۱۰ نفر
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۱
ای کاش مسئولان کشور گوش می‌کردند!

پیش از این چندین یادداشت درباره عدم سمپاشی معابر و خیابان‌ها و اماکن مختلف در رابطه با کرونا در خبرآنلاین نوشته ام.

با صرف وقت و زمان، مدارک جهانی را جستجو و در یادداشت هایم ارایه نمودم. از آن جمله می توانید موارد زیر را مطالعه کنید:

اقدام بی فایده ضدعفونی شهر توسط آتش نشانان فداکار

و دیگری:

ضد عفونی و سم پاشی شهر و اخطارهای جهانی

از مکانیزم و دینامیک حرکتی عابرآلوده به ویروس عرض کردم و مضرات اسپری کردن افراد وخیابان‌ها را مکرر آشکار ساختم. عرض کردم بیهوده منابع انسانی و مالی را صرف اسپری خیابان‌ها نکنید که سودی به جز ضرر ندارد و نخواهد داشت.   

در مقابل، هر از چندی در خبرها دیدم که افرادی که با این یادداشت‌های حقیر شاید کمی دلخور شده بودند با غرور مضاعف از سمپاشی فلان میدان هم خبر دادند و شاید بعد از دو روز باز فلان محل و ...
گویی مردم، محیط زیست، آب های زیر زمینی، درختان، حشرات و خزندگان مفید، پرندگان معصوم ... در شهر اصلا مهم نبودند و فقط اثبات اینکه من که تصمیم خود را  اعلام کردم، حجت است؛
مهم آن است که فلان تصمیمگیر بگوید«من مسول و مقتدر هستم» لذا مهم نیست که یک معلم دانشگاه آن هم متخصص در مدیریت بحران برایمان بخواهد تعیین تکلیف نماید.
هم آتش نشان ها را و هم پاکبانان شهر را درگیر می کنند و هر از چندی برای خودشان کارت تبریکی ارسال می کنند و با سم پاشی محل دیگری موضوع را ادامه می دهند!
چقدر شهرها و روستا ها در کشور به تبع تهران اینکار را فداکارانه دانسته و آنها هم هزاران هزار تن سم را وارد هوا و خاک کشور کردند!

خوب در تهران همین هم شد و مقادیر زیادی نیروی انسانی درگیر شد. مقادیر زیادی پول تهران خرج شد. مقدار زیادی سم بر تهران پاشیده شد و سپس دیدیم که روز گذشته در خبرها آمده بود که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که سم پاشی در مقابله با سطوح شهرها نه تنها مفید نیست بلکه برای سلامت انسان‌ها مضر هم می تواند باشد.  حالا چه کسی مسئول آلرژی ها، سرطان‌ها، از بین رفتن حشرات و پرندگان مفید، صدمه خوردن درختان و محیط زیست، آلوده شدن آب های زیر زمینی و ... خواهد بود؟!

اگر هشدار داده نشده بود می شد تا حدودی نادیده گرفت البته با کمی عقل هم می شد حکم کرد که نباید مردم و شهرها را سم پاشی کرد! ولی زمانیکه چندین بار هشدار و تاکید شد، حالا چه کسی را باید از کار اخراج کرد و تحویل مقامات قضایی کشور داد؟ ببینیم چه اقداماتی صورت میگیرد. منتظریم.

لطفا متن بیانیه سازمان جهانی بهداشت به زبان انگلیسی را اینجا ملاحظه کنید و همچنین خلاصه فارسی این بیانیه را در اینجا بخوانید.

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران - بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1389346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =