مشکلات مرغداران خراسان شمالی چگونه حل می شود؟

ایسنا نوشت :رئیس اتحادیه مرغداران خراسان شمالی با اشاره به ضرر و زیان وارد شده به مرغداران این استان در دوره پیشین جوجه ریزی گفت: بر اثر شیوع ویروس کرونا مرغداران این استان متحمل ضرر و زیان های خیلی زیادی شدند که می توان گفت حداقل رقم خسارت وارد شده به آن ها حدود پنج میلیارد تومان بوده است.

عباس پور اظهارکرد: هر مرغدار در توناژ هر کیلو گوشت مرغ خسارتی حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان را متحمل شده است.

وی افزود: با این وجود در این دوره از جوجه ریزی، مرغدارهای استان دوباره اقدام به جوجه ریزی در واحدهای تولیدی خود کرده اند اما ته دل آن ها خالی است و نگران هستند که دوباره آینده کاری برای آن ها چگونه رقم می خورد.

عباس پور با اشاره به مشکلات پیش روی مرغداران این استان تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات کنونی مرغداران موضوع نهاده های دامی است که دسترسی به نهاده برای مرغدارها سخت است.

وی ادامه داد: مرغدار بخشی از نهاده ها را به قیمت مصوب خریداری می کند که این مقدار کفاف یک دوره جوجه ریزی را نمی دهد در نتیجه مجبور است از بازار آزاد با قیمت بالاتری خریداری کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه عرضه نهاده در بازار آزاد تخلف است، بیان کرد: هنگامی که آنالیزها برای محاسبه قیمت گوشت انجام می شود، قیمت نهاده با قیمت مصوب در نظر گرفته می شود در نتیجه قیمتی که مرغدار نهاده را با نرخ آزاد خریداری کرده، دیده نمی شود و همین یکی از عوامل متحمل شدن ضرر و زیان این تولیدکنندگان است.

وی با اشاره به اینکه خرید گوشت مرغ از طریق شرکت پشتیبانی طی یکی دو ماه گذشته تاثیر چندانی بر حال مرغداران استان نداشت، تصریح کرد: مرغدار باید مرغ تولیدی را با وزن های مشخص تحویل شرکت می داد این در حالی است که همین امر سبب شد تا مرغدار نتواند مرغ هایی که وزنشان بالا بود را تحویل بدهد.

این مقام مسئول با بیان اینکه خراسان شمالی فاقد زیرساخت های لازم است و با مشکل محدودیت کشتار مواجه است، توضیح داد: همین امر سبب می شود تا وقتی مرغ به وزن کشتاری رسید برای کشتار ارسال نشود در نتیجه وزن مرغ بالا می رود.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر شرکت پشتیبانی مرغ کشتار شده بدون ضایعات مرغ همچون جگر را خریداری می کرد این در حالی است که مرغدار در فروش آن ضایعات دچار مشکل می شد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران خراسان شمالی تاکید کرد: بنابراین برای حل مشکل مرغداران باید زیرساخت هایی همچون زیرساخت های قطعه بندی، بسته بندی، افزایش ظرفیت تونل انجماد ایجاد شود و از سوی دیگر شرکت پشتیبانی نیز هنگام خرید از مرغدار، اقدام به خرید مرغ قطعه بندی کند.

وی افزود: اگر بخش دولتی در پرداخت وجه مرغداران نیز با مشکل مواجه است می تواند به ازای آن نهاده در اختیار مرغدار قرار دهد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1394727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =