۱ نفر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸

چه مبارک بود این خروج

محسن پاک‌آیین
چه مبارک بود این خروج

در سالگرد خروج دولت آمریکا از برجام، آمریکا بیشتر از همیشه، ماه‌های پایانی حضور جمهوریخواهان در قدرت را تجربه می‌کند.

از هیمنه و کبکبه ابرقدرت سابق، چیزی جز لفاظی‌های تند و شعارهای بی پشتوانه ترامپ و پومپئو مشاهده نمی‌شود. این در حالی است که ماهواره ایرانی «نور» با قرارگرفتن در مدار، روزی ۱۶بار دور زمین می‌چرخد و بارها از فراز آسمان آمریکا رد می‌شود.

ایرانی‌ها رصد دقیق‌تری از کاخ سفید و توطئه‌های آن دارند و دانشمندان ایرانی، تسلط خود بر فضا را به رخ جهانیان کشیده‌اند. جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های سخت و ظالمانه آمریکا را پشت سرگذاشته و ایجاد جهش در تولید و قطع وابستگی به نفت را هدف قرار گرفته است. ترامپ در تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌ ۹۷ به حضور آمریکا در برجام خاتمه داد. او بسیار امیدوار بود با اعمال فشار همه‌جانبه علیه ایران، متحدان خود را به خروج از برجام و حمایت از تحریم‌های یکجانبه علیه ملت ایران متقاعد کند.

اما موج حمایت از چندجانبه‌گرایی، مولفه‌های قدرت و مقبولیت آمریکا در جامعه جهانی را به چالش کشید. اختلافات فزاینده‌آمریکا با قدرت‌های برتر جهان همچون روسیه و چین، ورود در جنگ تجاری با خروج از سازمان تجارت جهانی، بی‌اعتنایی نسبت به نهادهای بین المللی همچون یونسکو، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و سازمان جهانی محیط زیست از جمله چالش‌های آمریکا پس از خروج از برجام بود. ترامپ با تداوم اشتباه‌های خود، استیضاح در کنگره را هم تجربه کرد و اینک نیز به دلیل ناکارآمدی در مهار کرونا، روزهای پردردسری را طی می‌کند.

مقبولیت آمریکا با حمایت از جنایات حقوق بشری اسرائیل و عربستان در فلسطین و یمن و همچنین تلاش برای احیای تروریست‌های داعش و القاعده در سوریه و عراق، دچار فرسایش شده و افکار عمومی دیگر از آمریکا حمایت نمی‌کند.
امروز حاکمیت ملی کشورها اصالت پیداکرده و ملت‌ها برای مقاومت در مقابل اهداف سلطه‌طلبانه آمریکا تشجیع شده‌اند. هژمونی از دست رفته آمریکا دیگر قابل برگشت نیست و قطب مخالف یکجانبه‌گرایی، قوت گرفته‌است . اینها همه از نتایج خروج دولت ترامپ از برجام است و چه مبارک بود این خروج.

* تحلیلگر ارشد سیاست خارجی
* منتشر شده در روزنامه جام جم . ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1386467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =