبانهای مختلف ترجمه و منتشر شده است.

* منتشر شده در روزنامه شهرآرا . ۲۴ فروردین ۱۳۹۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1376511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =